Ako toto právo v praxi funguje, si viacerí vedia bez problémov predstaviť. Firmy z oblasti IT a finančníctva na otázky TRENDu v súvislosti s právom na odpojenie reagovali poväčšinou stroho, ale v princípe deklarujú, že ho rešpektujú.
Svojich zamestnancov školia, ako si zadeliť čas, prioritizovať úlohy a pripravujú pre nich webináre. Pretože pracovať na home office nie je také ľahké, ako by sa mohlo zdať, a práca, ktorá sa „vlečie“ celý deň, vedie skôr k vyhoreniu.
Intenzívna práca v stanovenom čase z domácej obývačky naráža na problémy s motiváciou, odbiehaním k vareniu, starostlivosti o deti, o domácnosť a s výraznou roztržitosťou.
Ítečkárka Alexandra pracuje z domu už desať rokov. „Naučila som sa rozložiť prácu tak, aby som všetko stíhala. Vyžaduje to však sústredenie a prax. Pamätám si, ako som prvé roky tápala, takmer som vyhorela,“ spomína.
Andrej Pevný nastúpil do banky na začiatku pandémie. V podstate hneď začal pracovať z domu. „Bolo to strašné, cítil som sa neisto. Vôbec som nevedel, čo sa do mňa očakáva, chýbala mi podpora. Skúsení zamestnanci si určite zvykli lepšie, ale pre mňa ako neskúseného to bola katastrofa,“ hovorí. Istejšie sa cítil, keď sa s kolegami vrátili do kancelárie.
Práca z obývačky vyžaduje správne návyky
Podľa štúdie stránky na sprostredkovanie zamestnania Monster.com má až 69 percent zamestnancov pri práci z domu príznaky vyhorenia. V prieskume organizácií Mental Health America a Flexjobs uviedlo 65 percent opýtaných vzdialených pracovníkov, že odpracovali viac hodín, ako mali pri práci v kancelárii.
V prieskume spoločnosti Deloitte 77 percent opýtaných uviedlo, že vo svojom súčasnom zamestnaní zažili syndróm vyhorenia.
„Pandemická situácia zintenzívnila prácu z domu a mnoho ľudí na to nebolo pripravených. Chýbali im návyky, ako správne rozložiť prácu z domu,“ komentuje skúsenosti hovorkyňa Tatra banky Simona Miklošovičová.
Giganti majú náskok
Home office potreboval pravidlá a právo na odpojenie tomu malo pomôcť. Slovenské firmy však podľa skúseností advokátskej kancelárie Relevans legislatívu len zobrali na vedomie, a to bez toho, aby podnikli ďalšie kroky.
„Osobitné opatrenia s účelom zabezpečiť, aby zamestnanci mali pocit, že toto právo môžu aj reálne využiť, však prijímajú skôr nadnárodné spoločnosti, u ktorých ide o výsledok celofiremnej politiky ako reakcie na skoršie zavedenie práva na odpojenie v iných štátoch,“ komentuje advokátka Relevans Miroslava Zelenáková. Giganti zvyčajne zavádzajú pravidlá pre všetkých svojich zamestnancov, čiže aj pre pracujúcich z kancelárie a na nadnárodnej úrovni.
Dodržiavanie pravidiel, legislatívnych opatrení, snaha o striktné oddelenie práce a voľného času či monitoring pracovného času zamestnanca môže mať aj mierne obludné rozmery. Advokátska kancelária Relevans má skúsenosti aj s firmami, ktoré riešia pripájanie zamestnancov zavedením vyskakujúceho okna, ktoré ho upozorní v určitých časoch, že už je čas na odpojenie.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?