Najnovšie sa mi dostalo do rúk toto jej nabíjateľné stredné SUV s trojcípou hviezdou v znaku. Na jednej strane ma zaujalo svojím do neba volajúcim až neekologickým systémovým výkonom 235 kW (315 k), resp. 700 Newtonmetrami krútiaceho momentu, na strane druhej provokujúcim údajom o priemernej spotrebe v kombinovanom cykle – 2,5 l/100 km.

Mercedes-Benz 
GLC 350 e 4Matic: Dravec,
 čo jazdí aj za nulu


Mercedes-Benz GLC 350 e4Matic Zdroj: Daimler

Nie som včerajší. Viem, že z tohto auta vydolujem buď vysoký výkon, alebo nízku spotrebu. Nikdy však nie súčasne. Aj tak ma však zaujíma, či a za akých podmienok bude jeho palubný počítač ochotný deklarovať bájnych dva a pol litra.


Lebo Hybrid


Oba káble – jeden pre domácu sieť a druhý pre verejné nabíjacie stanice (za príplatok) – sídlia v priestore pod podlahou kufra. Mimochodom kufor. Vinou akumulátora umiestneného nad zadnou nápravou je výrazne plytší ako v GLC s klasickým pohonom. Namiesto 550-litrovej kapacity má k dispozícii len 395 litrov. S týmto nepovzbudivým poznaním, ktoré sa notoricky opakuje pri testovaní hybridnej techniky, sadám za volant.


Mercedes-Benz 
GLC 350 e 4Matic: Dravec,
 čo jazdí aj za nulu


Mercedes-Benz GLC 350 e4Matic Zdroj: Daimler

Na prvý pohľad nič nové. Takmer ako v štandardnom GLC. Len spodný výsek otáčkomeru je originálny. Informuje, kedy jazdím na elektrinu a kedy sa akumulátor dobíja. Aj strelka otáčkomeru na nule je neklamným znakom, že spaľovací motor práve pauzuje. Či to nepoznám sluchom? Väčšinou áno, ale v niektorých jazdných režimoch nie. Aj striedanie pohonov je celkom nenápadné s výnimkou prípadov, keď zrazu dupnem na akcelerátor.


Nový je ešte spínač pohonov na stredovom paneli. Ponúka mi štyri možnosti – Hybrid, E-Mode, E-Save a Charge.


Prečo Charge, E-Save, E-Mode


Ak nemám práve k dispozícii zdroj na nabitie akumulátora alebo nemienim tráviť čas dobíjaním, Charge poslúži. Intenzívne rekuperuje, no zároveň zvyšuje priemernú spotrebu až na 15 litrov a viac (v závislosti od charakteru trate). Sám seba sa pýtam, na čo by mi tento režim mohol byť užitočný. Teoreticky si takto naplním kapacitu povedzme pred vjazdom do metropoly.

Mercedes-Benz 
GLC 350 e 4Matic: Dravec,
 čo jazdí aj za nulu


Mercedes-Benz GLC 350 e4Matic Zdroj: Daimler

Ak je akumulátor nabitý a do mesta ešte ostávajú kilometre, nastavím režim E-Save a systém bude naďalej zapájať len benzínový pohon a kapacitu akumulátora uchová. Potom môžem v meste aktivovať E-Mode, „plachtiť“ na elektrinu (podľa údajov výrobcu až 34 km) a svojou troškou prispejem k ozdraveniu ovzdušia v meste. Zisťujem však, že keď sa mi akumulátor vybije, priemerná spotreba sa nakoniec aj tak ustáli zhruba na hodnote, ako by som stále jazdil s vybitým akumulátorom, len s využitím spaľovacieho motora – to znamená okolo deväť litrov na 100 km v priemere. Asi si spolu so mnou poviete, že na toto hybrid nepotrebujem – ďakujem, neprosím si.


Mercedes-Benz 
GLC 350 e 4Matic: Dravec,
 čo jazdí aj za nulu


Mercedes-Benz GLC 350 e4Matic Zdroj: Daimler