Keď vo firme pracujú agenti
Hoci J. Bezos od začiatku budovania Amazonu vzdával hold firmám ako Google alebo Apple, z podstaty tvrdého biznisu, v ktorom zohráva post jednotky, bude stále firmou, ktorá chce mať čo najnižšie náklady. Sklady budú stále len sklady, a tak pohodlie zamestnancov sa tomu musí podradiť – podstatná je rýchlosť a lepšia cena ako u konkurencie. A sledovanie konkurencie je v Amazone špecialita, za ktorú si platí.
Vo vnútri Amazonu existuje tajná skupina zamestnancov, ktorá sa volá Spravodajská služba pre konkurencieschopnosť. Ide o akýchsi tajných agentov, ktorí nakupujú obrovské objemy tovarov od konkurencie a sledujú kvalitu a rýchlosť služieb. Ich poslaním je zistiť, či niekto z konkurenčných firiem robí svoju prácu lepšie.
Zdroj: SITA / AP
V roku 2009 a 2010 tak objavili firmu Quidsi, ktorá prevádzkovala úspešný e-shop Diapers.com. Tá ponúkala základný tovar pre mamičky od plienok po košíky. Túto firmu si mamičky rýchlo obľúbili, pretože bola rýchla a lacná, keďže distribučné centrá si firma vyberala v okolí veľkých miest a ponúkali tak 24-hodinovú donášku zdarma takmer všade.
Projekt Gazela
Amazon okamžite zbystril pozornosť a chcel sa konkurencie zbaviť odkúpením. Keďže manažéri Quidsi chceli byť nezávislým obchodom, J. Bezos vymyslel stratégiu „Gazela“. Dravec uženie svoju korisť k smrti. Amazon okamžite znížil ceny plienok a iných výrobkov pre deti o 30 percent. Amazon vytvoril aj vlastnú službu pre mamičky s názvom Amazon Mom, kde ponúkal lákavé zľavy a výhody.
Amazon Zdroj: SITA/AP
Quidsi ceny dorovnal, ale dostal sa pod drobnohľad cenovej polície z Amazonu. Cenová vojna si vyžiadala svoju daň – Amazon prišiel za tri mesiace síce o sto miliónov dolárov, ale Quidsi potopil. Firmu Amazon nakoniec odkúpil za 540 miliónov dolárov.
Ide len o príklad ako sa J. Bezos dokázal uchýliť k studenej obchodnej vojne o plienky a stratový program Amazon Mom mal slúžiť len na jeden účel – uhnať Diapers.com do strát a odkúpiť ich. Rovnaký princíp gazely použil J. Bezos aj na predajcu s obuvou Zappos. Keď sa jej odpredaj nepodaril, J. Bezos dal vytvoriť na tento účel špeciálny web zameraný len na obuv a kabelky za 30 miliónov dolárov.
Amazon k ponuke 24-hodinového bezplatného dovozu pribalil aj päťdolárový kredit na ďalší nákup. S pomocou nastupujúcej krízy sa Amazonu podarilo potopiť aj túto firmu a v roku 2009 ju odkúpil za 900 miliónov dolárov.