Polmiliónové hity

Potenciál nových herných hitov stále existuje. Avšak to, či sa niečo stane kultom, závisí aj od marketingu výrobcov.

Spoločenské hry zažívajú zlatý vek. Prečo a po ktorých siahnuť

Jedna z najúspešnejších strategických hier roku 2016 je Scythe. Zdroj: Maňo Štrauch

Pokiaľ ide o čísla, tak napríklad zo základnej verzie superúspešnej hry Activity sa podľa P. Černáka na česko-slovenskom trhu doposiaľ predalo vyše pol milióna kusov. Navyše, jej predaj sa ešte neskončil.

„Dnes nie je na trhu jeden veľký titul, ktorý by bral úplne všetko. Úspešných je viac hier. Ponuka je naozaj bohatá, veď zo 60-tisíc existujúcich hier sa na trhu v špecializovaných predajniach bežne predáva zhruba pätnásťtisíc.“

Popularita má však vplyv aj na ceny hier. Kým pred pár rokmi sa väčšina predávala za 20 až 30 eur, dnes nie je výnimkou, ak sa cena niektorých vyšplhá na päťdesiat eur. Pri špeciálnych dokonca prekonáva stovku. Zato v Nemecku, čo je v prepočte na hlavu najväčší trh spoločenských hier, sú ceny niekedy nižšie ako na Slovensku, a to vďaka nižším výrobným nákladom na jednotku.

Štyri hráčske typy

Hráčov spoločenských hier je možné rozdeliť do štyroch skupín. Prvou sú deti. Hry pre ne sú prispôsobené ich veku, pričom s hraním hier začínajú okolo troch rokov. Druhou skupinou sú viacgeneračné rodiny, ktoré obľubujú najmä nápadité a menej konfliktné spoločenské hry. Takéto hry by malo v ich jednoduchšej verzii zvládnuť aj osemročné dieťa. „Tieto hry trvajú do hodiny a sú do nich vstavané rôzne tvorivé mechanizmy,“ vysvetľuje P. Černák.

Tretiu skupinu tvoria kamarátske partie, ktoré obľubujú viaceré typy hier: vedomostné, párty hry a rýchle postrehové hry. Inšpiratívny vo svojej jednoduchosti je napríklad vedomostný Timeline, v ktorom si hráči ťahajú kartičky udalostí z histórie a kladú ich na pomyselnú časovú os podľa toho, kedy sa v dejinách ľudstva odohrali. Keď sa hráč netrafí, musí si ťahať ďalšiu kartu. Vyhrá ten, kto sa zbaví všetkých kariet na ruke, teda všetky správne umiestni na časovej osi. Existujú rôzne verzie zamerané napríklad na vynálezy, históriu alebo pre fanúšikov ságy Hviezdne vojny.

Medzi najznámejšie párty hry patria Activity, v ktorej hráči predvádzajú rôzne výrazy pomocou kreslenia, opisu slovami či pantomímy. V hre Dixit sa zase protihráči prostredníctvom metaforického opisu obrázkov na kartách snažia vcítiť jeden do druhého. Populárna je aj česká hra Krycie mená. Hráči sú agentmi a snažia sa odhaliť identitu ostatných agentov a vyhnúť sa pritom vrahovi. Informácie si medzi sebou podávajú cez asociácie. Kamarátske partie obľubujú aj svižné postrehové hry ako napríklad Duch či Dobble alebo vtipne poňaté hry plné vzájomného podpichovania sa ako napríklad v hre Exploding Kittens.

Štvrtou skupinou hráčov sú fajnšmekri, ktorí si musia odskúšať, čo najviac nových hier, pričom vyhľadávajú najmä okrajové či špecifické žánre. Často sa chodia hrať do špecializovaných hráčskych kaviarní či klubov.

Hry na pokračovanie

Fenoménom, ktorý ide naprieč všetkými kategóriami, je kooperatívna hra. V nej sa hráči spájajú proti hre. Príkladom je Pandemic. Hráči tu na viacerých miestach planéty bojujú proti nebezpečnému vírusu a zároveň naň hľadajú liek.

Úspech majú aj hry na pokračovanie, ktoré sa hrajú v časových odstupoch a vždy sa pokračuje tam, kde sa skončilo. Návrat k pôvodnému formátu nie je možný, keďže niektoré komponenty sú po použití zničené alebo ich je možné odhaliť len raz. V každej časti navyše vstupujú do hry nové unikátne komponenty. Príkladom je Hogwarts Battle inšpirovaná sériou o Harrym Potterovi, Pandemic Legacy rozdelená do dvanástich častí či fantasy hra Gloomhaven.

Interaktivitu viacerých stolových hier zvyšuje navyše aj ich priame napojenie na mobilné aplikácie.