Novú triedu označuje automobilka sebavedomo ako prvú svojho druhu. Vstúpila ňou do zatiaľ pre Mercedes neprebádaného segmentu. Prémiový pick-up s trojcípou hviezdou je pre mňa najväčšie prekvapenie tohto roka. A to mám očakávania nastavené poriadne vysoko.

Náhoda pomáha pripraveným 

V prípade, že chce Mercedes preraziť v segmente pick-up úžitkových vozidiel a ukrojiť si z trhového koláča najmä v Severnej a Južnej Amerike, kde sú tieto vozidlá najpredávanejšie, potrebuje dobrý základ pre budúci úspech. V Mercedese však nenechávajú nič na náhodu. Pri vstupe do nového segmentu zvolili rozumné a strategické spojenie s Nissanom, ktorý má s výrobou vozidiel typu pick-up viac ako 80-ročné skúsenosti. 

Mercedes X 250d: Medveď vyrástol v grizlyho

Mercedes X 250d 4MATIC Zdroj: Lucián Rexa

Ako základ pre nový model a očakávaný úspech poslúžil rokmi overený Nissan Navara s rebrinovým rámom. Na prvý pohľad majú spoločnú kabínu a ložnú plochu. Rozdiely medzi nimi sú však markantné. X-ko je výrazne väčšie, o 70 mm širšie, o 40 mm dlhšie a dokonca vyššie o 9 mm.

Architektúra, dizajn, konštrukcia a podvozok sú výlučne s technológiou zo Stuttgartu.  Inžinieri odviedli kus práce, auto stojí na vylepšenom technickom základe. Rebrinový rám s viacprvkovým zavesením zadnej nápravy sa stará o citeľný jazdný komfort.

Na prvý pohľad pôsobí uhladene a pripomína triedu GLS, spredu dizajn dotvára dominantná maska s dvomi horizontálnymi lamelami a úzke svetlomety, v najvyššej výbave s LED technológiou. Z boku je spojitosť s menším bratom markantnejšia, avšak v prípade mercedesu vyniknú nové blatníky s menej výraznými lemami a vzadu elegantné svetlomety, ktoré kopírujú veko výklopovej priečky. Táto kombinácia tvarov a nemeckej precíznosti vytvára z nového X-ka jeden z najkrajších pick-upov na trhu.

Europaleta áno, iPhone nie  

Pozícia za volantom je pohodlná. Pri mojej výške 190 cm mám dostatok priestoru nad hlavou aj vo všetkých smeroch. Hlavnú rolu v interiéri hrajú tvrdé plasty, ich povrch je však odolný a účelný. Pre náročnejších zákazníkov je v ponuke brúsený hliník, imitácia dreva či kožené čalúnenie.

Mercedes X 250d: Medveď vyrástol v grizlyho

Mercedes X 250d 4MATIC Zdroj: Lucián Rexa

Mercedes ponúka v danej triede nevídaný punc luxusu, určite nemám pocit, že sedím primárne v pracovnom aute. Príjemné prekvapenie. X-ko je asi jediný mercedes, ktorý má volič prevodovky na stredovom tuneli, a nie páčky pod volantom. Toto v súčasnosti už staromódne riešenie oceňujem – mať prevodovku „v rukách“ sa k tomuto modelu vyslovene hodí.

Prístrojová doska bola prepracovaná v štýle mercedes, centrálne umiestnený infotaiment známy z ostatných modelov je prehľadný, grafiku a spracovanie hodnotím na výbornú. Cúvacia kamera a kamerový systém, ktorý poskytuje 360-stupňový pohľad okolo vozidla, sú doplnky výbavy, ktoré pri tomto modeli určite zaraďte do výberu. Vtipným a originálnym prvkom v interiéri sú iniciály X zabudované do mriežok výduchov ventilácie.

Skvelý prvý dojem mi pokazili len dve veci. V X-ku pohodlne odveziete na ložnej ploche aj europaletu, no v momente, keď si chcete odložiť telefón niekde poruke, zrazu nie je kde. Praktické odkladacie priestory, žiaľ, chýbajú. Tá druhá je dizajn kľúča diaľkového ovládania.

Predstavte si túto situáciu – chcete sa pochváliť novým mercedesom, ktorý je o +521 mm dlhší ako trieda GLE, vyzerá majestátne a mohutne, a na stôl vyložíte malý plastový kľúčik, akoby prívesok. Túto výčitku si dovolím len preto, lebo dizajn štandardných kľúčov diaľkového ovládania vozidiel Mercedes-Benz považujem za tie najkrajšie na trhu.

Mercedes X 250d: Medveď vyrástol v grizlyho

Mercedes X 250d 4MATIC Zdroj: Lucián Rexa

Avšak rozumiem, že je to malá daň, ktorá sa platí za partnerstvo s Nissanom. Tvar kľúča je zhodný s modelom Navara, akurát je signovaný trojcípou hviezdou. Čo považujem za dôležitejšie, je priestor na zadných sedadlách. Ani pri dlhej trase a jazde terénom som sa vzadu necítil unavený alebo obmedzený priestorom. Pohodlie, ktoré X-ko ponúka v triede pick-upov, je porovnateľné s triedou S v prémiových limuzínach.