Preniká tiež do infotainmentových systémov automobilov, jeho partnerstvo so spoločnosťou Ford je malým víťazstvom v konkurenčnom boji s gigantmi ako Google a Apple.
Michal Štencl túto úspešnú slovenskú technologickú firmu spoluzakladal a zároveň jej od začiatku šéfuje. Z jeho rozprávania je zrejmé, čo uňho v kombinácii podnikateľ – manažér prevláda. V rozhovore vysvetľuje, ako mu táto dvojrola pomáha udržať Sygic medzi elitou náročného navigačného biznisu.
Používate v aute navigáciu?
Samozrejme.
Dokážete odšoférovať trasu len podľa smerových tabúľ pri ceste?
Viem. Dokonca tak jazdím rád. Navigácia mi často berie pozornosť. Je to taká profesionálna deformácia. Keďže som z navigačného prostredia, okrem cesty pozorujem aj to, či v navigácii nie je nejaká chyba alebo čo sa v nej dá zlepšiť.
Preto keď viem, kam idem, na nejakú kratšiu vzdialenosť, radšej idem po pamäti alebo podľa smerových tabúľ. Tak trocha ma to aj vracia do detstva. Keď sme s otcom do zahraničia jazdievali na dovolenku, šli sme len podľa záchytných bodov po trase.
Manažér roka je tradičné ocenenie udeľované týždenníkom TREND už od roku 2005. Päticu nominovaných zostavuje redakcia, o držiteľovi titulu rozhodujú hlasovaním osobnosti hospodárskeho života z TREND Barometra spolu s čitateľmi TRENDU a TREND.sk.
Profily nominovaných uverejňujeme postupne od 24. augusta. Hlasovanie v 13. ročníku ankety bude spustené 25. októbra a skončí sa 7. novembra. Víťaza vyhlásime 14. novembra na slávnostnom večeri TREND TOP 2017.
Je dopravné značenie na Slovensku dramaticky horšie ako inde v Európe? Ako to vidíte ako expert na navigáciu?
Sme typickí tým, že máme značku za odbočkou.
To je typické aj pre biznis. Podľa čoho sa rozhodujete, keď prídete na rázcestie?
Vždy som sa snažil A/B testovať, pozerať sa na viacero strán. To je jediný spôsob, ako prežiť a prosperovať, inak je to stávka. V praxi to vyzerá tak, že najprv testujete rôzne možnosti a potom ich zasa dávate dokopy – zistíte, že dve z možností by mohli fungovať, tie spojíte a zvyšných päť odpíšete.
V technologickej brandži je to bežná stratégia, má ju Apple aj Google. Musíte to takto robiť, lebo inak neprídete na nové myšlienky. Keby ste razili len jednu cestu, prišli by ste na vrchol kopca, odkiaľ je už len cesta nadol.
Michal Štencl Zdroj: Maňo Štrauch
Ktoré rázcestie sa najviac podpísalo pod príbeh Sygicu?
Nemyslím si, že je jedno. Ako zrejme každá firma máme rázcestie každé štyri roky. Ale spomenul by som náš úplný začiatok. Zamerali sme sa na navigačné komponenty pre firmy a logistické spoločnosti. Nevedeli sme, že je to správna stratégia, ale ukázalo sa to ako dobrý ťah. Bol to najlepší spôsob, ako začať rásť s našimi vlastnými prostriedkami.
Myslím si, že keď začínate, je dobré mať prvých zákazníkov práve medzi firmami. Ak vám uveria a sľúbia kúpiť napríklad tisíc licencií vášho softvéru, stávajú sa z nich vaši investori a dávajú vám aj najlepšiu spätnú väzbu, na základe ktorej svoj produkt zlepšujete.
My sme takto okrem kvalitného produktu získali aj veľkosť, ktorá nám umožnila znížiť ceny od dodávateľov. A to všetko zasa pomohlo k tomu, aby sme sa od biznis klientely posunuli do spotrebiteľského segmentu.
Ak razíte len jednu cestu, prídete na vrchol kopca, odkiaľ je už len cesta nadol
Sygic ste založili a začali mu šéfovať len pár rokov po skončení vysokej školy bez manažérskych skúseností z iných firiem. Nehodnotíte to spätne ako nevýhodu?
Nie. Lebo manažér by zrejme nemohol rozbiehať start-up. Podnikateľ a manažér sú dve rozdielne roly. Podnikateľ je človek, ktorý sa snaží obsiahnuť celé široké spektrum problémov. Vie kresliť vo Photoshope, rozumie vývoju, ide do hĺbky v marketingu a obchode.
Manažér je podľa mňa skôr človek, ktorý zostaví tím a zodpovednosti jeho členov tak, aby firma fungovala. Ibaže pri podnikaní je drahé začať nastavovaním tímu. Potrebujete si predovšetkým otestovať, či sú vaše úvahy správne, potrebujete nájsť product/market fit. A najmä, keď prototypujete nejaký produkt, tak v jednej hlave sa to celé zrýchľuje. Je to oveľa rýchlejšie, ako keby ste dávali dokopy päť ľudí.
Ako to myslíte?
Predstavte si, že ste u zákazníka, ktorý vám povie, čo by potreboval. Ako obchodný zástupca mu poviete, že sa na to pozriete. Ale ako človek, ktorý rozumie architektúre svojho produktu, už priamo na mieste viete, že to nemôžete urobiť. Toho zákazníka síce stratíte, ale nezačnete ohýbať produkt. Lebo keď ho ohýbate príliš, potom nie je pre nikoho.
Alebo, naopak, hneď u zákazníka viete, že upraviť preňho produkt by nebolo zložité, pričom ste sa už stretli so štyrmi inými takýmito zákazníkmi, tak poviete, že to skúsite. Skrátka, na začiatku je dobré, ak sa v jednej hlave spája veľa poznatkov z rôznych odvetví, lebo dokážete rýchlejšie akcelerovať. Keby som bol manažér, asi by Sygic nebol úspešný.