V slonovinovej veži
„V prípade netechnických pozícií sú firmy rady, ak má uchádzač o prácu titul, a už málokedy pozerajú na to, z akej školy. Zaujíma ich skôr schopnosť pracovať s počítačom, komunikácia či základné biznisové zručnosti,“ potvrdzuje manažér personálnej agentúry Trenkwalder Lukáš Jakab. Iné je to v prípade technických pozícií, kde je pre firmu nevyhnutné, aby absolvent bezchybne rozumel princípom, s ktorými odvetvie pracuje – elektrotechnika, strojárstvo, chemický priemysel.
„Čím je pozícia technicky zložitejšia, tým je pohľad firmy na vzdelanie uchádzača prísnejší,“ dodáva L. Jakab. Skúsený personalista je absolventom Ekonomickej univerzity v Bratislave. Na fakulte tri roky pôsobil v orgánoch akademickej samosprávy.
S odstupom času sám vníma prínos školy skepticky. „Systém je nastavený tak, aby vysoké školy žili vo vlastnom svete, ktorý je do určitej miery odtrhnutý od praxe. Pedagógovia majú slabší kontakt na prax a ich motiváciou nie je pripraviť študentov na realitu za múrmi školy, ale splniť to, čo je od nich žiadané – odučiť to, čo majú v osnovách, publikovať a získavať citácie,“ tvrdí. L. Jakab.
Nedostatok času na vlastný rozvoj ich vzďaľuje od problémov, ktoré denne riešia firmy. Spolupráca, a teda aj konfrontácia s praxou by tak bola pre mnohých tvrdou ranou pre ego. Preto sa pred korporátnou sférou mnohí uzatvárajú. Študentom potom dokážu odovzdať prevažne teoretické poznatky. Bez reformy školstva bude narastať priepasť medzi tým, čo firmy hľadajú, a tým, čím mladí ľudia trávia čas na školách formálne „pri príprave na povolanie“.
Ktoré zručnosti sú u absolventov vysokých škôl najdôležitejšie | ||
(prieskum iniciatívy To dá rozum na vzorke 147 personalistov, rok 2017) | ||
1. | schopnosť učiť sa | 96 % |
2. | komunikačné schopnosti | 95 % |
3. | motivácia | 92 % |
4. | jednoduchá práca s počítačom | 90 % |
schopnosť pracovať v tíme | 90 % | |
5. | odborné vedomosti | 89 % |
Ktoré zručnosti spĺňa najviac absolventov vysokých škôl | ||
(prieskum iniciatívy To dá rozum na vzorke 147 personalistov, rok 2017) | ||
1. | formálne vzdelanie (titul) | 53 % |
2. | jednoduchá práca s počítačom | 51 % |
3. | schopnosť učiť sa | 35 % |
4. | schopnosť pracovať v tíme | 22 % |
5. | schopnosť rýchlo sa prispôsobiť zmenám | 21 % |
motivácia | 16 % |
Ktoré zručnosti u vás počas štúdia najviac rozvíjala vysoká škola | ||
(prieskum iniciatívy To dá rozum na vzorke 3 835 študentov, rok 2017) | ||
1. | odborné vedomosti | 64 % |
4. | prezentačné (komunikačné) schopnosti | 42 % |
schopnosť učiť sa | 42 % | |
9. | schopnosť pracovať v tíme | 32 % |
16. | motivácia | 22 % |
18. | digitálne zručnosti (práca s počítačom) | 20 % |