Keď vyberám súperov, s ktorými môže súperiť o zákazníka, najprv lovím medzi SUV s porovnateľnou cenou, vznetovým motorom, automatickou prevodovkou, pohonom štyroch kolies a 5 + 2-miestnym interiérom. Z dvoch možností, ktoré sa mi núkajú, volím Mitsubi­shi Outlander 2,2 DI-D. Ďalej už 5 + 2-miestnu konfiguráciu vypúšťam, lebo nie každý, kto po Kodiaqu siahne, má záujem o prílepkové dve miesta tretieho radu. Preto vyberám jedného z najžiadanejších potenciálnych súperov Kia Spoprtage 2,0 CRDi 4WD.


Keď hľadám akvizíciu do tretice, napadá mi kacírska myšlienka. Ten, kto sa zaujíma o sedemmiestnu štvorkolku s variabilným usporiadaním sedadiel, nemusí nutne siahať po SUV. Samozrejme, za predpokladu, že SUV nie je priorita. Čo tak zaradiť MPV. Nech je tam Seat Alhambra 2,0 TDI 4 x 4 a súperi sú kompletní.


MPV vo výhode


Keď si zapolemizujeme o priestrannosti a praktickosti, potom zjavne prevahu má seat. S najväčšími vonkajšími rozmermi sa snúbi aj jeho mimoriadne vzdušný interiér. Predovšetkým však dávam do pozornosti jeho posuvné bočné dvere (za príplatok aj elektricky ovládané).

Neporovnateľne dôslednejšie sprístupňujú interiér ako klasické, ktorými disponujú súperi. S pohodlím na miestach v druhom rade to už nie je také jednoznačné. Jedine seat má tri rovnocenné nezávislé sedadlá. Ak pocestujete vzadu v trojici, v žiadnom z konkurenčných SUV sa tak pohodlne nepoveziete a nikto sa nebude cítiť diskriminovaný. Ak pocestujete len dvaja, na krajných sedadlách všetkých troch SUV si užijete viac pohodlia ako v Alhambre.


Alhambru, Kodiaq aj Outlander spájajú posuvné sedadlá v druhom rade. Sportage posuvnú lavicu nevyhnutne nepotrebuje, ani ju nemá, lebo tretím radom sedadiel nedisponuje. Ak ide o to – upraviť si sklon sedáka, vyhovuje kompletná vzorka. Jedine do Outlandera sa montuje tretí rad sedadiel štandardne, kým Kodiaq a Alhambra ich majú v položkách výbavy za príplatok.


O dvoch sedadlách v treťom rade, ktoré sa dajú sklopiť do podlahy, je dobré vedieť, že v prípade Kodiaqa a Outlandera sú skôr núdzovým riešením. Platí pre ne nasledovné – sedím nízko, stiesnene, bez rezervy nad hlavou a príliš vzpriamene. Zato v Alhambre sa cítim až nečakane v pohode. Pri nastupovaní k tretiemu radu oboch porovnávaných SUV sa hodí mladícka obratnosť, zatiaľ čo pohodlnejšie ako k „prístelkom“ Alhambry sa mi ešte nenastupovalo. Ak mám však porovnávať len Kodiaq s Outlanderom, v prospech škody hovorí o niečo ľahšia manipulácia so sedadlami.


Kto môže súperiť so Škodou Kodiaq

Kia Sportage Zdroj: KIA

Rozdiel v dopingu


Súperi využívajú služby prepĺňaných vznetových štvorvalcov, čo je asi optimálna motorizácia pre kompaktné a väčšie SUV aj pre veľké MPV. Ťažko si predstaviť, že by im ich niekto v budúcnosti zakázal bez ponuky adekvátnej náhrady. Motor mitsubishi síce zdvihovým objemom mierne dominuje, ale zas dostáva slabší doping od svojho turbodúchadla. Keď k tomu prirátame klasickú automatickú prevodovku (má ju aj Sportage) na rozdiel od dvojspojkových v Kodiaqu a v Alhambre, výsledkom je skromnejšia dynamika.


Číselne


Dynamika verzus spotreba. Porovnávacia tabuľka, ktorá sprostredkuje technické parametre súperov, napovedá, že zo súperiacej vzorky je najdynamickejší Seat Alhambra 2,0 TDI 4 x 4. Podľa údajov o akcelerácii z 0 na 100 km/h a maximálnej rýchlosti nasledujú Škoda Kodiaq 2,0 TDI 4 x 4, Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD a Mitsubishi Outander 2,2 DI-D 4WD. Najnižšiu priemernú spotrebu v kombinovanom cykle zas dosahuje Škoda Kodiaq, kým Mitsubushi Outlander a Seat Alhambra si pýtajú o desatinu litra viac a za nimi nasleduje Kia Sportage, ktorá vykazuje ešte o pol litra väčší apetít. Ako dopadli v reálnych podmienkach na našom 10 km dlhom testovacom okruhu? Najnižšiu spotrebu zaznamenala Škoda Kodiaq výsledkom 6,8 l/100 km. Rovnaký rezultát dosiahla Kia Sportage, jej výsledok však relativizuje fakt, že test absolvovala s manuálnou prevodovkou. Seat Alhambra zaprotokoloval rovných sedem litrov a Mitsubishi Outlander som po poslednej modernizácii ešte spotrebu nemeral.


Skreslený dopyt. Aké vysvedčenie dáva súperom slovenský automobilový trh, o tom už vypovedajú výsledky za prvých sedem mesiacov tohto roka v podaní Združenia automobilového priemyslu SR. Najvyšší dopyt za sledované obdobie zaznamenala Kia Sportage, ktorá si na konto zapísala 1 119 registrácií. Za ňou nasledujú Škoda Kodiaq (719), Mitsubishi Outlander (212) a Seat Alhambra (85). Pritom výsledky skresľuje fakt, že predaj Škody Kodiaq sa rozbehol až vo februári.

Kto môže súperiť so Škodou Kodiaq

Mitsubishi Outlander Zdroj: Mitsubishi