Transakčná daň je len jednou z noviniek, na ktoré sa firmy musia pripravovať už dnes. Rastúce náklady spôsobuje okrem konsolidačného balíčka aj zvýšenie cien energií, nárast vstupných nákladov a inflácia.
„V tejto situácii budú podniky hľadať efektívne spôsoby, ako optimalizovať náklady, aby zostali konkurencieschopné,“ približuje za Asociáciu zamestnávateľských zväzov a združení SR (AZZZ SR) hovorkyňa Miriam Filová.
Každú firmu tak čaká vyhodnocovanie oblastí, v ktorých by ešte mohli ušetriť. Zamestnanci by to však zatiaľ byť nemali. „Dlhodobo si uvedomujeme, že kvalita firiem v mnohom závisí od kvality jej pracovníkov,“ potvrdzuje za Republikovú úniu zamestnávateľov (RÚZ) Petra Podhorcová.
V čase dlhodobého nedostatku zamestnancov, ktorých na trhu chýba viac ako 80-tisíc, preto masívne prepúšťanie nepredpokladá. Aj prípadné mierne škrtanie pracovných miest je pre zamestnávateľov združených v RÚZ poslednou možnosťou.
Preto nie je vylúčené, že sa skôr uchýlia napríklad k obmedzeniu investícií alebo zavádzania inovácií do výroby. „Každá firma si musí pritom sama na základe svojich finančných tokov vyhodnotiť, v akej oblasti má prípadné rezervy na šetrenie,“ uvádza za AZZZ SR M. Filová.
Skryté náklady
Väčšina firiem má spoločné náklady na hygienu pracoviska a zamestnancov. Minimálne ide o spotrebný materiál na ich personálnu hygienu a upratovanie pracovného prostredia.
O optimalizácii týchto výdavkov však často nerozmýšľajú, a to najmä pre predsudky v oblasti udržateľnosti a ceny produktov. Firmy sa často obávajú, že ich nové výrobky budú stáť viac peňazí alebo že nebudú dostatočne výkonné, či budú dokonca neúčinné. Niektorým prekáža aj počiatočný diskomfort pri zavádzaní nových riešení v porovnaní so zaužívanou alternatívou.
Staré postupy je však podľa výkonného riaditeľa spoločnosti Lyreco Mikuláša Herškoviča potrebné zrevidovať. Iba tak môžu podnikatelia zistiť, či pri dosahovaní želaného výsledku nepreplácajú.
Pracovné prostredie prechádza revolúciou. Firmy ju zvládnu vďaka nasledujúcim tipom
„Kombinácia správneho riešenia sa totiž na prvý pohľad nemusí vyznačovať úplne najnižšou cenou, ale pri prepočte na jednotku upratovania to je pre zákazníka výhodnejšie,“ vysvetľuje.
Ak by si firmy predsa len neboli isté, môžu nové riešenie otestovať v praxi. Počas každodennej prevádzky si overia nielen benefity nového riešenia, ale zároveň odsledujú náklady a zistia, či boli ich prípadné obavy oprávnené.
Skúsenosti M. Herškoviča pritom ukazujú, že až 90 percent klientov je s optimalizáciou natoľko spokojných, že sa rozhodne realizovať zmeny natrvalo.
Medzi ne patrí napríklad lepšie zvolený variant jednotlivých produktov, najmä toaletného papiera, papierových utierok na ruky a mydiel.
- Ako správne vybrať čistiace prostriedky na zabezpečenie personálnej a profesionálnej hygieny pre rôzne typy pracovísk
Pred výberom vhodných čistiacich prostriedkov by si mali podnikatelia, firmy aj rôzne inštitúcie položiť´základné otázky:
• Aký je pomer ceny k objemu alebo ku gramáži výrobku?
• Aké množstvo prostriedku minie firma týždenne/mesačne?
• Ako je nastavené dávkovanie produktu?
• Ide o udržateľný produkt?V prípade profesionálnej hygieny a pri čistení veľ kých plôch sa treba pýtať:
• Aké sú rozmery plochy, na ktorú sa má produkt použiť?
• Aká je frekvencia čistenia jednotlivých plôch?
• Koľko času čistenie zaberie?
• Je po použití produktu prostredie hygienicky čisté?
PRAMEŇ: Spoločnosť Lyreco
Firmám môže v niektorých prípadoch ušetriť až 60 percent nákladov. Firmy pri nich totiž preplácajú najmä pre ignorovanie frekvencie ich používania.
Sofistikovanejšie riešenia vo forme vhodne zvolených dávkovačov im pritom nielenže môžu znížiť spotrebu jednotlivých produktov, ale aj eliminujú riziko upchatia toaliet a krádeží.
Náklady šetria aj koncentrované čistiace prostriedky, ktoré si firmy vyberajú aj pre ich ekologické benefity. „Tento trend sledujeme aj v nákupnom správaní zákazníkov Lyreca. Čoraz viac klientov sa zaujíma o systémové a značkové alternatívy namiesto zaužívaného a často neefektívneho low-cost riešenia,“ uvádza výkonný riaditeľ spoločnosti.
Prehliadané benefity
Nemenej dôležitým je nárast spokojnosti používateľov, v tomto prípade zamestnancov. Čistota pracoviska je totiž základom dobrej pracovnej kultúry, od ktorej sa často odvíja nielen to, či zamestnanec vo firme ostane pracovať, ale aj nakoľko bude v práci produktívny.
Pracovný portál Amazing workplaces totiž upozorňuje na prepojenie medzi hygienou na pracovisku a lepším psychickým a fyzickým zdravím. Nevhodne zvolené hygienické riešenia totiž môžu okrem zvýšeného stresu a psychickej nepohody vplývať na šírenie chorôb.
Firmy bojujú so zle zariadenými kanceláriami. Na jednu zásadu pritom zabúdajú
Platí to najmä počas chrípkovej sezóny v takzvaných otvorených kanceláriách. Niektorí jednotlivci môžu dokonca trpieť respiračnými a kožnými problémami či dokonca alergiami. Zanedbávanie týchto problémov sa pritom firmám z finančného hľadiska neoplatí.
Vyšší počet chorých zamestnancov totiž pre ne znamená zníženie produktivity. Navyše musia obetovať zdroje na hľadanie náhrad. Presun povinností na ostatných spolupracovníkov napokon vedie k zvýšenej fluktuácii.
Na Slovensku už dlhšie silnie trend takzvaného quiet quittingu, a to najmä u nespokojných zamestnancov. Tohtoročné údaje prieskumu JobsIndex hovoria až o 46 percentách respondentov, ktorí sa odmietajú hlásiť o prácu navyše, pričom 43 percent z nich nechce robiť nič mimo svojej pracovnej náplne.
Spomínanú nespokojnosť najmä mladí ľudia riešia práve odchodom k inému zamestnávateľovi. Zabúdať netreba ani na poškodenie zamestnaneckej značky, ktoré môže zanedbávanie hygienických potrieb zamestnancov spôsobiť.
Text bol pripravený v odbornej spolupráci so spoločnosťou Lyreco.