Školstvo by sa malo otvoriť variabilite a inováciám
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR by malo upustiť od tradičného centralizovaného zmýšľania „jedno štátne kurikulum pre všetkých“ a otvoriť vzdelávanie variabilite a inováciám. Tie môžu vznikať na úrovni samospráv, škôl, súkromných zriaďovateľov aj učiteľov. Tvrdí to analytik Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz (INESS) Róbert Chovanculiak (na foto). Pripomenul, že na Slovensku sa momentálne realizuje obsahová reforma školstva a upravujú sa štátne vzdelávacie programy.
„Ministerstvo školstva sa netají tým, že inšpiráciu k tejto reforme čerpá aj z fínskeho školstva. Toto školstvo predstavuje výkladnú skriňu progresívneho smeru vzdelávania,“ uviedol analytik. Zároveň však upozornil, že interpretácia úspechov fínskeho školstva sa často zjednodušuje. Výsledky fínskych žiakov majú klesajúci trend a vo vzdelávacom systéme sa objavujú aj problémy.
„Tento vývoj by mal byť varovaním pred tým, aby sme v slovenskom školstve stavili všetko na jednu kartu,“ vyzval R. Chovanculiak. Cieľom by podľa neho mala byť reforma, ktorá nespočíva v zadefinovaní jedného správneho prístupu, ale vo vytvorení inštitucionálnych podmienok, ktoré umožnia vznik kvalitných riešení zdola.