Dôstojný verzus agilný
Jazdím a v duchu selektujem. Obe testované verzie spája nový – konečne prepĺňaný benzínový štvorvalec. Motor sedana má len o máličko plochejší priebeh krútiaceho momentu. Tento agregát beriem všetkými desiatimi – výkonný, pružný a kultivovaný.
Nadovšetko sa mi páči priama úmera medzi rastúcimi otáčkami a narastajúcim ťahom. Túto vlastnosť preberá zo svojich atmosféricky plnených predchodcov. Inak doslova ladí s priamym športovým riadením, ostrým nábehom brzdného účinku aj so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá hatchbcku emocionálne pomáha. Aj prevodovka CVT ma – ako jej principiálneho odporcu – celkom milo prekvapuje. Pri bežnej jazde sa správa na nerozoznanie od klasického automatu. Kto bude jazdiť s Civicom prevažne v meste, jej voľbou rozhodne nič nepokazí.
Zdroj: Honda
Keď však nasadím plný plyn, moje zmysly dráždi strelka otáčkomeru notoricky na maxime – nezávisle od rastúceho ťahu motora. Na toto si len tak nezvyknem. Achillovou pätou prechádzajúcej generácie bol tvrdo naladený podvozok, ktorý mal okrem iného anulovať negatíva vlečenej zadnej nápravy. Nový Civic vybavený už viacprvkovo zadnou nápravou schopnosťou filtrovať nerovnosti dovoľuje naň zabudnúť.
V prípade sedana svojím dielom prispieva aj obutie formátu 215/50 R17. Podvozok hatchbacka vybavený adaptívnymi tlmičmi a športovejšími pneumatikami rozmeru 235/50 R17, má o poznanie tuhší prejav. Kým sedan zvláda sériu zákrut dôstojne a precízne, hatchback prejavuje úžasnú agilitu. Priznávam, dávno som si s kompaktom na trati plnej zákrut tak schuti nezajazdil, ak to nebol náhodou nejaký hot hatch.
Ale to je už o inom. Viac na túto tému, až keď dostanem do rúk novú Hondu Civic Type-R.
Spotreba
Nevýhoda prevodovky CVT.Rozdielne typy karosérie, diametrálne odlišné prevodovky a prakticky rovnaké motory. Pred testom som si kládol otázku, ako sa to odrazí v spotrebe. Výrobca zapísal do sprievodnej technickej dokumentácie, že nijako. Pre sedan aj hatchback platí jednotný údaj: 5,8 l/100 km pre kombinovaný cyklus.. Náš testovací okruh však obom súperom vystavil rozdielne vysvedčenie. Sedan zaznamenal priemerných 6,9 l/100 km a hatchback 6,2 l/100 km. Predpokladám, že rozdiel v neprospech prospech sedanu s prevodovkou CVT spôsobili hlavne tri akceleračné vložky z 0 na 130 km/h, ktoré sú tiež súčasťou testu spotreby na 100 km dlhom okruhu. Počas celej akcelerácie pod plným plynom totiž táto prevodovka totiž drží motor neustále v maximálnych otáčkach.
Honda Civic Sedan verzus Honda Civic Hatchback | ||
Honda Cicvic Sedan 1,5 VTEC Turbo | Honda Civic Hatchback 1,5 VTEC Turbo | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 498 | 1 498 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 134 (182)/6 000 | 134 (182)/6 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 220/1 700 – 5 500 | 240/1 900 – 5 000 |
Prevodovka | CVT | 6-st. manuálna |
Pohon | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,1 | 8,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 200 | 220 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5,8 | 5,8 |
Rázvor (mm) | 2 698 | 2 697 |
Objem batožinového priestoru (l) | 519 | 420 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 22 690 | 23 490 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |