Vojna o knihy
Okrem internetového obchodu je silnou nohou biznisu Amazonu srdcovka J. Bezosa – knižný trh. Ten ovládol Amazon prostredníctvom šikovnej čítačky Kindle. Vydavatelia však dostali strach. Základ ich biznisu stále tvoria predaje papierových kníh, ktoré stoja cez 20 dolárov. Kindle pokojný život vydavateľstiev narušil.
V roku 2010 sa teda pätica najväčších amerických nakladateľských domov dohodla so spoločnosťou Apple, ktorá práve rozbiehala vlastný obchod s e-bookmi, na spoločnej záchrannej akcii. Šlo o agentúrny model, ktorý umožňoval, aby si vydavateľstva stanovovali vlastné ceny elektronických kníh a účtovali si 30-percentné provízie.
Amazon dostal ultimátum, podľa ktorého bude e-knihy predávať za vyššie ceny, ktoré určia sami vydavatelia, alebo mu svoje diela jednoducho neposkytnú. Internetový gigant musel ustúpiť a ceny e-kníh sa zdvihli na 13-15 dolárov (pôvodne ich dumpingovo znižoval až pod desať dolárov).
Distribučné centrum Amazonu v Nemecku v Bad Hersfeld, fotografia z apríla minulého roka Zdroj: SITA / AP
Do celej veci sa však nakoniec v roku 2012 vložilo americké ministerstvo spravodlivosti, ktoré päticu nakladateľov spolu s Applom začalo trestne stíhať z kartelu. Spor sa skončil mimosúdnym vyrovnaním, ktoré nakladateľom ďalšie vynucovania cien zakazovalo.
Amazon mal znovu voľné ruky a všetci čakali, že ceny opäť zníži, no medzitým sa situácia vyvinula celkom inak. J. Bezos pre tlak konkurencie zmenil stratégiu. Zlacnel čítačky, ale ceny kníh znížil len mierne na 12 dolárov.
Časopis Respekt koncom augusta upozornil na inú záludnosť, ktorá sa vyhrotila na jar. Amazon požadoval od amerického nakladateľstva Hachette a v Nemecku od nakladateľstva Bonnier Group, aby zlacneli práva na distribúciu svojich kníh. Keď firmy nesúhlasili a chceli si naďalej určovať predajné ceny, začal im Amazon neochotu záludne oplácať.
V prípade Hachette odstránil tlačidlo „Pre-Order“ jeho titulov a potom upozornil zákazníkov, že by mali počítať s tým, že im knihy tohto vydavateľstva budú doručené až s oneskorením niekoľkých týždňov. Koncom augusta tisícka nemecky píšúcich autorov upozornila, že Amazon začal manipulovať rebríčky predajnosti jej vydávaných kníh, podľa ktorých sa čitatelia často orientujú. Mal dokonca klamať zákazníkom o dostupnosti ich titulov.
Na úspešný model predaja kníh sa zrejme ešte čaká
Knižný trh po nástupe Amazonu stále hľadá uspokojivý model, ktorý by dokázal uživiť nielen Amazon, ale aj vydavateľov a bol akceptovateľný čitateľmi. Amazon však ponúka agresívnu cestu biznisu, vydavatelia zasa ponúkajú predražené knižné tituly.
Pred dvoma mesiacmi Amazon spustil službu Kindle Unlimited, kde si zákazníci môžu za mesačný paušál 9,99 dolárov dočasne vypožičať akúkoľvek knihu. Ide teda o podobný systém ako streamovanie hudby od Deezeru alebo Spotify či v prípade filmov pri Netflixe. Aby akýkoľvek model mohol uspieť, obe strany musia akceptovať kompromisy a navzájom si dôverovať. Inak obeťou bude v konečnom dôsledku zákazník.