Hľadanie zamestnancov už nie je jednorazová aktivita, ktorá sa začína a končí inzerciou na pracovnom portáli. Firmy musia čeliť nedostatku zamestnancov, ktorý ešte zvýrazňujú faktory ako starnutie populácie alebo hromadné odchody do predčasného dôchodku.

„Minulý rok sa miera nezamestnanosti v celoslovenskom meradle pohybovala pod hranicou šesť percent, pričom odborníci predpokladajú jej pokles aj v tomto roku. Podporuje to i prognóza makroekonomického vývoja predložená ministerstvom financií,“ približuje situáciu head of people strategy and culture spoločnosti Finax Petra Matejíčková.

Not,Coming,To,Work,Today.,Man,Sitting,On,Sofa,In
Neprehliadnite

Firmy majú pri odhaľovaní lenivých zamestnancov zviazané ruky. Môžu však urobiť jednu vec

Poukazuje na to aj čistý index trhu práce, teda rozdiel medzi firmami, ktoré plánujú zamestnávať, a tými, ktoré chcú prepúšťať. Po očistení za prvé tri mesiace tohto roka totiž dosahuje úroveň sedemnásť percent. Podľa P. Matejíčkovej preto v slovenskej ekonomike možno za prvý kvartál 2024 očakávať najsilnejší nábor nových zamestnancov za posledné dva roky. Ak zamestnávatelia chcú eliminovať tieto vplyvy súčasného trhu práce na svoje fungovanie, mali by mať vytvorenú náborovú stratégiu – súhrn aktivít, vďaka ktorým nájdu alebo prilákajú vhodných uchádzačov.

V závislosti od typu spoločnosti môže ísť o rôzne aktivity od bežnej inzercie cez kontinuálnu prácu na employer brandingu [budovaní zamestnaneckej značky – pozn. TRENDU], spoluprácu so zahraničím, s úradmi práce, so školami a s univerzitami či so špecializovanými pracovnými agentúrami.

Profesionáli z vlastných radov

Tieto činnosti im totiž môžu pomôcť odhaliť talenty, o ktoré počas bežného pracovného procesu prichádzajú. Patria k nim napríklad pracujúci rodičia. Podľa dát z ročenky Alma Career Slovakia je na Slovensku takmer 130-tisíc ľudí na rodičovskej dovolenke a až 75 percent z nich si popri rodičovstve hľadá prácu.

Po príležitostiach sa však často obzerajú v iných firmách. Zamestnávatelia totiž veľakrát s rodičmi na rodičovskej dovolenke prestanú komunikovať, čím sa oberajú o možnosť spolupracovať s nimi aj počas tohto obdobia. Takto znižujú šancu ich úspešného návratu po skončení tohto obdobia.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa