Do tejto okrajovej časti Bratislavy zavíta turista najskôr vtedy, keď zablúdi. Nehovoriac o tom, že ľudí odrádzajú od cesty aj chronické dopravné zápchy.

Múzeum sa tak snaží dať o sebe vedieť mnohými spôsobmi, ktoré z neho robia na slovenské pomery bezprecedentnú a unikátnu inštitúciu. Okrem koncertov napríklad varí aj predáva kvalitné vlastné pivo a už roky vyráža do sveta s putovnými tematickými výstavami.

Unikátne múzeum: má zlú polohu, tak láka na koncerty a pivo

Múzeum obchodu Zdroj: Milan David

Korene v socializme

Múzeum obchodu je príspevková organizácia, ktorá patrí pod ministerstvo hospodárstva. Jeho história siaha do 80. rokov minulého storočia, keď si jednotlivé rezorty vytvárali dokumentačné centrá na zachytenie úspechov socializmu. Tak v roku 1982 vzniklo aj dokumentačné centrum pohostinstva, obchodu a cestovného ruchu ako súčasť monopolného reklamného podniku Erpo. Prakticky od začiatku sa doň nakupovali historické predmety.

Centrum sa časom transformovalo na dnešné múzeum obchodu. Sídli v zrekonštruovanej kúrii Juraja Alberta a zhromažďuje exponáty z histórie obchodu a pohostinstva na území Slovenska, či už bolo súčasťou Rakúsko-Uhorska alebo Československa.

História kúrie

Múzeum obchodu Bratislava sídli v historickom pamiatkovom objekte – kúrii Juraja Alberta. Hlavný finančný dozorca majetkov ostrihomského arcibiskupstva si ju dal postaviť v druhej polovici 18. storočia. Keď zomrel, majiteľom kúrie sa stal jeho zať Anton Galgóczi. Po ňom sa objekt dostal do rúk statkárskej rodiny Linzbóthovcov, po ktorej je dnes pomenovaná ulica v Podunajských Biskupiciach, na ktorej stojí. Od roku 1992 do roku 2004 bola sídelnej budove múzea obchodu vďaka rekonštrukcii vrátená podoba z konca 19. storočia.

Okrem kompletnej renovácie fasády, strechy a interiérov sa pomocou dobových fotografií podarilo opraviť aj balustrádové oplotenie a kovanú bránu s rodovým erbom niekdajších majiteľov. V podkroví vznikla v roku 2006 stála expozícia.

Typickými predmetmi v múzeu sú registračné pokladnice, obalová technika v podobe plechových, drevených či kartónových reklám, plagáty, vývesky či stojany. Nechýbajú merkantilné tlače, obchodné agendy (napríklad faktúry), váhy, zásobníky na tovar, obchodné interiéry. Numizmatikou sa nezaoberá, hoci mince úzko súvisia s obchodom.

Unikátne múzeum: má zlú polohu, tak láka na koncerty a pivo

Múzeum obchodu Zdroj: Milan David

Väčšinu zbierkového fondu tvoria predmety z prvej republiky. „Keď je z oblasti obchodu a reklamy niečo zo začiatku dvadsiateho storočia, je to super vzácne. A ak je to z devätnásteho storočia, už je to absolútne vzácne,“ približuje riaditeľ Múzea obchodu Bratislava Marcel Juck. Takmer všetky exponáty múzeum nakupuje, darom sa k nim dostane máločo.

Obrovskou pomôckou pri akvizičnej činnosti je internet. Ročne má v rozpočte na nákup zbierkových predmetov vyčlenených zhruba desaťtisíc eur. M. Juck hovorí, že bez problémov by vedeli minúť aj trojnásobok, lebo dostupných predmetov je v poslednom čase veľa.

Unikátne múzeum: má zlú polohu, tak láka na koncerty a pivo

Riaditeľ múzea Marcel Juck za pultom zrekonštruovaného obchodu so zmiešaným tovarom Zdroj: Milan David