Nemecký ekonomický zázrak po druhej svetovej vojne stál na priemysle. Precízne vyrábané stroje a iné mechanické zariadenia dobyli svet. Medzi nimi vynikali najmä automobily, ktoré sa v globálnom meradle stali synonymom nemeckého úspechu. Jednou z takýchto značiek bol Volkswagen.

Aktuálne bezprecedentné úvahy spoločnosti o uzavretí fabrík v Nemecku vyvolali nielen silné pobúrenie doma a naznačili hrozbu pre celý sektor, ale obrátili pozornosť aj na budúcnosť biznismodelu nemeckých firiem.

Už to nie je iba šok zo straty lacných ruských energií a úpadku exportu z dôvodu slabej Číny a americkej ochranárskej politiky. Volkswagen ukázal, že k dvom novým nemeckým problémom sa pridáva tretí – neefektívny manažment najväčších domácich konglomerátov. Spolu s tradičnou byrokraciou a prílišnou ochranou trhu práce sa vytvoril koktail, ktorý bude mať na domácu ekonomiku dlhodobý zásadný vplyv.

Z výslnia do pekla

Pred globálnou finančnou krízou v roku 2007 svietilo slnko takmer na každého investora či podnikateľa. Svetový obchod rástol na základe neutíchajúceho dopytu exponenciálnym tempom. V tom čase si Volkswagen stanovil cieľ, že sa stane najväčšou automobilkou sveta.

Skupoval, čo sa dalo – českú Škodu, anglické Bentley či talianske Lamborghini. V Európe vlastnil desať značiek. So snahou rýchlo expandovať súvisel aj emisný škandál z roku 2015. Reakciou naň bolo rozhodnutie o významných investíciách do elektrických vozidiel.

Séria týchto rozhodnutí však nepriniesla benefit, aký automobilka očakávala. Stávka na rast nevyšla po sérií globálnych spomalení, ktoré sa začali finančnou krízou, pokračovali európskou dlhovou krízou a neskôr covidom a skončili sa súčasnou ekonomickou stagnáciou.

Následkom je, že v Európe sa stále predáva o pätinu menej vozidiel ako pred pandémiou. Do týchto výziev prišla európska zelená agenda, ktorá smeruje automobilky novou cestou, na ktorej narážajú na tvrdú americkú a čínsku konkurenciu.

Kým Tesla predá ročne 1,8 milióna elektrických vozidiel, čínsky BYD ich predá 1,6 milióna. Všetky európske automobilky dokopy nevyrobia toľko ako každá z nich.

Domáci trh je totiž stále príliš závislý od vládnych dotácií. Len čo nemecká vláda subvencie na elektromobily vypla, dopyt v krajine sa prepadol o tretinu. Podľa výpočtov Bloombergu preto tento rok predaje plne elektrických vozidiel porastú najnižším tempom od roku 2019.

Volkswagen, hoci predáva viac ako 700-tisíc elektrických vozidiel, si pri svojich agresívnych plánoch vybudoval produkčnú kapacitu až 14 miliónov vozidiel ročne. Pri aktuálnych predajoch na úrovni deviatich miliónov ju využíva iba na dve tretiny. Napriek tomu, že pred piatimi rokmi predaje prudko klesli a už sa nikdy nedostali späť, automobilka problémy nedostatku dopytu a straty konkurencieschopnosti nedokázala riešiť.