Pandémia vírusu katapultovala spoločnosti zo dňa deň do budúcnosti, aspoň pokiaľ ide o flexibilné pracovné podmienky a možnosť práce z domu. Od polovice marca do polovice mája sa pre mnohé zastavil čas. Vyžadovalo si to pružnosť a rýchle rozhodovanie v meniacom sa prostredí, digitalizáciu a online prístup k dátam. Dnes z toho môžu profitovať.
Na pár týždňov sa zastavil čas
Nariadenie práce z domu, určenie zamestnancov, ktorí museli pracovať na pracovisku, zastavenie služobných ciest a vytvorenie nových pravidiel. Toto boli najčastejšie opatrenia, ktoré firmy prijali počas prvých týždňov po začiatku pandémie koronavírusu na Slovensku.
V prieskume Business Lease Slovakia o vplyve pandémie Covidu-19 na mobilitu slovenských firiem v roku 2020 viac ako štyri pätiny priznali, že museli prijať zmeny v činnosti, dokonca mnohé načas zastavili fungovanie.
„Počas karantény až 57 percent opýtaných spoločností muselo obmedziť pohyb zamestnancov či tovaru a ďalších 26 percent ho dokonca úplne zastavilo. Pritom mobilita je dôležitá až pre 89 percent opýtaných firiem, pre viac ako polovicu je dokonca nevyhnutnou súčasťou fungovania a pre štvrtinu významnou oporou ich aktivít,“ konštatuje výkonná riaditeľka Business Lease Slovakia Lucia Čišková.
V júni a ďalších mesiacoch sa situácia v podnikoch postupne dostávala do normálu, hoci návrat zamestnancov na pracoviská stále sprevádzajú zvýšené hygienické normy či úprava spoločných priestorov. Otázkou zostáva, čo prinesie prebiehajúca druhá vlna pandémie a do akej miery ovplyvní rozvoj ďalšej mobility zamestnancov.
Trh práce sa výrazne mení
„Kríza výrazne zmení pracovný trh. Ten si bude žiadať väčšiu flexibilitu z pohľadu miesta pracovného výkonu – z domu, čiastočne z domu, zdieľaný office a tak ďalej,“ upozorňuje výkonný riaditeľ spoločnosti Elanor Slovakia Ivan Zizič.
Podľa neho možno očakávať aj to, že sa začne reálna doba digitálna, veľa vecí sa bude odohrávať vo virtuálnom svete a mnohé fyzické činnosti nahradí automatizácia. Schopnosť nájsť si prácu preto nebude také jednoduché. „Priamo to súvisí s čiastočnou preorientáciou pracovného trhu a zamestnávateľov,“ uvažuje odborník.
Koronavírus sa stal katalyzátorom presadenia moderného spôsobu práce z ľubovoľného miesta.
Ako sa teda firmám reálne darilo koordinovať ľudí, ktorí počas pandémie pracovali z domu? „Home office využívali tie pracovné miesta, pri ktorých to dovoľovali prevádzkové podmienky, hlavne pracovníci administratívy a zákazníckej podpory,“ prezrádza personálna manažérka spoločnosti Planeo Elektro Dagmar Polievková.
„Tí, ktorí mohli pracovať z domu, mali k dispozícii technické vybavenie, vďaka ktorému boli online s nadriadeným aj tímom. Porady sme robili cez videorozhovory. Vzdelávanie a kontakty sme udržiavali cez interný e-learning systém,“ spresňuje manažérka.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?