Začínala ako manažérka v oblasti centier zdieľanej podpory IBM na Slovensku. Postupne vystriedala viacero riadiacich pozícií na globálnej úrovni a viedla medzinárodné transformačné projekty a organizácie, niektoré s tritisíc ľuďmi.
Pred dvomi rokmi sa rozhodla vymeniť zdieľané služby, v ktorých dosiahla maximum, za oblasť obchodu. Dnes má na starosti celý ekosystém biznisových partnerov IBM v regióne strednej a východnej Európy.
Jej životným štýlom je šport, v mladosti hrala profesionálne basketbal, skúsenosti z neho využíva aj pri riadení. Barbora Paulovič Deckerová je jednou z piatich nominovaných v tohtoročnej ankete TREND Manažér roka 2020.
Ste uznávanou líderkou v globálnej americkej firme, ktorá má vyše 130 rokov. Čím ste chceli byť v mladosti?
Chcela som byť športovou novinárkou, ale na žurnalistiku som sa nedostala. Neskôr som si vravela, že budem športovou manažérkou alebo skautkou, ktorá regrutuje talenty do profesionálnych tímov.
K športu ste mali blízko už ako tínedžerka. Čomu ste sa venovali?
Po gymnastike som pretekársky plávala, ale moje srdce si získal basketbal. Od sedemnástich rokov som profesionálne hrávala za Myjavu, čo bol v tom čase jeden z troch najlepších klubov. V osemnástich som išla na FTVŠ, lenže na Slovensku nie je možné profesionálne hrať šport a zároveň plnohodnotne chodiť do školy. Po prvom ročníku som preto odišla do zahraničia. Dostala som ponuku hrať najvyššiu univerzitnú basketbalovú ligu v USA a plné štipendium.
Biznisový poradca: Top manažérov máme na Slovensku dosť, ale chýbajú im príležitosti
Čo ste študovali a aké to pre vás v USA bolo?
Vybrala som si psychológiu. Pri odchode do Spojených štátov som po anglicky nehovorila vôbec, pretože som študovala nemčinu a ruštinu. Vtedy som sa stretla s počítačmi iba na voliteľnom krúžku, kým v Amerike boli už bežnou súčasťou výučby. Takže prvý rok na univerzite bol nesmierne náročný, pričom som musela dosahovať špičkové výsledky, od ktorých záviselo moje pôsobenie v basketbalovom tíme aj na univerzite.
V USA ste po skončení školy ostali. Čo ste tam robili?
Stala som sa basketbalovou koučkou na univerzite a zároveň som pracovala v oblasti obchodu, marketingu a poradenstva. Vtedy som si uvedomila, že keď chcem robiť biznis, potrebujem mu rozumieť – študovať ho. Nemala som základy, len sedliacky rozum.
Vo firme sa mi darilo, veľa som predávala, povýšili ma, ale vedela som, že aby som mohla viesť ľudí, nestačí mi inštinkt, musím poznať princípy manažmentu. A tak som išla študovať do Spojeného kráľovstva. Basketbal mi v Manchestri opäť zaplatil aj univerzitu, konkrétne som si urobila MBA zameraný na transformačný manažment.
Ako vnímate naše a zahraničné školstvo?
Na Slovensku mi chýba postupnosť vo vzdelávaní. Deti sú na začiatku preťažené, kým na úvod by sme mali upevniť ich vzťah k učeniu, vzbudiť záujem o vedu a rozvinúť mozog. Stredné školy by sa mali zamerať na zručnosti 21. storočia. Kreativita, komunikácia, kooperácia a kritické myslenie. Až ku koncu by mala prichádzať špecializácia. Vysoké školy by mali odrážať dopyt spoločnosti a firiem.
Anglický a americký vysokoškolský systém od človeka v prvom rade žiada, aby si teóriu dôkladne naštudoval a pochopil ju. Pochopenie protichodných teórií umožňuje formovanie kritického myslenia a názoru. Moji profesori boli úspešní lídri a vyučovanie s nimi obrovská motivácia a každá diskusia výzva. Popri teórii potrebujete aj praktické skúsenosti, takže ďalšie zručnosti tam získavate pri externých projektoch na reálnych prípadoch.
Čo z basketbalu dnes využívate v riadení?
Najvyššia liga, ktorú som hrávala, ma naučila na sebe neustále pracovať a zlepšovať sa. Naučila ma tiež tímovej práci, ale aj tomu, aké dôležité je naštudovať si súpera a sledovať ho.
Kariéra, prax, značka
Manažérkou ste sa stali, hneď ako ste sa v roku 2007 vrátili na Slovensko.
Keď som prišla naspäť, vedela som, že chcem pracovať pre veľkú zahraničnú firmu. Mala som pocit, že rozumiem americkej firemnej korporátnej kultúre, a preto mám predpoklady v nej uspieť. Vtedy bol na Slovensku boom služieb zdieľanej podpory. Prihlásila som sa do troch veľkých firiem a všetky sa mi ozvali. Chcela som kariérny rast, zahraničnú prax a silnú značku, aby som sa mohla učiť.
Ako sa na vás pozerali podriadení, keď ste sa v mladom veku, navyše ako Slovenka z externého prostredia, stali manažérkou?
Bola som jedna z prvých, ak nie prvá v IBM na Slovensku z externého prostredia, ktorej dali manažérsku pozíciu. Pre podriadených to bol šok, lebo slovenského manažéra dovtedy vnímali ako nie celkom kompetentného v porovnaní s cudzincom. Kľúčová bola práve ich dôvera počas prvých rokov. Dali mi šancu a podporili ma.
Rástli sme spolu, budovali centrum, dosahovali výsledky. Okrem toho som mala okolo seba manažérov z celého sveta, ktorí ma vzali pod svoje krídla ako mentori. Aj vďaka nim som rýchlo rástla a pribúdali mi kompetencie. Geograficky aj obsahovo. Milujem výzvy a zmeny. Nemohla by som byť dlho na jednej pozícii, nudila by som sa.
Za desať rokov ste sa dostali na vrchol v oblasti zdieľaných služieb, a to na globálnej úrovni. Aké to bolo obdobie?
Zodpovednosť som mala najskôr ako manažérka jednotlivých oddelení. Popri tom som zastrešovala rôzne medzinárodné projekty napríklad v oblasti globalizácie, transformácie či centralizácie práce. Spolupodieľala som sa na veľkých projektoch v IBM.
Na základe tímových úspechov som mala možnosť viesť niekoľko centier v Európe, čo bol pre mňa veľmi dôležitý moment, a to vôbec nie statusovo. Išlo o možnosť rozhodovať o tom, ktoré procesy a na akej úrovni budú alokované v jednotlivých krajinách vrátane Slovenska. O tom, ako sa budú centrá vyvíjať. Ale ja sa rada učím, preto som sa rozhodla, že mojou novou výzvou bude predaj.
V čom vás zlákal?
Na konci dňa firmy ako IBM dodávajú riešenia koncovému klientovi. Chcela som si vyskúšať aj túto časť reťazca. Spolu s tímom robíme nepriamy predaj. Prostredníctvom biznisových partnerov sa sústreďujeme na produkty, služby a riešenia v oblasti počítačového hardvéru a softvéru a cloud platformy. Naši partneri nás zastupujú v 29 krajinách strednej a východnej Európy. Denne som v styku s ľuďmi z rôznych kultúr, zameraní, dodávajúcich riešenia do rôznych odvetví, čo robí moju prácu neskutočne vzrušujúcou.
Vyhorela som a išla som na sabatikal. Niektorí kolegovia tomu nerozumeli, hovorí psychologička
Aké ste zaznemanali v tejto oblasti zmeny?
Technologická revolúcia zásadne mení nákupné správanie klienta. Rozhodujúcim faktorom sa stala biznisová hodnota, rýchlosť a schopnosť klienta inovovať. V minulosti sa robili centralizované technologické rozhodnutia na korporátnej úrovni, tomu bol prispôsobený tradičný predaj.
Dnes vnímame, že jednotlivé línie biznisu si vyberajú vlastné IT riešenia, tým sa do popredia dostáva dopyt servisu, ako je napríklad implementácia riešenia, duševného vlastníctva alebo riadených služieb či využitie trhu na rýchly a jednoduchý predaj.