Pod kancelárskym vybavením si verejnosť väčšinou predstaví perá a spinky. Ide však o širokú škálu produktov od stoličiek až po toaletný papier.
Ich výber pritom môže ovplyvniť produktivitu spoločnosti či ochotu zamestnancov v práci zotrvať. Výkonný riaditeľ spoločnosti Lyreco Mikuláš Herškovič preto v rozhovore okrem iného objasňuje, ako tento proces úspešne zvládnuť.
Za posledné roky sa toho na pracovnom trhu udialo veľa vrátane pandémie. Vplývalo to aj na požiadavky firiem v oblasti kancelárskych potrieb?
Veľkou témou sa okrem udržateľnosti stala otázka, ako motivovať zamestnancov k návratu na pracovisko. Firmy sa začali viac venovať zlepšovaniu pracovného prostredia, aby sa v ňom ľudia cítili komfortne. Sledovali sme to napríklad pri nákupe stoličiek alebo iného zariadenia. Zaujímavosťou je aj to, že firmy napriek celkovej snahe šetriť míňajú viac peňazí na catering. Viac pozornosti venujú výberu kávy či občerstvenia, čo nie je veľký výdavok, ale dokáže spríjemniť pracovné prostredie.
Takže podporujú budovanie vzťahov?
Ide najmä o podporu pracovnej kultúry a spolupatričnosti. A tá sa často buduje práve počas neformálnych prestávok. Aj preto sa z cateringu stala jedna z našich najrýchlejšie rastúcich kategórií.
Keď sme pri kancelárskom vybavení, čo všetko firmy vlastne potrebujú?
Okrem všeobecne známeho vybavenia stola, ako je papier či písacie potreby, ide napríklad aj o tlačiareň, osvetlenie a nábytok. Spomenúť treba i ochranné pracovné pomôcky, ktoré sú pre niektoré sektory dôležité. Aj zamestnanci vo fabrikách sa chcú cítiť a vyzerať dobre. Veď pracovné oblečenie je svojím spôsobom aj uniforma daného podniku. Zabúdať netreba ani na hygienu, pretože človek sa predsa len cíti lepšie v pravidelne udržiavanom prostredí. Aj to patrí pod wellbeing zamestnancov.
Pozorujete odlišnosti aj na základe jednotlivých sektorov?
Z hľadiska samotného kancelárskeho vybavenia veľmi nie, no rozdiely vidno pri cateringu a hygiene. Napríklad firmy, ktoré fungujú v kanceláriách, investujú viac do občerstvenia alebo do kvalitnejšieho papiera. Výrobné fabriky alebo sklady zase do spomínaných ochranných pomôcok, ale aj do pitného režimu. Z hľadiska hygieny pre ne platia iné štandardy, takže kancelárie investujú do prémiovejších produktov. Pri fabrikách ide o strednú cenovú úroveň, pretože potrebujú zabezpečiť hygienu na inej úrovni než napríklad malá právnická firma.
Vedia už podnikatelia na Slovensku správne zariadiť pracovné prostredie?
Skôr sa to v súčasnom turbulentnom prostredí učia, pretože pre ne neexistuje žiadne štandardné riešenie. Veľa závisí od prostredia a regiónu, v ktorom fungujú, respektíve od toho, aký typ zamestnancov vyhľadávajú. Sledujeme však ich posun k nákupu kvalitnejších vecí. Ako sa hovorí, nemôžu si dovoliť kupovať lacné veci. V rámci šetrenia sa preto snažia nájsť výhodnejšiu cenovú ponuku alebo zľavu.
Akým chybám by sa mali vyhnúť?
Cena by nemala byť jediným kritériom pri výbere produktu. Stretávame sa s tým, pochopiteľne, často najmä pri tendroch. Tie dokonca vyhlasujú aj menšie firmy. Pritom sa pri výbere dodávateľa treba pozerať aj na jeho spoľahlivosť a referencie. Nemenej dôležitá je udržateľnosť a spomínaný wellbeing zamestnancov. Je rozdiel, či im firma kúpi lacné stoličky, ktoré sa o rok zlomia, alebo zaobstará nábytok, ktorý vydrží viac rokov.
Sú predsa len sektory, v ktorých je cena rozhodujúcim faktorom?
Myslel som si, že Slovensko bude najviac definovať cena. No vďaka tomu, že mám na starosti štyri stredoeurópske krajiny, viem to porovnať a musím povedať, že český trh je na cenu citlivejší. U nás sme si ako keby zvykli na to, že v oblasti cenotvorby nie sme najlacnejší trh, a miestni podnikatelia v tejto oblasti nejdú do extrémov. Cena je pre nich dôležitý faktor, ale nie až taký významný ako u českých susedov.
Prečo by sa firmy nemali báť do tejto oblasti investovať?
Stačí sa pozrieť na úroveň nezamestnanosti a na to, ako dlho trvá nájsť správneho zamestnanca. A to nehovorím o nákladoch na jeho udržanie. Platové možnosti každej firmy sú, samozrejme, iné, ale častým dôvodom výpovede zo strany zamestnancov je práve zlá pracovná kultúra a prostredie. Ak firmy hovoria o svojich hodnotách, nemali by zabúdať, ako veľmi vplýva pracovné prostredie na to, či človek chodí do práce rád.
Existujú aj iné výhody, o ktorých sa veľa nehovorí?
V pravom zmysle slova je wellbeing aj o zdravom životnom štýle na pracovisku. To je potom odborne navrhnuté tak, aby boli zamestnanci menej chorí alebo aby nemali problémy s chrbticou či s karpálnym tunelom. Odráža sa to totiž na nákladoch, pretože firma s vysokou chorobnosťou nemôže očakávať vysokú produktivitu.
Ako by si teda firma mala vybrať vhodného dodávateľa?
Za mňa nejde len o cenu, ale aj o kvalitu služieb, udržateľnosť a dlhodobú spoluprácu. A ideálne o pridanú hodnotu. My stále zastávame tradičný prístup, preto si zakladáme na osobnom kontakte s klientmi. Pritom obchodný zástupca alebo zákaznícka linka nie sú len o predaji, ale aj o riešení potrieb spotrebiteľov. V tom je pridaná hodnota dodávateľov kancelárskych potrieb, ktorí firmám vedia pomôcť.
Napríklad s optimalizáciou nákladov?
Presne tak. Ako som spomínal, firmy nie vždy vedia, ako správne zariadiť kanceláriu alebo ktoré ochranné pomôcky sú pre ne najvhodnejšie. Úlohou správneho dodávateľa je predsa podnikateľov odbremeniť od všetkých organizačných problémov. Inak sa nemôžu sústrediť na to, čo je pre nich skutočne dôležité, teda na samotné podnikanie. Preto si myslím, že to je tá pridaná hodnota stáleho partnera officeových riešení, ktorý vám pomáha komplexne. Lebo nejde len o perá a ceruzky.
Pristupujú k tejto téme Slováci inak než ich susedia?
Vždy som si myslel, že jednotlivé krajiny sú rozdielne. Skôr ide o drobné kultúrne rozdiely, napríklad uprednostňovanie niektorých lokálnych značiek cukroviniek alebo kávy. Pozorujem však odlišný prístup pri téme udržateľnosti, najmä v Rakúsku. U nás ide o tému, ktorá rezonuje skôr vo veľkých korporáciách z dôvodu tlaku materskej spoločnosti. U nich je to veľmi prirodzené a vidieť to napríklad na nábytku.
Najmodernejšie kancelárie u nich netreba čakať?
V ich podmienkach išlo skôr o postupnú zmenu, takže tam nájdete aj vybavenie, ktoré je v poriadku, ale podľa našich štandardov je zastarané. My sme spolu s českým a maďarským trhom prešli skôr skokovou zmenou. Od starých kancelárií sme prešli k modernému zariadeniu.
Ako bude tento vývoj pokračovať?
Významnou zmenou prechádza práve kancelárske prostredie. Preto predpokladáme postupný pokles využívania bežných kancelárskych potrieb a na základe toho aj diverzifikujeme. Trh sa začína viac orientovať na oblasť hygieny a cateringu, no a, samozrejme, stabilné miesto má i segment ochranných pomôcok. Pripravujeme sa aj na zmeny v spôsobe práce či už u nás, alebo u našich zákazníkov v súvislosti s umelou inteligenciou a automatizáciou. Veríme však, že ľudia budú stále potrební a či už budú opravovať počítače, alebo robiť niečo iné, stále pôjde o pracovné prostredie.
- Mikuláš Herškovič
Managing director v spoločnosti Lyreco Central Europe má dlhoročné skúsenosti z riadiacich pozícií v FMCG a B2B segmente. V minulosti pracoval pre Procter & Gamble a Iron Mountain. V Lyrecu začínal na pozícii sales directora pre český, slovenský a rakúsky trh a od roku 2021 vedie celú pobočku pre región štyroch krajín. Lyreco je európsky líder a tretí najväčší globálny distribútor produktov a služieb pre pracoviská. Francúzska rodinná firma celkovo zamestnáva 12-tisíc zamestnancov a disponuje 12-tisíc produktmi na sklade. Na Slovensku začala pôsobiť v roku 2006 a z centrály v Pezinku riadi Slovensko, Česko, Maďarsko a Rakúsko.
Text bol pripravený v odbornej spolupráci so spoločnosťou Lyreco.