Úspora cez 3D tlač

Prvotným zámerom vývojárov nebolo využiť na výrobu rámu bicykla 3D tlač. Na začiatku chceli len zostaviť e-bike s integrovaným motorom a batériou, ktorý by navonok vyzeral ako klasický bicykel. Keď uvažovali, ako to dosiahnuť, zistili, že vo svete sa už tlačia dielce z kovu. Progresívna technológia vstúpila do projektu navyše ako pragmatické východisko z núdze, aby sa dosiahla paradoxne úspora nákladov. Dizajnové štúdio investovalo do projektu iba vlastné financie, na pokrytie materiálových vstupov vynaložilo desiatky tisíc eur. K tomu treba ešte pripočítať čas strávený vývojom, cestami a manuálnou prácou pri prototypovaní. „Sme malý tím. Nemali sme dosť vlastných prostriedkov, aby sme si mohli dovoliť zaplatiť formy. Aj keď je 3D tlač drahá, bola pre nás najdostupnejšou možnosťou,“ konštatuje P. Paul.

Ani 3D tlač nezafungovala na prvý pokus. Kostru e-biku najprv pozvárali z jedenástich samostatne vytlačených dielcov, no rám počas jazdy praskal. K uspokojivému výsledku sa dopracovali až vďaka spojeniu s automobilkou Volkswagen (VW) Slovakia, ktorá vytlačila rám e-biku ako jeden kus. Podarilo sa to na najväčšej sériovo vyrábanej 3D tlačiarni na svete, ktorá je inštalovaná v stupavskom závode. VW na nej vyrába v prvom rade prototypové a malosériové dielce pre koncernové závody na celom svete. Spolupracuje tiež s externými zákazníkmi na inovatívnych a technologicky náročných riešeniach, ako je napríklad jedinečná hliníková konštrukcia pre horský elektrický bicykel.

Inovatívny biznis model

3D tlač núka viaceré výhody, veľkou je flexibilita. „Môžete veľmi rýchlo aplikovať akékoľvek zmeny a inovácie, ktoré vám prídu do cesty. Zvnútra 3D tlač umožňuje množstvo vecí, ktoré sa nedajú urobiť inou technológiou,“ zdôrazňuje S. Ozaník. Viaceré špeciality modelu Kinazo e1 nie sú vďaka 3D tlači navonok viditeľné. Zvnútra sa dá napríklad vystužiť konštrukcia na miestach, ktoré sú počas jazdy najviac namáhané. Medzi batériou a opláštením je párcentimetrový priestor s piliermi spájajúcimi dve steny k sebe tak, aby nedochádzalo k jej poškodeniu.

Použitím 3D tlače môžu tvorcovia na ráme e-biku flexibilne aplikovať inovácie a vylepšenia

Inovatívny prístup Kinazo Design sa nekončí pri tlačení konštrukcie e-biku. Revolučne sa stavia tiež k predajnému modelu. Nejde klasickou cestou, keď výrobca objedná komponenty a zmontuje bicykle do zásoby na sklad, ktoré postupne idú do predaja. Každý e-bike Kinazo sa dá vyrobiť ako unikátny kus. Zákazník nie je až na konci procesu, ale na začiatku. Najskôr sa pre neho nakonfiguruje výbava, individuálne si môže zvoliť kolesá, plášte, sedlovku, gripy, tlmenie či riadidlá. Zmeria sa jeho postava a nastaví posed priamo na mieru, potom sa analyzujú a spracujú 3D dáta. Rám bicykla, prípadne tiež iné komponenty sa následne vytlačia na 3D tlačiarni a všetko sa zmontuje.

Vytlačenie rámu Kinazo e1 trvá päť dní, naraz sa dajú vyrábať štyri kusy s individuálnymi parametrami. Na svete sú zatiaľ dva pojazdné e-biky, do konca roka by mali pribudnúť ďalšie štyri. Na budúci rok Kinazo Design plánuje vyrobiť limitovanú sériu do sto kusov. Objem je obmedzený kapacitnými možnosťami v tlačiarni.

Cena má ísť dole

Vysoká cenovka predurčuje Kinazo pre bonitnejších zákazníkov. Podľa P. Paula sem patria najmä úspešní ľudia zväčša v strednom a vyššom veku so vzťahom k bicyklovaniu a nie je to pre nich investícia, na ktorú by si museli požičať. „Cena pôjde dole. Myslím si, že výrazne a rýchlo,“ tvrdí P. Paul. Kinazo e1 by však nemal byť produkt dostupný väčšine populácie. O jeho výnimočnosť by sa mali postarať nielen inovatívne technológie, ale najmä kvalitný dizajn, čomu bude zodpovedať aj cena.

Najdrahšia na Kinazo e1 je 3D tlač, ktorá má približne polovičný podiel na koncovej cene. Náklady sa dajú skresať len skrátením doby tlačenia. V najbližších rokoch sa chystajú na trh priemyselne využiteľné tlačiarne, ktoré sú rádovo rýchlejšie a podstatne lacnejšie v porovnaní so súčasnými laserovými technológiami.

Po predstavení Kinazo e1 došli prvé predobjednávky. „Máme viacero záujemcov, ktorí sa chcú nechať odmerať, aby sme získali presné dáta na postavu. Sú to športovci v rokoch,“ približuje P. Paul. Jeden z prvých záujemcov je japonský majiteľ veľkej nadnárodnej spoločnosti.

Kinazo chce rozvinúť inovatívny podnikateľský model s elektrickými bicyklami, preto hľadá ďalších partnerov. Môžu to byť napríklad dodávatelia komponentov, aplikácie na ovládanie elektrického systému či 3D technológií. Podľa P. Paula budú pri ďalších krokoch zvažovať možnosť vstupu investora.

V štúdiu už majú rozpracovaný ďalší model, technicky menej náročný e-bike mestského typu, pri ktorom má dizajnér viac priestoru „vyhrať sa“. Tiež sa má vyrábať na 3D tlačiarni a na trh by ho chceli uviesť na budúci rok.