Otec v úlohe poradcu
Aj syn Martin, rovnako ako otec, bol kedysi aktívny športovec, venoval sa rýchlostnej kanoistike. Do fungovania firmy sa výraznejšie zapojil počas štúdia na vysokej škole. Pomáhal pri nákupe materiálu, chodil so stolármi na montáže a v zásade robil všetko, čo bolo potrebné. Zlom nastal, keď mama Ľubomíra ochorela a už sa nemohla venovať účtovníctvu. Martin po nej celú agendu prebral. Dnes drží pevnú ruku nad financiami všetkých spoločností. Zároveň je riaditeľom firmy Homola Team, ktorá sa venuje odvozu odpadu, pričom ako operačný manažér pôsobí aj vo firme Homola Furniture.
![Bratia Martin a Ján sú spoločníkmi vo väčšine firiem skupiny.](https://dam.nmhmedia.sk/image/4a738d61-8f8a-4ea1-961b-a7f1922e0439_phprjsbla.jpg/1024/0)
Otec Anton v súčasnosti figuruje už len ako majiteľ vo svojej pôvodnej firme Homola Team. Synovia sa napriek tomu pri každom väčšom rozhodnutí pýtajú na jeho názor a výsledkom je rodinná zhoda. A tak trávi 64-ročný zakladateľ vo firme každý deň v pozícii poradcu. Posledných trinásť rokov navyše každý rok dohliadal na inštaláciu a demontáž bratislavskej Magio pláže.
Tretí syn Michal, ktorý je dvojičkou Martina, sa do rodinného biznisu pridal neskôr. Vo firme síce brigádoval spolu s bratmi už ako tínedžer, ale neskôr sa rozhodol pre štúdium práva a dnes pôsobí v advokátskej kancelárii. Cez právo sa opätovne napojil na rodinný biznis. S bratmi spolupracuje nielen pri príprave zmlúv, ale aj právnom riešení všetkých podnikateľských záležitostí a poradenstve pri nastavovaní smerovania všetkých spoločností.
![Rodina Juríkovcov: zľava otec Vladimír, matka Jana a synovia Miloslav a Juraj](https://dam.nmhmedia.sk/image/7bcc017b-9735-43c1-a648-4e1139fdfc88_phpjteurh.jpg/960/540)
Odišli z developmentu, aby našli dieru na trhu a stali sa lídrami nového trhu
Synergia silnej siete
Ďalším z princípov, ktorými sa Homolovci riadia a vďaka ktorému dokázali ich podnikateľské aktivity posledné roky výrazne rásť, je synergia. Keď rodinný priateľ a spolužiak dvojičiek Lukáš Blažíček pred siedmimi rokmi porozprával rodine o tom, ako by chcel budovať a rozvíjať firmu s kancelárskym nábytkom, s ktorým už mal skúsenosti, uvedomili si, že majú spoločný pohľad na vzťah k podnikaniu. A tak založili firmu Hosu, ktorá je dnes jedným z lídrov v zariaďovaní kancelárskych priestorov typovým nábytkom. Zastupuje zahraničné značky ako Vitra, Interstuhl, Buzzispace či Framery a zariaďuje kancelárske priestory známym firmám, pričom postupne preniká aj do oblasti vlastného vývoja. „Bol to ideálny doplnok k tomu, čo sme robili. Dávalo nám to zmysel, mohli sme využiť existujúce kontakty a navyše nám to otvorilo ďalšie možnosti,“ hovorí J. Homola.
![Hospodárenie firiem Homolovcov (mil. eur, 2018) GRAF](https://dam.nmhmedia.sk/image/ec97589b-82b9-4ea0-91c5-434572eb8bfb_phpmzlwnx.png/1024/0)
O rok neskôr sa zoznámili s ďalším obchodným partnerom Michalom Jančuškom, ktorý mal rovnaký pohľad na biznis, a založili s ním firmu The Light. Spoločnosť sa okrem obchodovania so svietidlami zahraničných značiek ako XAL alebo Wever & Ducre zaoberá taktiež vlastným vývojom. Ďalším dôležitým človekom v ich biznise je Tomáš Havir, ktorý sa stal ich partnerom vo firme Sofu. Tá je orientovaná primárne na sklenené priečky v kanceláriách. Spoločnosť je podľa J. Homolu špecifická tým, že má viac spoločné s atypickou výrobou než s obchodom.
„Rýchlo sme si uvedomili, že nákupom polotovarov potrebných na postavenie priečok z dlhodobého hľadiska neuspejeme. A tak sme si systém profilov potrebných na prácu sami navrhli, dali vyrobiť matrice, vytlačiť v hlinikárni vzorky a dnes máme vlastné slovenské produkty,“ vysvetľuje J. Homola a dodáva, že medzičasom zaradili do portfólia drevené priečky. Tie už nie sú iba stolárskym výrobkom, ale systémovým prvkom s množstvom výhod a certifikátov. „Len sme sa utvrdili v tom, že slová nedá sa v našom rodinnom slovníku neexistujú,“ hovorí s úsmevom M. Homola.
Spolupráca všetkých spoločností postavená na pravidle pomáhať si a navzájom sa podporovať má obrovskú silu, keď už zďaleka nejde len o rodinnú firmu, ale aj o tím odborníkov, ktorí u Homolovcov pracujú. Aj vďaka synergiám sa mohli zúčastňovať na tendroch na komplexné interiérové zariadenia budov. A začať ich aj vyhrávať. Ich rukopis sa podpísal pod desiatky projektov vrátane kancelárií firiem Profesia, Eset, Kooperativa, Julius Meinl či halu bratislavského letiska, reštaurácie Al Faro, Bocca Buona, Sky Bar či siete kín Cinemax. K ich klientom patria aj desiatky súkromných osôb, ktoré si u nich dávajú zariaďovať svoje rezidencie.
Dôsledky korony zatiaľ nevnímajú
Koronakríza zasiahla firmy Homolovcov v situácii, keď plánovali ich presťahovanie do väčších priestorov. Samotný začiatok výstavby sa tak pravdepodobne oddiali. Rodina škrtla aj kúpu nových vozidiel. Určite sa však nechystá zastaviť investície do online platformy e-shopu, ktorý práve buduje. Ten by im mal zároveň výrazne pomôcť s predajom.
![Rozhovor pre ekonomický týždenník Trend s členmi rodinnej firmy - Homola forniture, ktorá sa špecializuje na výrobu atypového nábytku a zariadovanie interiéru.](https://dam.nmhmedia.sk/image/e66f512b-1abc-45f2-a7aa-2c5000a170f7_mk-svk-20200421-homolaforniture-trend-h007.jpg/1024/0)
Keďže developeri v stavbe svojich kancelárskych projektov pokračujú napriek krízovej situácii, dostatok zákaziek majú v súčasnosti aj firmy Homolovcov. Zmena by mohla podľa J. Homolu nastať o dva až štyri mesiace. V rámci reštrikčných opatrení si však napríklad ako manažéri znížili mzdy.
Do budúcnosti J. Homola predpokladá, že bude silnieť skôr dopyt zo strany súkromných rezidencií a bytových jednotiek než kancelárskych objektov. Najdôležitejšie však bude podľa neho udržať zamestnancov. Kým vo výrobe atypového nábytku pracuje pätnásť ľudí, spoločnosti Hosu, Sofu a The Light zamestnávajú každá do desať pracovníkov.
Ako J. Homola zdôrazňuje, práve v tejto situácii im pomáha fakt, že združujú viaceré firmy a obchodníkov, vďaka ktorým majú aktuálne informácie o trhu zo všetkých strán a dokážu sa flexibilne prispôsobovať. Homolovci nerobili biznis nikdy primárne pre zisk ako taký. Keby to tak bolo, podnikali by inak a väčšinu peňazí by neinvestovali. Občas dostanú aj ponuku na odkúpenie. Takéto zámery však nemajú. Svoj biznis milujú a tešia sa na ďalšie možnosti výdchnuť život svojim víziám.