Odpoveď na otázku, či má práca z domu vplyv na pracovnú morálku zamestnanca, je jednoznačná. Avšak už menej jednoznačná je odpoveď na otázku, či je to vplyv pozitívny alebo negatívny. Niekoľko prieskumov sa pokúšalo poukázať na výzvy, ktoré home office priniesol na trh práce. Ukázalo sa, že ich výsledky nie sú jednotné.
Vlastný prieskum realizovala v roku 2022 aj Profesia. Jeho výsledky naznačili, že 60 percent zamestnávateľov zaregistrovalo výrazné alebo mierne zníženie pracovnej morálky u svojich zamestnancov a 71 percent si všimlo zníženie motivácie. Na druhej strane, svoju motiváciu označilo za zníženú len 45 percent zamestnancov, pričom 39 percent zamestnancov znížilo pracovné nasadenie. Prieskum reflektoval dva roky, teda obdobie od nástupu pandémie, ktoré bolo charakteristické tým, že väčšina administratívnych pracovníkov vykonávala prácu z domu.
Nejeden zamestnávateľ uviedol, že schopnosť jeho zamestnancov pracovať v tíme je takisto nižšia. „Všetko to zrejme zapríčinil redukovaný osobný kontakt,“ vysvetľuje PR manažérka Profesie Nikola Richterová. Hybridný model síce akútny nedostatok osobného kontaktu vyvažuje, ale ak budú firmy posudzovať prácu svojich zamestnancov v podobnom duchu aj v budúcnosti, môžu viaceré z nich prehodnotiť, či budú trvalú prácu z domu umožňovať aj naďalej.
Rozhoduje aj vek či povaha
Snahu jednoznačne vyhraniť vplyv home officeu na pracovný výkon a morálku komplikuje hneď niekoľko nezanedbateľných faktorov.
Prvým z nich sú osobnostné črty a povaha zamestnanca. Zatiaľ čo sa niektorí zamestnanci nedokážu sústrediť na prácu v domácom prostredí, ďalším prekážajú pre zmenu open space kancelárie. Oveľa výkonnejší a efektívnejší sú doma.
Druhým faktorom je vek zamestnanca. Skúsení pracovníci môžu byť schopní manažovať svoje povinnosti počas home officeu účinnejšie ako absolventi alebo mladí pracovníci, ktorí na svoj rozvoj potrebujú oveľa viac priamej interakcie.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?