Obsadzovanie kľúčových pozícií vo vrcholovom manažmente je súčasťou strategického riadenia firmy. Ak firma vyberie nevhodného kandidáta, môže to mať veľmi negatívny dosah na výkonnosť organizácie a jej fungovanie. O možnostiach, ktoré firma pri obsadzovaní týchto pozícií má, sa TREND zhováral s odborníkmi na executive search a headhunting z poradenskej firmy Amrop – s managing partnerom Igorom Šulíkom a partnerom Matejom Taligom. V rozhovore objasňujú okrem iného aj to, čo všetko musí firma pri hľadaní CEO zohľadniť a čo musia uchádzači pri výberovom konaní podstúpiť.
Na konci článku je video z rozhovoru.
Pri hľadaní adeptov na pozície vo vrcholovom manažmente sa objavuje termín executive search. Čo sa pod ním skrýva?
Matej Taliga: V prvom rade treba povedať, že executive search je veľmi špecializovaný typ diskrétnej strategickej poradenskej služby, cez ktorú si firma objednáva vyhľadanie vrcholového manažéra, lídra, teda takzvaného C-level manažéra. Pri takomto výbere sa headhunteri zameriavajú najmä na pasívnych kandidátov, teda na takých, ktorí si aktívne nehľadajú nové pôsobisko. Identifikácia a výberový proces je postavený na networkingu a systematickom mapovaní trhu. Veľmi ojedinele, ak vôbec, sa využíva zverejňovanie pozícií na rôznych pracovných portáloch. Takúto službu si zvyčajne firma objednáva u konzultačnej spoločnosti na báze exkluzivity. Výber C-level manažérov je v podstate veľmi delikátny poradenský proces realizovaný seniornymi konzultantmi.
Koľko má výberový proces kôl a na čo sa zameriavajú?
MT: Presný počet kôl sa nedá vymedziť. Všeobecne môžeme povedať, že prvé stretnutie medzi kandidátom a klientom je takzvané spoznávacie stretnutie. Počas neho má kandidát možnosť predstaviť sa a vyrozprávať svoj kariérny príbeh. Firma zasa predstaví záujemcovi celú spoločnosť a víziu obsadzovanej pozície. Nepredstavujte si to však ako nejaký zdĺhavý monológ jednej či druhej strany. Je to veľmi živá partnerská diskusia, v ktorej sa obe strany chcú dozvedieť čo najviac. Ako v každom vzťahu, tak aj v tom pracovno-právom si musia obe strany „sadnúť“. Musí tam prebehnúť chémia a musí tam byť niečo ako biznisová vôňa.
A čo ďalej?
MT: Druhé stretnutie môže mať rôzne formy. Kým pre niektoré firmy je podstatné, aby sa kandidát stretol aj s jej ďalšími zástupcami, pre iné je dôležité spoznať, ako kandidát uvažuje a pristupuje k určitým situáciám. Požiadajú ho napríklad o vypracovanie prípadovej štúdie, ktorú následne odprezentuje vrcholovému vedeniu.
V treťom kole, v mnohých prípadoch finálnom, sú zväčša dvaja uchádzači, ktorí môžu podstúpiť nejakú formu osobnostného alebo profesijného assessmentu. Sú prípady, keď sa finálny kandidát alebo kandidáti stretnú s top manažmentom materskej firmy v zahraničí, aby sa vzájomne spoznali. Tu je dôležité povedať, že ako hľadajúca firma, tak aj kandidát majú možnosť sa kedykoľvek počas tohto procesu rozhodnúť nepokračovať.
Koľko to celé trvá? A koľko trvá samotné rozhodovanie firmy?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?