Každý zamestnanec sa musí vyrovnať s očakávaniami firmy a svojho nadriadeného. Avšak isté očakávania má aj samotný zamestnanec od priameho nadriadeného. Podľa prieskumu Training Industry Magazine je pre viac ako 45 percent zamestnancov u šéfa najdôležitejšia komunikačná zručnosť. Len o málo nižší podiel pracovníkov očakáva interpersonálne zručnosti umožňujúce budovanie vzťahov a vysokú úroveň morálky spojenú s pestovaním morálnych hodnôt.
Treba mať na pamäti, že ideál šéfa v očiach zamestnanca a predstava samotného šéfa, ako by mal firmu a ľudí manažovať, sa nemusia stopercentne zhodovať. Je to celkom prirodzené, pretože šéf má oveľa väčšiu zodpovednosť ako štandardný zamestnanec, a tá sa netýka len jeho samého, ale aj všetkých podriadených a takisto oddelenia, na čele ktorého stojí.
Pre nadriadeného je dôležitý celok a jeho výsledky, ktoré ovplyvňujú jednotlivci, ich prístup k práci a vzájomné vzťahy. Ak to zjednodušíme, na jednotlivcov sa pozerá cez optiku výsledkov celku. Schopnosť riadiť tento celok a jednotlivcov je z jeho pohľadu pre dobrého manažéra nutnosťou.
Podriadený to však môže vidieť inak. „Je to veľmi individuálne, no v mnohých prípadoch sú zamestnanci dosť sebeckí a skôr sa pozerajú na to, ako šéf riadi ich, ako sa k nim správa a čo im dáva,“ načrtol HR mentor, konzultant a tréner mäkkých zručností Igor Hromada. Podľa neho je obzvlášť u pracovníkov vo výrobe bežné, že im viac záleží na vlastnom komforte ako na firme a jej výsledkoch. Ovplyvňuje to však aj firemná kultúra.
Manažér nemá byť stroj na rozdávanie úloh. Ak chce byť pre firmu prospešný, musí dokázať viac
„Zamestnanci šéfa väčšinou, hoci nie výlučne, vnímajú prostredníctvom toho, ako sa správa k nim a aký by podľa nich mal byť,“ podotýka HR mentor. Nedá sa to síce paušalizovať, ale výsledky firmy podriadeného mnohokrát nezaujímajú a ak predsa, je to často až na druhom mieste a neraz preto, lebo sa od nich odvíja odmeňovanie. Dá sa teda domnievať, že čím nižšie v hierarchii pracovníkov ideme a čím väčší je podiel manuálnej práce, tým viac myslia obvykle ľudia viac na to, ako sa k nim šéf správa.
Avšak aj pracovníci, ktorým na výsledkoch firmy natoľko nezáleží a schopnosti šéfa merajú len tým, ako sa k ním správa, prípadne výškou platu, pri dlhodobo zlých výsledkoch pravdepodobne spozornejú. Odborníčka na HR poradenstvo Miriam Krpelánová sa domnieva, že ak sa šéf správa k zamestnancom dobre a oni sa cítia v pozícii podriadených komfortne, z krátkodobého hľadiska mu môžu zlé výsledky celkom ľahko prepáčiť. „Videla som množstvo príbehov, keď boli zamestnanci ochotní pracovať za nižšie mzdy a robiť počas určitého obdobia kompromisy,“ konštatuje riaditeľka poradenskej a personálnej agentúry Trigon Consulting.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?