Jediný vlastný projekt
Nápad zostrojiť moderný e-bike sa zrodil v hlave Patrika Paula, spolumajiteľa bratislavského štúdia grafického dizajnu Paul+Murin Creative. Firma stojí za dizajnom obalov horaliek, tatraniek a ďalších produktov potravinárskej firmy I.D.C. Holding, ale má tiež blízko k bicyklom. K jej klientom dlhodobo patrí ich najväčší slovenský výrobca Kellys.
Na e-bikový projekt s vopred neistým výsledkom dizajnéri nenašli partnera, tak sa doň pred šiestimi rokmi pustili sami.
„Vždy sme pracovali len na zákazkách pre klientov. E-bike sme sa rozhodli robiť ako jediný projekt na vlastnú päsť,“ hovorí P. Paul.
Dizajnérsku taktovku zveril do rúk mladého tvorcu a aktívneho „bajkera“ Slavomíra Ozaníka, s ktorým spolupracujú aj na iných projektoch. Nemal len nakresliť vizuálne atraktívny produkt. Staral sa tiež o vývoj geometrie a kinematiky, čiže funkčnej stránky e-biku, ktorú konzultoval s výrobcom bicyklov Vladimírom Hučkom a predajcom e-bikov prémiovej triedy Štefanom Čemanom.
„Chceli sme vytvoriť e-bike, ktorý vyzerá pekne a bude niečo ako tesla medzi autami – krásny dizajn, funkčná spoľahlivá vec, s ktorou sa dá odprezentovať,“ približuje S. Ozaník.
Priemyselný dizajnér nastúpil do Paul+Murin Creative ešte počas štúdií na Vysokej škole výtvarných umení (VŠVU). Tento rok vyčlenili z firmy priemyselný dizajn, ktorý zastrešilo štúdio Kinazo Design. V ňom je spoločníkom (popri P. Paulovi) a hlavným dizajnérom S. Ozaník a prvým nosným produktom e-bike Kinazo. Mimochodom, tajomstvo jeho názvu sa dá odhaliť jednoducho – čítaním odzadu.
Automobilky dostali košom
Dizajnový „otec“ e-biku Kinazo e1 má skúsenosti zo zahraničných stáží. Ešte počas štúdia na VŠVU pracoval na interiérovom dizajne vo Volkswagene. Z neho si to S. Ozaník namieril do Mercedesu, kde sa venoval navrhovaniu vízií modelov áut, napríklad F115 či GT koncept. V spolupráci s Mercedesom vznikol tiež jeho experimentálny diplomový projekt pozemnej plachetnice (TREND 24/2014). Po skúsenostiach z automobiliek si mohol vybrať jednoduchšiu cestu a zostať pracovať vo veľkých zahraničných firmách. Vrátil sa však na Slovensko. „Moja vízia nie je pracovať celý život v automobilke, ale budovať štúdio so širším záberom v priemyselnom dizajne,“ hovorí S. Ozaník.
Nie je klasický dizajnér, ktorého práca sa končí pri nakreslení projektu a konzultácii s modelárom. Dokáže uchopiť projekt aj z praktického hľadiska. Ako absolvent strednej školy s úžitkovým zameraním má základy a vzťah k technológiám a konštrukcii. O tieto odbory sa obtrel i na vysokej škole a neskôr sa im venoval samoštúdiom. „Som manuálne zručný a zároveň ma baví dizajn. Spojiť tieto dve veci dokopy je pre mňa ideálne. Keď robím iba jednu vec, nie som celkom naplnený,“ vysvetľuje S. Ozaník. Pod hlavičkou štúdia Paul+Murin Creative robil na viacerých projektoch, napríklad pre výrobcu bicyklov či medicínskych zariadení.
Zadrhnutý motor
Cesta k e-biku, ktorý zvládne jazdu v náročnom teréne s exponovanými výstupmi a zjazdmi, nebola hladká. Tím sa zasekol najskôr na elektromotore. Od počiatku ho chceli „skryť“ aj s batériou do rámu. P. Paul sa spoliehal na rakúsky start-up COAX-One Austria, ktorému sa napokon nepodarilo vyvinúť menší motor tak, aby bol dostatočne spoľahlivý. Musel sa preto obzerať po inom partnerovi. Napokon si tľapol s Nemcami – výrobcom motorov Brose a batérií BMZ.
Nemeckú pečať má tiež aplikácia, pomocou ktorej Kinazo e1 komunikuje so smartfónom. Nahrádza klasický „škatuľkový“ displej, ktorý poskytuje jazdcovi základné informácie o stupni podpory elektromotora, zostávajúcej kapacite batérie či dojazde. Bonusom aplikácie na Kinazo je možnosť integrácie dát z motora a batérie do servisného centra, ktoré tak dokáže aj na diaľku identifikovať technický problém.
Dojazd Kinazo e1 závisí od mnohých faktorov – či už typu motora, kapacity batérie, hmotnosti jazdca, náročnosti terénu a štýlu jazdy, poveternostných podmienok, typu pneumatík a nastavenia tlmenia. Pre model vybavený 500-wattovou batériou s využitím motora najviac do rýchlosti 25 kilometrov za hodinu môže dosiahnuť stodvadsať kilometrov, pri najvyššom stupni podpory je to približne päťdesiat kilometrov.