Ak sa vrátime k vašim produktom, ako tam napredoval vývoj?
Marek: Zistili sme, že poľská výroba je kvalitou a možnosťami limitovaná. Ľudia nám dávali rôzne podnety. Chceli, aby garáž mala vysunutý prístrešok, aby mala izoláciu. Počúvali sme zákazníkov. No poľská výrobná firma bola nastavená len na Nemecko, a tak sme si začali hľadať vedľajšie cesty.
Marek: Jadro ostáva z tej poľskej firmy, ale ostatné veci sme zlepšili. Taký detail, onaký detail a za päť rokov je tých detailov iks. A to je vlastne to, čo nás odlišuje od konkurencie. Myslíme si, že sme zlepšili tú technológiu tak, že máme minimálne desaťročný náskok.
Zlepšovanie ste už riešili so slovenskými firmami?
Marek: Konštruktérov sme si našli tu a s nimi sme hľadali spôsob, ako robiť veci lepšie. Veľa nám tu pomohol kamarát, ktorý je vývojový inžinier v BMW. Firma investuje milióny eur do technológií, ktoré sa možno ani nikdy nepoužijú. Len keď máte obmedzené možnosti, čo môžete vyvíjať? Tak sme sa všetko snažili riešiť vo svojej réžii medzi kamarátmi, len v rodine. Ale tých možností nebolo veľa.
Kedy ste mali prvý ziskový rok?
Martin: Veľa sa zmenilo, keď sme si povedali, že webovú stránku už nebudeme robiť my, ale systém zveríme profesionálnej firme. Dovtedy sme ako klasické firmy používali Excel, no zhruba od roku 2015 sme si prvýkrát stránku a vnútropodnikový systém dali robiť externej firme. Vďaka tomu sme dokázali spracovať veľké množstvo atypických stavieb, rozdeliť ich pre rôznych dodávateľov.
Marek: Dnes je to výrobný, obchodný, marketingový, účtovný a skladový nástroj, ktorý sme navrhli sami. V tom čase totiž existovali len hotové systémy, ale my sme potrebovali funkcie na mieru.
Martin: Stretol som spolužiaka zo strednej školy, ktorý pracuje v IT firme, a on neustále hovoril: systém, systém a systém. Ryanair je preto ziskový, lebo stále vyvíja.
Marek: Náš garážový biznis je postavený na unikátnom systéme, ktorý nemá nikto, ani ho mať nebude, lebo my ho vyvíjame už desať rokov. Je to naše know-how. Môže vzniknúť vedľa firma, ktorá začne vyrábať úplne to isté, no budeme sa výrazne líšiť.
Martin: A hlavne to šetrilo pracovné miesta. Keby sme mali každú vec riešiť manuálne, potrebovali by sme možno o dvadsať ľudí viac.
Bolo ťažké vychovať vlastných pracovníkov?
Marek: Nebolo to jednoduché. Montážnici sú obyčajní chalani, z ktorých bolo treba spraviť niekoho, kto je zodpovedný, kto vypisuje papiere a správa sa zodpovedne k zákazníkovi. Dnes montujú v Rakúsku a v Česku. Museli sa naučiť aspoň základy nemčiny. No množstvo ľudí, ktorí tam pracujú, sme posunuli na dosť vyššiu úroveň.
Martin: Všetko však bolo na nás. Až nedávno sme vytvorili štruktúru firmy, kde sme najsilnejších ľudí vymenovali za manažérov, tí majú na starosti svojich ľudí. Teraz sa bavíme už najmä s manažérmi.
Podľa pohľadu na výsledky počas korony váš predaj explodoval.
Marek: Práve vtedy sa ozval aj Financial Times. Bežne také veci hádžem do koša, ale teraz som to poslal bratovi. Ten povypisoval kopu vecí. Keď sa skončil rok 2022, ozval sa nám Sandberg Capital, ktorý chcel odkúpiť podiely vo firme. Aby sme vďaka jeho kapitálu rástli rýchlejšie. Len sa nám tie podmienky nepáčili, a tak sme si povedali, že máme radšej slobodu ako byť závislí od niekoho cudzieho, kto o tom biznise nevie absolútne nič.
Kedy ste začali expandovať do zahraničia?
Marek: Do Rakúska sme vstúpili v roku 2019. Ale všetko stále obsluhujeme zo slovenskej firmy, a to dodnes. Momentálne otvárame firmu vo Viedni. Len v zahraničí je to oveľa ťažšie, lebo musíte pochopiť lokálnosť, ako tí ľudia reálne rozmýšľajú, lebo so slovenským myslením garáž nepredáte. Už v Česku je to trochu iné, ale Rakúsko je prípad sám osebe. Nepoznáme nikoho v našom okruhu známych, kto by uspel v Rakúsku. Všetci to zabalili.