Je začiatok júna, pri vstupe do firmy Sygic nás na recepcii kvapôčkami ostrieka hygienické zariadenie. Rúška máme nasadené. Teplotu nikto nemeria. Do rúk dostaneme kartičku a bez dotyku sa presunieme do výťahu. Kartička pomôže aj tam, ale tlačidlo musíme stačiť rukou. Rukavice už nenosíme. Vo firme vstupujeme do rozľahlého open spaceu, kde nie je skoro nikto. Nejakí ľudia však vo firme sú. Rúška veľmi nevidno. Kolegovia si dôverujú.
„Vrátilo sa nám dobrovoľne asi 70 percent zamestnancov, zvyšok ostal doma skôr z rodinných dôvodov. Sú medzi nimi najmä zamestnanci, ktorí patria do rizikovej skupiny, teda mali nejakého chorého v rodine, alebo ostali s deťmi doma,“ hovorí Katarína Milová, špecialistka ľudských zdrojov v Sygicu, spoločnosti vyvíjajúcej navigáciu. Cez karanténu boli doma skoro všetci zamestnanci.
Sygic napriek tomu, že je IT to firma, doteraz presadzoval politiku, že pracovníci robili prevažne z kancelárie na Mlynských nivách. Teraz na návrat do priestorov nikoho netlačí, práve naopak. „Prvoradé je, aby sa u nás cítili bezpečne,“ tvrdí K. Milová. Spoločnosť má na kľučkách dverí hygienickú fóliu a investovala aj do hygienických mydiel.
Práca z domu otvorené kancelárie nezničí. Zmení ich
Opatrný návrat
Postupný návrat zamestnancov hlásia aj iné oslovené firmy. Napríklad v Esete sa prvý týždeň od uvoľnenia pravidiel vrátilo do kancelárií len osem percent zamestnancov. Začiatkom júna, keď už niektoré deti začali chodiť do školy, sa číslo vyšplhalo na šestnásť percent.
V ČSOB systém dochádzania zatiaľ nastavili tak, aby v centrále nebola v jeden deň viac ako tretina z celkového počtu zamestnancov. „Predpokladáme, že vplyvom opätovného návratu do škôl či škôlok bude tento počet pomaly narastať na pôvodnú úroveň,“ približuje hovorkyňa ČSOB Anna Jamborová.
Pandémia ukázala, že práca z domu je možná aj tam, kde to predtým nešlo
Poradenská firma PwC otvorila kanceláriu na začiatku júna so zvýšenými hygienickými opatreniami a len so štvrtinovou kapacitou. Pracovné miesta si zamestnanci objednávajú cez kalendár. Firma však všetkým zamestnancov odporúča prácu z domu až do 1. septembra.
Poisťovňa Generali púšťa zamestnancov do práce postupne, po fázach. Od júna plánuje len polovičnú obsadenosť kancelárií s rozstupmi. „Kvôli zabezpečeniu týchto rozstupov sme usadili zamestnancov šachovnicovo na flexibilné pracovné miesta,“ dokresľuje situáciu vo firme hovorkyňa poisťovne Katarína Kukurová.
- Videopohovory budú bežné
Zmeny nastanú aj v personálnej politike firiem. Personalisti zistili, že videopohovory majú jednu veľkú výhodu: vedia výrazne ušetriť čas. Odborníci preto predpokladajú, že sa budú využívať častejšie, ale osobné pohovory nenahradia úplne. Ich využitie bude závisieť aj od toho, o aké miesto ide.
„Ak ide o kľúčového manažéra, pri ktorom je dôležité vystupovanie a niekoľko kôl pohovorov, zamestnať ho bez osobného kontaktu môže byť riziko,“ myslí si hovorkyňa firmy Profesia.sk Nikola Richterová.
V spoločnosti Sygic mali počas karantény online pohovory a dokonca prijali jedného človeka cez online proces. Personalistka však vidí využitie online pohovoru skôr na prvé kolá hľadania nového pracovníka. „Keď sa už človek blíži ku koncu výberového konania, chceli by sme ho vidieť naživo,“ dodáva špecialistka ľudských zdrojov v Sygicu Katarína Milová.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?