Čo sa naučia

„Vždy nám išlo o to, aby sa naši absolventi vedeli zamestnať,“ hovorí Z. Lukács. Aby sa po skončení školy nemuseli rekvalifikovať či dodatočne sa vzdelávať. Preto pri koncipovaní nového študijného odboru na ŠÚV nefantazírovali, ale kontaktovali zamestnávateľov – čiže herné štúdiá – a zbierali spätnú väzbu o tom, čo by potrebovali. A firmy im potom aj oficiálne vyjadrili podporu.

Čo teda štúdium digitálnej maľby a koncept artu zahŕňa? Z. Lukács sa púšťa do obšírneho vysvetľovania, na tomto mieste však postačí zhrnutie. Herné štúdiá po prvé potrebujú, aby absolventi boli digitálne pripravení, čiže aby ovládali potrebné softvéry. Balík softvérových zručností je však v tomto prípade iný ako napríklad pri grafických dizajnéroch. Inak totiž využíva Adobe Photoshop digitálny maliar a iným spôsobom štandardný grafik. Študenti digitálnej maľby navyše pracujú na grafických tabletoch.

Počítačové hry na škole? Na strednej v Košiciach sa ich učia kresliť

Pedagóg Zsolt Lukács vypracoval nový študijný odbor na ŠÚV Zdroj: Soňa Maletérová

„Druhá zložka štúdia je návrat ku koreňom, čiže k akademizmu,“ pokračuje Z. Lukács. Má tým na mysli, že kreslenie pre hry si vyžaduje oveľa viac znalostí anatómie, perspektívy, schopnosť modelovať svetlom a tieňom, vedieť kresliť a maľovať realisticky, poznať teóriu farieb či ich fyzikálne i psychologické vlastnosti. To sú veci, pri ktorých sa v štúdiu digitálnej maľby ide do oveľa väčšej hĺbky.

„Študent musí napríklad vedieť nakresliť odlesk kovu alebo priesvitný materiál,“ vysvetľuje pedagóg. To všetko znamená, že budúci adepti digitálnej tvorby musia byť predovšetkým dobrí kresliari. Potrebujú preto základy akademickej maľby. Ale ovládať musia napríklad aj vizuálny „storytelling“, pretože každá hra je o príbehu. Z toho dôvodu sa zaoberajú aj komiksom a technikami rozprávania pomocou ilustrácií.

Treťou dôležitou oblasťou sú sociálne „skills“. Znamená to, že absolventi musia vedieť spolupracovať v tíme. Tvorca síce môže mať silnú individualitu, ale nemôže byť egoman, ktorý sa nedokáže zaradiť. Hry sú tvorené skupinami ľudí a v nich musí komunikácia prebiehať efektívne. Preto chce Z. Lukács na ŠÚV zaviesť projektovú formu maturitnej skúšky. V nej by išlo o intenzívnu spoluprácu, keď by žiaci cítili zodpovednosť voči svojim spolužiakom.

Počítačové hry na škole? Na strednej v Košiciach sa ich učia kresliť

Bat ice Zdroj: Soňa Maletérová

Jasná perspektíva

Do prvého ročníka nového študijného odboru v Košiciach minulý rok nastúpilo deväť študentov, tento september ich už bolo štrnásť v dvoch skupinách. Autori odborového projektu tvrdia, že napriek rastúcemu dopytu chcú mať žiakov radšej menej, pretože sa snažia udržať kvalitu. Filip Iglai patrí medzi najväčšie talenty prvej várky. Na nový odbor nastúpil po základke napriek tomu, že predtým nemal skúsenosti s tvorbou na počítači. Mal však za sebou základnú umeleckú školu, bol zdatný v kreslení a aj ho to veľmi bavilo.

„Išiel som na ten odbor, hoci som nevedel, čo čakať,“ tvrdí. Dnes už je zorientovaný a veľmi pozitívne hodnotí, že jeho študijný odbor má široký zásah. „Učíme sa kopu vecí a neskôr sa budeme môcť uplatniť nielen v počítačových hrách, ale napríklad aj v oblastiach ilustrácie či filmu,“ konštatuje.

Pedagógovia sa snažia nový program stále dolaďovať, no angažujú sa aj v ďalšej propagácii a širšom etablovaní témy počítačových hier. Preto sa škola napríklad podieľa na organizácii konferencie Game development – Visual art – Education, ktorá sa bude konať budúci týždeň. V Košiciach tiež momentálne prebieha výstava Fázy a koncepty, ktorá je vôbec prvou prehliadkou výtvarných návrhov pre slovenské počítačové hry.

Počítačové hry na škole? Na strednej v Košiciach sa ich učia kresliť

Filip Iglai, študent odboru digitálna maľba ŠÚV Zdroj: Soňa Maletérová

Na otázku, či do školy chodí rád, F. Iglai rozhodne prikyvuje. Netreba detektor lži na to, aby bolo zrejmé, že to myslí naozaj vážne. Potom sa na chvíľu zamyslí a rozhovor takmer štátnicky uzavrie: „Tento odbor má určite veľkú perspektívu.“

Na debatu

Z aktuálneho TRENDU vyberá Oliver Krupka, študent Gymnázia Jura Hronca, Bratislava

Určite si prečítajte

• Hopin chce byť ako Uber, s. 10
• Urobiť dobrý bajk, s. 28
• Manažér Ľ. Lopatka, s. 46
• K Antigone radšej len na žúrku, s. 81

Oliver komentuje

„Mrzí ma, že vláda neinvestuje do rozvoja rodín. Demografická situácia bude veľmi nepríjemná a už teraz treba robiť podporné opatrenia. A ani podpora cestovania za prácou, keď sa prehlbujú rozdiely medzi regiónmi, mi nepríde ako vhodné opatrenie.“

K návrhu štátneho rozpočtu, s. 26

Oliver sa pýta

„Čím sa má zaoberať Hodnota za peniaze (s. 26)?“

„Projekt má sledovať, čo za vynaložené peniaze reálne dostaneme. Čiže, čo musíme urobiť v zdravotníctve, aby sme boli zdravší, alebo akú cestu stačí postaviť, aby sme odbremenili mesto od dopravy. Výsledkom má byť lepšie spravovaná krajina cez zodpovednejšie rozhodnutia politikov.“

Filip Obradovič, vedúci redaktor