Malá a veľká rodinná rada

Synovia postupne prinášajú do firmy novinky. I keď je ich zavádzanie do tradičnej prevádzky o čosi náročnejšie. Platilo to napríklad pre nový informačný systém. „So systémom sa firma potrebovala zohrať a musel som naň rodičov aj presviedčať. No výstupy, ktoré ponúka, nám umožňujú ľahšie vyhľadávať slabiny v našej efektivite,“ hovorí Michal.

V rodinnom biznise rátajú aj s rizikom sporov, ktoré stáli i na konci bývalej konzervárne. Všetci členovia rodiny svorne tvrdia, že žiadne závažné konflikty nemajú, pretože každé jedno vážnejšie rozhodnutie vždy prediskutujú. A keď sa vo štvorici dohodnúť nevedia, tak o názor poprosia aj iných kľúčových zamestnancov, ktorým dôverujú. „Zo širšej palety názorov potom riešenie vždy vzíde,“ hovorí matka.

Dôležité pre súhru je podľa nej aj to, že každý má presné kompetencie, v ktorých mu ostatní dôverujú a dajú na jeho názor. Tak ako má starší syn na starosti predaj produkcie a mladší nákup surovín, otec zasa zodpovedá za technologické vybavenie firmy a jej energetiku. Matka vedie financie, personálne oddelenie a naviac sa stará aj o produktové inovácie.

Páni džemu: kvôli spoločníkom to vzdali, synovia ich vrátili do hry

Rodina Demeterovcov: syn Rastislav, otec Štefan, mama Nadežda a syn Michal Zdroj: Miroslava Spodniaková

Jednoduché i náročné džemy

Rodina prezradila aj to, prečo sa z celého sektora venujú práve džemom. V čase, keď rozbiehali novú firmu Riso-R, ostatné konzervárenské brandže už boli v krajine obsadené. Trh s detskými výživami držal novozamocký Novofruct a v konzervách bol najsilnejší popradský Tatrakon. Navyše výroba džemov nie je až taká náročná na financovanie. Džemy sa z mrazeného ovocia dajú vyrábať celý rok, a tak netreba nárazovo vyrobiť na sklad obrovské množstva produktov počas sezóny zberu, ako je to pri sterilizovanej zelenine.

Stávka na džemy sa napokon ukázala ako veľmi dobrá aj preto, že krátko po rozbehu Riso-R skončilo s ich výrobou v slovenskej dcére v Prievidzi švajčiarske Nestlé. Vo svojej fabrike tam však dodnes pod značkou Carpathia vyrába dehydrované polievky.

Vlastné ovocné sady sú pre rodinu novou najvyššou métou

Odvtedy sú Demeterovci jediným väčším výrobcom džemov i ovocných nátierok v krajine. Na ružiach však napriek tomu ustlané nemajú. Sú totiž pod tlakom nepomerne väčších firiem z cudziny. Na pultoch slovenských obchodov sa predávajú napríklad konkurenčné džemy od českej konzervárne Hamé, ktorej celkové tržby v Česku i v zahraničí dosahujú 220 miliónov eur. Ide teda o zhruba stonásobne väčšiu firmu ako Riso-R. No takisto sa na Slovensko vo väčšom dovážajú aj džemy z Poľska, Rakúska či Nemecka. Na Slovensku ich vyrába aj viacero menších regionálnych producentov.

Michal hovorí, že uprostred všetkých týchto konkurentov si ich firma drží približne 30 percent domáceho retailového trhu s džemami i ovocnými nátierkami. Navyše, džemy si naďalej vyrába sama aj nejedna domáca gazdiná, ktorá je tiež pre Riso-R konkurenciou. Predstava, že doma vyrobené džemy sú vždy zdravšie ako tie z fabrík, však podľa Štefana nemusí byť správna. Domáce džemy sú prevárané až pri sto stupňoch Celzia, a tak sa v nich mnohé vitamíny ničia. Fabriky na džemy pracujú preto s nižšími teplotami. Umožňujú im to vákuové kotly. „My ovocie prevárame len na 70 stupňoch a práve preto v ňom zachováme viac prospešných látok,“ hovorí Štefan.

Páni džemu: kvôli spoločníkom to vzdali, synovia ich vrátili do hry

Zdroj: Trend.sk

Rast cez vyššiu kvalitu

Široká konkurencia výrobcov i samozásobenia podľa Demeterovcov spôsobuje, že marže v ich brandži sú dosť nízke. Za poslednú takmer dekádu nemalo Riso-R zisk síce iba raz, keď v roku 2011 prerobilo skoro 60-tisíc eur, no jeho profity sa tradične dostávajú len na úroveň pár desiatok tisíc eur.

Uprostred konkurencie však firma dokáže rásť. Pred dekádou boli jej tržby necelých jeden a štvrť milióna eur. Do vlaňajška sa vyšplhali už na 2,3 milióna eur. S vyššou výrobou zamestnáva konzerváreň aj viac ľudí. Keď Demeterovci s džemami začínali, tak pre nich pracovalo 16 ľudí. Dnes tridsať.

Rásť sa im darí najmä vďaka zvyšovaniu kvality džemov, ktoré dodávajú do obchodnej siete. Naopak, klesá ich produkcia ovocných nátierok pre pekárne a iné potravinárske firmy, ktoré sa vyrábajú aj z ovocných koncentrátov. V minulosti mali Demeterovci dodávky na pulty obchodov a do potravinárskych fabrík vyrovnané. Dnes do obchodov podľa Michala dodávajú už dve tretiny výroby. Podľa mamy ich džemy predávané v sklenených pohároch neobsahujú žiadne farbivá, arómy ani konzervanty.

Páni džemu: kvôli spoločníkom to vzdali, synovia ich vrátili do hry

RISO-R Zdroj: Miroslava Spodniaková

V obchodoch sa firma presadzuje aj vďaka inováciám. Naposledy prišla na trh s džemami vyrobenými čisto iba z ovocia bez primiešaných cukrov. A skúša aj nové príchute, ako je napríklad rakytník. Dodnes najúspešnejšou, i keď už staršou novinkou firmy, bol šípkový džem. Dakedy ho pritom ponúkala iba ona. No predaje jej tak rástli, že s ním prišli aj jej konkurenti. Dnes sa na domácom trhu predáva šípkový džem už v takých objemoch ako dlho najpredávanejší džem jahodový.

Firma má za sebou aj pokus s dnes celkom populárnymi zmesami džemov s inými pochutinami ako káva či liehoviny. Riso-R malo rad džemov s kakaom. Ich výrobu však ukončilo, lebo odbyt takýchto výstrelkových zmesí po čase klesá.