Plnenie snov vychádza draho

Ono je to tak, že o drsniakovi, ktorý má kilowatty na rozdávanie a jeho nezmyselne vysokému výkonu sekunduje ultimatívny (rozumej nepohodlný) podvozok, sníva takmer každý motorista. Sníva o purpurových ciferníkoch, o športových sedadlách, bublajúcich výfukových hrdlách. No len úzka vzorka z celej plejády obdivovateľov hot hatch má tú guráž položiť na drevo sumu, ktorá z hľadiska kritérií pomeru úžitkovej hodnoty a ceny vlastne nemá logiku. Plnenie snov občas vychádza draho.


Renault Mégane RS chýba

V kategórii kompaktných hot hatch hlavného prúdu ponuka trhu na Slovensku rozhodne neprekypuje. Ford Focus RS 2,3 EcoBoost (test prinášame v tomto čísle) patrí k tým mediálne najznámejším aj najobdivovanejším. Charakterizuje ho brutálny maximálny výkon 257 kW (350 k), manuálna prevodovka a pohon 4 x 4. Kto oň prejavuje zvýšený záujem a pritom zvažuje aj prednosti priamej konkurencie, určite do svojho výberu pojme porovnateľný a rovnako vysoko hodnotený VW Golf R 2,0 TSI. Tiež je to štvorkolka a výkonovo (228 kW/310 k) šliape Focusu na päty.

Ponuka hot hach s pohonom 4 x 4 je však týmto tandemom vyčerpaná, a tak do štvorčlenného výberu ponúkam aj prvú z prednokoliek – japonskú akvizíciu vysokého renomé Honda Civic Type-R 2,0 VTEC Turbo a identickým maximálnym výkonom ako Golf R. Trojicu na kvarteto dopĺňa Peugeot 308 GTi 1,6 THP (200 kW/270 k) tiež s predným pohonom. Nazvime ho ľahšou váhou aj preto, že ako jediný v tomto výbere podlieza cenovú latku nastavenú na 30-tisíc eur. Medzi prominentov kategórie hot hatch už dlhodobo patrí aj Renault Mégane RS. Momentálne však na tomto poste prebieha generačná výmena. Minulá už na trhu nefiguruje a novú vývojové oddelenie Renault Sport ešte neskompletizovalo. 


Traja konkurenti
 Fordu Focus RS


Zdroj: Honda

Svet kebatúr

Celý štvorčlenný výber zhodne využíva služby benzínových štvorvalcov, lebo imperatív prijateľnej výšku emisií a spotreby paliva platí a nedovolí na šesťvalce ani pomyslieť. Na relatívne vysoký 2,3-litrový zdvihový objem stavia jedine Focus RS. Golf R aj Civic Type-R preferujú najčastejšie využívanú dvojlitrovú kubatúru, len P 308 GTi zaťal ešte nižšie. Jeho tisícšesťstovka vyzerá na prvé počutie dosť raritne, ale v ére turba, ktoré dnes vydoluje výkon takmer z ničoho, môžeme očakávať, že čoskoro bude mať ďalších nasledovníkov.

Na druhej strane, vysoký výkon z malej kubatúry ešte mnohí motoristi psychicky nestrávili. Pritom argumentujú obavami o jeho životnosť, lebo raz darmo – s týmito autami sa zachádza razantnejšie ako s bežnou konfekciou a vysoké otáčky na úrovni maxima sú ich každodenným chlebíkom. Preto na trhu jazdeniek ich cena klesá viac ako v prípade vyšších kubatúr. Motor prepĺňaný turbom sa stal samozrejmosťou, aj keď fajnšmekri mu vyčítajú, že vo vyšších otáčkach už jeho ťah nestúpa, že pred preradením mu chýba ten povestný výkričník v ťahu aj v akustickom prejave. No aj tu platí výnimka. Motor hondy je vyladený tak, že napriek prepĺňaniu o tento zážitok motoristu neochudobňuje.