Volím Hybrid
Pred štandardným meraním priemernej spotreby na vytýčenom 100 kilometrov dlhom okruhu podrobím akumulátor celonočnému nabíjaniu z garážovej zásuvky. Keď svitne ráno, palubný počítač hlási 32-kilometrový akčný rádius na elektrický pohon. Trochu sklamanie voči deklarovaným 34 kilometrom, ale čo už. Kapacitu akumulátora ovplyvňujú aj poveternostné podmienky a vonkajších 10 stupňov Celzia, čo nie je pre akumulátor optimálna teplota.
Dôverujúc technike, volím mód Hybrid. To znamená, že inteligentná technológia bude namiesto mňa rozhodovať, ktorý motor kedy aktivuje. Podľa profilu trate, podľa techniky mojej jazdy a... v záujme minimálnej spotreby paliva.
Mercedes-Benz GLC 350 e4Matic Zdroj: Daimler
Štvrť okruhu za nulu
Vyrážam len za zvuku odvaľujúcich sa pneumatík. Udržujem v meste predpísané rýchlostné limity – prevažne päťdesiatku, občas sedemdesiatku. Trať sa väčšinou zvažuje, prekonávam len jedno tiahle stúpanie. Kilometre pribúdajú, stále sa veziem v tichosti a stále mám nulovú spotrebu benzínu.
Na 24. kilometri kapacita akumulátora klesá na povolené minimum a v tom momente štartuje štvorvalec. V duchu si hovorím: ak mám pracovisko vzdialené 12 kilometrov od domova a po návrate zakaždým akumulátor dobijem, budem mať na konte spotreby benzínu nulu. A ak by som mal pracovisko vzdialené 24 kilometrov a vo firemnej garáži si budem môcť svoje GLC dobiť, aj tak budem dosahovať nulovú priemernú spotrebu benzínu. Komu by sa to nepáčilo.
Mercedes-Benz GLC 350 e4Matic Zdroj: Daimler
Sto kilometrov za 6,4 litra
Popri týchto úvahách prechádzam 30. kilometrom okruhu a priemerná spotreba stúpla na 1,9 l/100 km. Stále je to dobré. Na vonkajšom okruhu Bratislavy zvyšujem rýchlosť na 90 km/h a následne vyrážam na diaľnicu za mestom rýchlosťou 130 km/h. Štvorvalec je v neustálej permanencii, na schéme pohonu sprostredkovanej centrálnou obrazovkou vidím, že rekuperácia prebieha. Po absolvovaní dvoch tretín trate diaľnicu opúšťam v momente, keď na palubnom počítači svieti 5,9 litra.
Mercedes-Benz GLC 350 e4Matic Zdroj: Daimler
Posledných 30 kilometrov sa strieda kopcovitý profil trate s rovinou a rýchlostné limity mi dovoľujú striedavo jazdu päťdesiatkou a deväťdesiatkou. Striedavo pracuje štvorvalec a striedavo elektromotor. Na nevyhnutnú rekuperáciu systém využíva každú príležitosť. V cieli okruhu vidím výsledok: 6,4 l/100 km. Zároveň ma palubný počítač informuje, že z celkovej porcie 100 km som 41 kilometrov absolvoval v elektrickom (bezemisnom) režime a kapacita akumulátora je na nevyhnutnom minime.