„Povedzme, že jazdíte po ceste a vidíte na bilborde realitnú agentku. Ide o atraktívny obraz. Váš prvý dojem je to, že je to atraktívna osoba. Takže ešte skôr ako si najmete túto osobu na predaj domu, už máte z nej vo vašej mysli pozitívny dojem,“ hovorí pre ekonomický server Business Insider americký profesor ekonómie Sean Salter.

Vzniká tu efekt, pri ktorom si človek z jedného aspektu osoby vytvára jeho celkový charakter. Keď niekto lepšie vyzerá, máme tendenciu o dotyčnej osobe aj lepšie zmýšľať. Tento fakt môžu najčastejšie využívať ľudia z politiky, práva alebo z obdobných oblastí, kde dochádza k priamej spoločenskej interakcii tvárou tvár. V týchto oblastiach sa kladie najväčší dôraz na vzhľad.

„Krásni ľudia to môžu mať naozaj v živote o niečo ľahšie, podmienkou však je, že musí ísť o vizuálny sociálny kontakt,“ potvrdzuje pre TREND.sk psychológ Ľuboš Ďurdiak z personálno-poradenskej agentúry Psychotrend. „Ak by niekto podnikal v programovaní web stránok a všetky ponuky by robil iba online, je jedno, ako vyzerá, druhé osoby nevedia posúdiť jeho vzhľad. A tak aj v prípade, že by bol programátor krásny, na ocenenie jeho práce to nebude mať žiadny vplyv.“

Proroctvo úspešnosti

Ako Ľ. Ďurdiak ďalej podotýka, všetci ľudia sa rodia s osobnostnými predispozíciami, ktoré nie sú závislé od toho, či sú krásni, alebo nie. „Z tohto pohľadu máme štartovaciu čiaru do života rovnakú. Čo však rovnaké nie je, to je miera a kombinácia rôznych predispozícií a vlastností.“

Dôvody, ktorým vďačia ľudia za „prémiu za krásu“, súvisia najmä so všeobecnou zaujatosťou voči kráse, ktorú ľudia podvedome majú. Vedci z americkej University of Michigan vo svojom výskume identifikovali predovšetkým tri hlavné dôvody, na ktoré upozorňuje Business Insider.

Fyzicky atraktívni pracovníci majú sociálne zručnosti, pomocou ktorých si dokážu zvýšiť mzdy, keď komunikujú so zamestnávateľom. Komunikačné zručnosti majú podľa autorov výskumu zásadný vplyv na priebeh kariéry. Naznačujú, že zvyšovanie sociálnych zručností počas detstva môžu pozitívne ovplyvniť budúce príjmy daného jedinca.

Rovnako sú atraktívni pracovníci mylne považovaní za schopnejších zo strany zamestnávateľov a sú často preceňovaní. Zamestnávatelia preto inklinujú platiť atraktívnejším zamestnancom viac peňazí. Na základe experimentov, ktoré boli súčasťou amerického výskumu, boli zamestnávatelia ochotní dať krajším ľuďom na začiatok v priemere o 10,5 percenta vyšší plat.

Ako posledný dôvod vedci vyzdvihujú, že príťažliví pracovníci sú viac dôveryhodní a vyššia dôvera prispieva k zvýšeniu mzdy. Experimenty ukázali, že atraktívnych ľudí vnímame ako viac spoločenských, dominantných, duševne zdravých, inteligentných a sociálne zručnejších.

Business Insider zároveň poukazuje aj na to, že krajší vzhľad zvyšuje šance na najatie alebo prijatie do práce viac ako odborná pracovná kvalifikácia. Server sa pritom odvoláva na experiment, v ktorom sa spracúvali fiktívne žiadosti o zamestnania aj s fotografiami.

Zdravé sebavedomie

S výraznou zaujatosťou voči kráse a s jej permanentným vyhľadávaním súhlasí aj Ľ. Ďurdiak. Podľa neho mozog každého človeka je naprogramovaný tak, že vo svojom prostredí podvedome vyhľadáva krásu podľa určitých algoritmov, napríklad podľa symetrie.

„V súvislosti s tvárou človeka je podľa rôznych prieskumov krásna vnímaná taká tvár, ktorá je symetrická a má určitý pomer vzdialeností medzi očami, ústami, bradou a čelom. Podvedome ju zohľadňujú aj zamestnávatelia, ktorí prichádzajú do kontaktu so zamestnancami s uchádzačmi o prácu,“ myslí si Ľ. Ďurdiak.

Ako ďalej poukazuje, ľuďom, ktorých ostatní ľudia hodnotia ako krásnych, sa zvyčajne dostáva viac pozitívnej spätnej väzby a viac obdivu, čo pozitívne pôsobí na formovanie ich kladného sebaobrazu aj sebavedomia.

„Takýto človek si potom môže viac veriť v rôznych životných situáciách, lebo má menej negatívnych skúseností s odmietaním od iných osôb, a tým sa môže v živote ľahšie presadzovať. Neznamená to však, že musí byť úspešnejší a už vôbec nie, že musí byť so sebou a svojimi výkonmi spokojnejší ako ľudia, ktorí neboli obdarení fyzickou krásou,“ poukazuje Ľ. Ďurdiak.

Výhodnejšie pôžičky, schválené úvery

Výskumné práce, ktoré sa zaoberali vzťahom medzi krásou a peniazmi, ukazujú, že fyzicky príťažlivejší ľudia nielenže zarábajú viac, ale aj sú pre firmu väčším prínosom, majú vyššiu šancu, že im schvália úver alebo že im ponúknu pôžičku s lepšími podmienkami. Server The Economist dokonca tvrdí, že atraktívnejší ľudia dostávajú aj miernejšie tresty odňatia slobody.

Profesor ekonómie Daniel Hamermesh, ktorý sa takisto zaoberá vplyvom krásy na výšku platu, vo svojom výskume vypočítal, že zamestnanec s podpriemerným vzhľadom by zarobil počas 40-ročnej kariéry 1,46 milióna amerických dolárov (1,16 milióna eur), zatiaľ čo pracovník s nadpriemerným vzhľadom 1,69 milióna dolárov (1,34 milióna eur), uvádza server US News. Vo výskume ďalej profesor uvádza, že v priemere si atraktívni ľudia prilepšia o tri až štyri percentá.

Štúdia, na ktorú upozorňuje CBS News, zasa tvrdí, že atraktívni muži zarábajú v priemere o deväť percent viac než ich vzhľadovo priemerní kolegovia. Nadpriemerne krásne ženy si však prilepšia len o štyri percentá.

Nezávisle na to ekonómovia na základe určitej vzorky Američanov a Kanaďanov zistili, že atraktívni ľudia zarobia v priemere o 12 až 14 percent viac peňazí ako neatraktívni ľudia, vyzdvihuje Business Insider.

Chudí ľudia sú všeobecne považovaní za krajších. S touto hypotézou pracovala profesorka Jennifer Shinall, ktorá nakoniec prišla k záveru, že obézne ženy pracujúce v oblasti, kde dochádza k priamej osobnej komunikácii, zarobia za rovnakú prácu o päť percent menej ako ich chudšie kolegyne. Zdôraznila pritom, že ak sú obézne ženy v práci za svoj vzhľad "penalizované", rozhodne ide o diskrimináciu.

Internetový portál magazínu Forbes k jej výsledkom dodáva, že ťažké ženy zarábajú ročne o 9-tisíc dolárov (7 180 eur) menej ako priemerne ťažké ženy s rovnakými zručnosťami, vzdelaním a pracovnými skúsenosťami. Extrémne ťažké ženy môžu ročne prísť aj o takmer 19-tisíc dolárov (15 160 eur). O tom, že obezita spôsobuje pomerne výrazný pokles príjmov, sa TREND.sk podrobnejšie presvedčil nedávno.

Mužom to môže byť jedno

D. Hamermesh takisto zistil, že pokiaľ ide o pohlavia, vzhľad zohráva väčšiu úlohu pri ženách ako pri mužoch. Za jedno z možných vysvetlení považuje to, že ak sú ľudia diskriminovaní na pracovisku pre vzhľad, väčší problém s vyrovnaním sa so svojím nepekným zovňajškom majú viac ženy ako muži. To sa ženy často rozhodujú riešiť tým, že zostávajú doma. Rovnako upozorňuje na to, že ženy majú vo všeobecnosti nižšie mzdy ako muži.

K podobným výsledkom prišla aj J. Shinall, ktorá zistila, že muži to majú v tomto ohľade naozaj jednoduchšie. Za identickú prácu pri rovnakých podmienkach dostávajú obézni a aj priemerne chudí muži rovnaký plat.

V rozhovore pre Wall Street Journal D. Hamermesh taktiež potvrdil, že lepšie vyzerajúci ľudia majú tendenciu predať viac produktov, ale aj prilákať viac nových zákazníkov, a tým sa stávajú pre firmu lepším prínosom. Takisto podotkol, že aj keď nejde výhradne o zamestnania, v ktorých záleží na vzhľade, krása výrazne pomôže vo viacerých profesiách. Ako príklad uviedol profesiu učiteľa. „Lepšie vyzerajúci profesori sú viac oceňovaní ich študentmi,“ tvrdí.

„Netreba zabúdať na to, že je veľmi veľa ľudí na prvý pohľad fyzicky neatraktívnych, ktorých keď máme možnosť [spoznať], alebo im dáme príležitosť prejaviť sa, môžeme ich začať vnímať ako krásnych,“ podotýka Ľ. Ďurdiak. Podľa neho je vnútorná krása, krása charakteru, z dlhodobého hľadiska v medziľudských vzťahoch a aj vo väčšine pracovných kolektívoch medzi ľuďmi vyhľadávanejšia, ako iba fyzická príťažlivosť. „Načo ti je pekná misa, keď je prázdna,“ pripomína starú múdrosť.

Prečo pridávame k životopisu aj našu fotku

Mnoho personalistov a HR manažérov zo súkromných firiem požaduje v rámci životopisu zaslať aj fotografiu uchádzača, najmä fotografiu tváre. Podľa Ľ. Ďurdiaka však vo väčšine firiem nejde ani tak o kontrolu krásy ako skôr o zistenie, ako zodpovedne pristupuje človek k pozícii, o ktorú sa zaujíma. „Z fotografie je možné vyčítať veľa informácií, pretože ľudia posielajú často to, čo majú “po ruke”, vysvetľuje Ľ. Ďurdiak.

„S tým máme skúsenosť aj v našej agentúre, kedy uchádzači o sprostredkovanie zamestnania pre našich klientov posielali fotografie nielen svojej tváre, ale napríklad aj fotky seba so svojím psom, alebo zo svojej izby na zemi, či na posteli. Samozrejme, nie je to vždy dobrý signál pre budúceho zamestnávateľa,“ upozorňuje psychológ.

Ako ďalej dodáva, výraz tváre na fotografii je dôležitý, dobrý psychológ z nej dokáže aspoň orientačne vyčítať náladu a niekedy aj temperament uchádzača, jeho postoj k firme, do ktorej si poslal žiadosť.

„Na fotografii je možné vidieť aj to, ako zodpovedne alebo uvedomelo pristupuje človek k pozícii, o ktorú sa uchádza, ako akceptuje požiadavky budúceho zamestnávateľa. K údajom zo životopisu a motivačného listu tak môže fotografia poskytnúť psychológovi doplňujúce informácie,“ dodáva Ľ. Ďurdiak.