Kým preventívne opatrenia zavedené v súvislosti s rizikom šírenia koronavírusu mnohé odvetvia zastihli nepripravené alebo ich uvrhli pre povahu ich činnosti do existenčných problémov, centrá podnikových a zdieľaných služieb preukázali obdivuhodnú odolnosť a flexibilitu. Ich schopnosť poskytovať špičkové služby na medzinárodnej úrovni nezhasla spolu so svetlami kancelárskych budov. Hromadný prechod na prácu z domu bol len rozšírením už dávno používaných mechanizmov a jeho plynulosť dala manažérom priestor dbať na to, aby ich tímy ani v čase obmedzení nestratili elán a motiváciu.

mobil, komunikacia, socialne siete, interaktivita
Neprehliadnite

Bizniscentrám je na Slovensku čoraz tesnejšie. Skúsených ľudí je kritický nedostatok

Centrá podnikových služieb sa tak v súčasnej kríze radia skôr k víťazom než k porazeným. Viacerí zástupcovia odvetvia dokonca naznačujú, že ich zamestnanci nielenže neprepadli letargii, ale nezriedka podávajú ešte lepší výkon ako v štandardných podmienkach. Koronavírus urýchľuje digitalizačné trendy v odvetví. Tento dôkaz, že kvalifikovaní zamestnanci so zodpovedným prístupom dokážu pracovať odkiaľkoľvek, je dobrá správa pre regióny vzdialené od ruchu hlavného mesta. Nie je preto vylúčené, že rozsiahle poschodia bratislavských kancelárskych vežiakov ostanú poloprázdne aj po opadnutí bezprostredných zdravotných rizík.

Návrat k známym postupom

V snahe spomaliť šírenie vírusu je nevyhnutné obmedziť osobný kontakt. Otvorené kancelárske priestory v kancelárskych budovách so spoločnými výťahmi a vzduchotechnikou, ktorá prepája jednotlivé poschodia, sa ukázali ako potenciálne rizikové. Činnosť firiem naprieč sektormi sa tak presúvala do provizória domácností zamestnancov. V prípade centrier podnikových služieb, ktorých globálne pôsobiace tímy nezriedka pracujú v časovom režime iných krajín či kontinentov, však nešlo o takú zásadnú zmenu. „Naši zamestnanci sú zvyknutí manažovať si svoj čas i pracovať z domu, ak to potrebujú,“ hovorí Lucia Groenová, riaditeľka ľudských zdrojov spoločnosti Swiss Re Management.

Činnosť firiem naprieč sektormi sa presunula do provizória domácností zamestnancov.
Zdroj: TASR
Činnosť firiem naprieč sektormi sa presunula do provizória domácností zamestnancov.

Bizniscentrá zvolili po opadnutí jarnej vlny pandémie aj hybridný režim, v ktorom umožnili časti svojich zamestnancov návrat do kancelárií. Napriek tomu podľa prieskumu Fóra centier podnikových služieb (BSCF) pri Americkej obchodnej komore až tri štvrtiny firiem deklarovali, že viac ako sedemdesiat percent ich zamestnancov v práci z domu pokračovalo aj na konci júla. Od októbra sa firmy k odporúčaniu nechodiť do spoločných priestorov vrátili. V porovnaní s jarou sú však procesy ešte plynulejšie. „Zamestnanci majú lepšie pracovné podmienky v porovnaní s prvou vlnou, pretože sme im umožnili využívať firemný hardvér aj v domácom prostredí a poskytli sme im tak väčší komfort,“ priblížila Barbora Záhradníková, generálna riaditeľka spoločnosti Adient Slovakia.

Tabulka long form
Neprehliadnite

Počet zamestnancov servisných a zákazníckych centier na Slovensku sa medziročne zvýšil

Všade dobre, doma ešte lepšie

Kancelárske prostredie bizniscentier poskytuje zamestnancom najmä technické zázemie a priestor na pracovné stretnutia. Pre vysoké požiadavky na mieru digitálnej gramotnosti, dostupný hardvér a dlhodobé vedenie k časovej flexibilite to však nie je nevyhnutné. Komunikácia v centrách sa deje prevažne virtuálne bez ohľadu na to, či sú jej účastníci v jednej budove alebo na odlišných kontinentoch. Presun práce do neformálneho prostredia domova tak nemal na kvalitu poskytovaných služieb zásadný vplyv. Skôr naopak. „Z pohľadu efektivity tu bolo určité prechodové obdobie, ale v konečnom výsledku sme dosiahli nárast produktivity,“ približuje Silvia Jeleníková, riaditeľka ľudských zdrojov spoločnosti Dell Bratislava Global Business Center.

Prácu z domu sme schopní realizovať dlhodobo.
Barbora Záhradníková, Adient Slovakia

Spoločnosť Adient Slovakia zisťovala názor na zmeny v produktivite interným prieskumom. „Až 44 percent zamestnancov a lídrov vníma produktivitu ako vyššiu v porovnaní s predpandemickým obdobím,“ prezradila B. Záhradníková. Dojem zníženej produktivity má podľa nej len desatina celkového počtu ľudí. Tieto skúsenosti potvrdzuje aj prieskum BSCF, podľa ktorého pätnásť percent oslovených firiem hovorí o náraste, trinásť o poklese a podľa zvyšných sa produktivita práce výrazne nezmenila.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa