Dodávateľ na heroíne
Prístup ku konkurencii sa síce dá pochopiť, ale neférové praktiky Amazon skúša aj na výrobcov (dodávateľov) tovarov pre svoj e-shop. Opäť sa potvrdilo, že J. Bezos chce byť za každú cenu najlacnejší.
Zdroj: SITA / AP
Kým opíšeme konkrétny príklad, povedzme si na objasnenie základné pravidlo v obchode: Výrobcovia nemajú povolené presadzovať maloobchodné ceny za svoj tovar u predajcu. Majú však možnosť sa rozhodnúť, ktorému predajcovi svoj tovar poskytnú a dokonca si môžu stanoviť aj hranicu maloobchodnej ceny (minimálna deklarovaná cena MAP).
Na takejto cene sa dohodol aj nemecký výrobca nožov Wüsthof. Amazon prvé roky MAP akceptoval, objednávky Nemcom rástli a Amazon faktúry uhrádzal načas. Postupne však dohodu ignoroval, ceny nožov znižoval podľa svojho uváženia. Manažéri Wüsthof ani po niekoľkonásobných sťažnostiach nedotlačili Amazon, aby akceptoval zmluvu a preto rozviazali zmluvu.
Rovnaký problém mal aj britský výrobca vysávačov Dyson, kde Amazon rovnako nerešpektoval dohodu o MAP a automaticky dorovnával (znižoval) ceny, ktoré našiel na nezávislých weboch bez licencie.
Nerešpektovanie najnižšie dohodnutých cien nastalo po tom, ako Amazon spustil platformu Amazon Marketplace, ktorá ponúka porovnávanie cien produkty u rôznych predajcov. Amazon chcel byť neustále najlacnejší – a to aj na úkor vzťahov s dodávateľmi.
Distribučné centrum Amazonu v Nemecku v Bad Hersfeld, fotografia z apríla minulého roka Zdroj: SITA / AP
V knihe Brad Stone spomína zamestnancov Amazonu, ktorí prirovnávajú spoluprácu s Amazonom k závislosti na heroíne – predajcovia sú opojení náhlou eufóriou z fantastického predaja, stanú sa na ňom závislí, čo končí sebadeštruktívnym stavom, keď od nich Amazon žmýka marže a núti ich predávať výrobky za stále nižšie ceny. Aj preto veľmi rezervovane k spolupráci s Amazonom pristupujú niektoré spoločnosti (exkluzivita je vec čarovná pre mnohých výrobcov) a ponúkajú len limitovaný počet výrobkov.