Zdá sa, že home office sa na Slovensku nadobro udomácnil. Zároveň sa však počíta s tým, že sa bude musieť podriadiť istým regulačným mechanizmom, ktoré tu doposiaľ neboli.

Jeho prienik na slovenský pracovný trh bol pred pandémiou výrazne pomalší, v posledných rokoch však výrazne akceleroval. Kým niektorí zamestnávatelia poskytovali možnosť pracovať z domu aj pred inkriminovaným rokom 2020, opatrenia na ochranu verejného zdravia k tomu napokon dotlačili väčšinu firiem zamestnávajúcich administratívnych pracovníkov.

Nechcú sa ho vzdať

Požiadavka pracovnej flexibility je jedným z faktorov, ktoré formujú charakter súčasných pracovných ponúk. Samozrejme, platí to hlavne pre kancelárske a administratívne pracovné pozície. Okrem pohyblivého pracovného času ponúkajú zamestnávatelia tiež flexibilitu miesta, z ktorého zamestnanec prácu vykonáva.

Z prieskumu personálnej agentúry Grafton vyplýva, že až polovica zamestnancov pracujúcich z domova považuje home office za samozrejmosť. Tretina ho pokladá za vítaný benefit zamestnávateľa. Ak sa vezmú do úvahy ľudia, ktorí aktuálne pracujú z domu, či už dlhodobo, v pravidelných intervaloch alebo príležitostne, minimálne mierna väčšina home office víta a nechce sa ho vzdať.

Zdá sa však, že o popularite práce z domu viac vypovedá názor tých, ktorí s ňou majú skúsenosti, než tých, ktorí tak doposiaľ nepracovali. Niektoré ďalšie prieskumy pracovného trhu poukázali na zaujímavý fakt – o home office majú záujem predovšetkým tí, ktorí túto možnosť aspoň nejaký čas využívali.

Pätina pracujúcich využíva home office

Prieskum Graftonu ukazuje, že niektorú z foriem home officeu aktuálne využíva približne 33 percent pracovníkov. Vyše polovica z nich má hybridný home office, zvyšok vykonáva buď trvalú teleprácu, alebo pracuje z domu len príležitostne.

Gro podielu práce z domu tvoria predovšetkým pracovníci vykonávajúci kancelársky typ práce. Oblasťou, ktorá home oficceu najviac praje, je IT sektor – až 27 percent zamestnancov v ňom pracuje výhradne z domova. Naopak, výhradne v kancelárii pracujú najviac zamestnanci obchodu a marketingu (tri pätiny).

Napriek stúpajúcej popularite hybridného home officeu upozorňuje PR manažérka Profesie Nikola Richterová na regionálne rozdiely. „Hybridná práca je predovšetkým záležitosťou Bratislavského kraja,“ približuje. Väčšina zamestnancov v ostatných častiach Slovenska má k tejto forme práce v porovnaní s hlavným mestom a jeho okolím obmedzený prístup.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa