Donekonečna a ešte ďalej
Áno, presne tento pocit som nadobudol po prvých stovkách kilometrov. Xko je ako stvorené na objavovanie nepoznaného a hlavne neznámeho terénu. Zároveň som si všimol istý zaujímavý fenomén spájaný s týmto autom. Keď ho uvidíte v spätnom zrkadle, svojou mohutnosťou a rešpektom, ktorý vzbudzuje, sa vám autá pred vami v okamihu pracú z cesty do pravého pruhu.
Stalo sa mi, že pri zastavení na semafore vedľa SUV konkurenčnej značky sa vodič vyslovene zľakol veľkosti auta, následne stiahol okno a pýtal sa, ako to jazdí a že vyzerá úžasne. Už pri naštartovaní sa ozve vyslovene rev, akoby sa motor išiel najprv zhlboka nadýchnuť, a následne vám kultivovaným chodom dáva najavo svoju silu a ochotu ísť vpred. Zvukový prejav mi však lahodí, akoby som krotil výrazne väčší objem. Do kabíny sa pritom prenáša minimum hluku, pri jazde počuť len šum od pneumatík, v teréne nepočuť žiadne nárazy ani buchot.
Srdce testovanej verzie poháňal 2,3-litrový vznetový štvorvalec s dvomi turbami s výkonom 140 kW (190 koní) s označením X250d. Jednotka je vybavená redukciou zníženia emisií výfukových plynov, ktorá zahŕňa aj 17-litrovú nádrž na močovinu (AdBlue). V polovici roka príde do ponuky aj výkonnejšia verzia X350d s výkonom 190 kW (258 koní). Štandardne je poháňaná zadná náprava, elektronicky sa dá pripojiť predok. Nechýba ani redukčná prevodovka, na želanie s uzávierkou zadného diferenciálu.
Mercedes X 250d 4MATIC Zdroj: Lucián Rexa
Prevádzkovou hmotnosťou 2 133 kg ho zaraďujem do ťažkej váhovej kategórie. Výkon napriek vyššej váhe auta však postačuje a pri predbiehaní máte k dispozícii 450 Nm už od 1 500 otáčok. Sedemstupňový automat radí hladko, predvídavo a zároveň s ohľadom na optimálnu spotrebu. Tú sme dosiahli na úrovni 7,6 litra.
Na okresných cestách prekvapivo drží stopu, na diaľnici je dôstojným a príjemným spoločníkom, avšak jazda nad 140 km/h mu vyslovene nesvedčí. V prvom rade je Xko pracovné auto. A preto ho beriem do terénu a objavovať svet.
Do lesa aj do divadla
Predná náprava, dvojité lichobežníky, zadná náprava tuhá, obidve doplnené o vinuté pružiny. Že neviete, čo to znamená? Vysvetlím na príklade. Pokiaľ lyžujete a pri výstupe lanovkou na vrchol kopca ste si všimli pod nohami nespevnené lesné cesty a možno ste sa pýtali, aké auto asi tade prejde, tak toto je overená technológia, ako sa po takýchto cestách vydať a zároveň bezpečne prísť do cieľa.
Pevná konštrukcia rámu zaisťuje vysokú odolnosť v teréne najmä proti krúteniu karosérie vozidla. Overený pohon 4 MATIC dáva istotu aj v zložitých terénnych situáciách. Podvozok nádherne kopíruje terén. Jazda cez kamene, hrboly a blato je hladká a pokojná, neunavuje.
Za testovacie obdobie som nenašiel terén alebo previs s ktorým by si X-ko neporadilo, brodivosti na úrovni 600 mm mercedesu verím, avšak tú som si skúšať nedovolil. Pokiaľ hľadáte pick-up, ktorý vám bude robiť spoločnosť v lese a v tvrdom teréne a možno večer ako lifestylové auto do mesta, X-ko je dobrá voľba. Koniec koncov aj silácke G-čko vidíte častejšie naleštené pred kaviarňami ako v teréne.
Mercedes X 250d 4MATIC Zdroj: Lucián Rexa
PLUS
• odhlučnenie kabíny
• pohodlie
• silný a úsporný motor
MÍNUS
• dizajn kľúča diaľkového ovládania
• odkladacie priestory
• prémiová cena
Mercedes X 250d 4MATIC Zdroj: Lucián Rexa
Mercedes X 250d 4MATIC | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 298 |
Usporiadania spaľovacieho motora | R4 |
Maximálny výkon kW (k) pri ot./min. | 140 (190) 3 750 |
Prevodovka | 7-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,8 |
Maximálna rýchlosť ( km/h) | 176 |
Priemerná spotreba | 7,9 |
Rázvor (mm) | 3 150 |
Ložná plocha korby (m2) | 2,48 |
Cena verzie so základnou výbavou s DPH (€) | 36 990 |
Cena testovanej verzie s DPH od (€) | 59 360 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcu |