Donekonečna a ešte ďalej 

Áno, presne tento pocit som nadobudol po prvých stovkách kilometrov. Xko je ako stvorené na objavovanie nepoznaného a hlavne neznámeho terénu. Zároveň som si všimol istý zaujímavý fenomén spájaný s týmto autom. Keď ho uvidíte v spätnom zrkadle, svojou mohutnosťou a rešpektom, ktorý vzbudzuje, sa vám autá pred vami v okamihu pracú z cesty do pravého pruhu.

Stalo sa mi, že pri zastavení na semafore vedľa SUV konkurenčnej značky sa vodič vyslovene zľakol veľkosti auta, následne stiahol okno a pýtal sa, ako to jazdí a že vyzerá úžasne. Už pri naštartovaní sa ozve vyslovene rev, akoby sa motor  išiel najprv zhlboka nadýchnuť, a následne vám kultivovaným chodom dáva najavo svoju silu a ochotu ísť vpred. Zvukový prejav mi však lahodí, akoby som krotil výrazne väčší objem. Do kabíny sa pritom prenáša minimum hluku, pri jazde počuť len šum od pneumatík, v teréne nepočuť žiadne nárazy ani buchot. 

Srdce testovanej verzie poháňal 2,3-litrový vznetový štvorvalec s dvomi turbami s výkonom 140 kW (190 koní) s označením X250d. Jednotka je vybavená redukciou zníženia emisií výfukových plynov, ktorá zahŕňa aj 17-litrovú nádrž na močovinu (AdBlue). V polovici roka príde do ponuky aj výkonnejšia verzia X350d s výkonom 190 kW (258 koní). Štandardne je poháňaná zadná náprava, elektronicky sa dá pripojiť predok. Nechýba ani redukčná prevodovka, na želanie s uzávierkou zadného diferenciálu.

Mercedes X 250d: Medveď vyrástol v grizlyho

Mercedes X 250d 4MATIC Zdroj: Lucián Rexa

Prevádzkovou hmotnosťou 2 133 kg ho zaraďujem do ťažkej váhovej kategórie. Výkon napriek vyššej váhe auta však postačuje a pri predbiehaní máte k dispozícii 450 Nm už od 1 500 otáčok. Sedemstupňový automat radí hladko, predvídavo a zároveň s ohľadom na optimálnu spotrebu. Tú sme dosiahli na úrovni 7,6 litra. 

Na okresných cestách prekvapivo drží stopu, na diaľnici je dôstojným a príjemným spoločníkom, avšak jazda nad 140 km/h mu vyslovene nesvedčí. V prvom rade je Xko pracovné auto. A preto ho beriem do terénu a objavovať svet.

Do lesa aj do divadla 

Predná náprava, dvojité lichobežníky, zadná náprava tuhá, obidve doplnené o vinuté pružiny. Že neviete, čo to znamená? Vysvetlím na príklade. Pokiaľ lyžujete a pri výstupe lanovkou na vrchol kopca ste si všimli pod nohami nespevnené lesné cesty a možno ste sa pýtali, aké auto asi tade prejde, tak toto je overená technológia, ako sa po takýchto cestách vydať a zároveň bezpečne prísť do cieľa.

Pevná konštrukcia rámu zaisťuje vysokú odolnosť v teréne najmä proti krúteniu karosérie vozidla. Overený pohon 4 MATIC dáva istotu aj v zložitých terénnych situáciách. Podvozok nádherne kopíruje terén. Jazda cez kamene, hrboly a blato je hladká a pokojná, neunavuje.

Za testovacie obdobie som nenašiel terén alebo previs s ktorým by si X-ko neporadilo, brodivosti na úrovni 600 mm mercedesu verím, avšak tú som si skúšať nedovolil. Pokiaľ hľadáte pick-up, ktorý vám bude robiť spoločnosť v lese a v tvrdom teréne a možno večer ako lifestylové auto do mesta, X-ko je dobrá voľba. Koniec koncov aj silácke G-čko vidíte častejšie naleštené pred kaviarňami ako v teréne.

Mercedes X 250d: Medveď vyrástol v grizlyho

Mercedes X 250d 4MATIC Zdroj: Lucián Rexa

PLUS

• odhlučnenie kabíny
• pohodlie
• silný a úsporný motor

MÍNUS

• dizajn kľúča diaľkového ovládania
• odkladacie priestory
• prémiová cena

Mercedes X 250d: Medveď vyrástol v grizlyho

Mercedes X 250d 4MATIC Zdroj: Lucián Rexa

Mercedes X 250d 4MATIC
Zdvihový objem motora (ccm)2 298
Usporiadania spaľovacieho motoraR4
Maximálny výkon kW (k) pri ot./min.140 (190) 3 750
Prevodovka7-st. automatická
Pohon4 x 4
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)11,8
Maximálna rýchlosť ( km/h)176
Priemerná spotreba7,9
Rázvor (mm)3 150
Ložná plocha korby (m2)2,48
Cena verzie so základnou výbavou s DPH (€)36 990
Cena testovanej verzie s DPH od (€)59 360
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcu