Multimediálne rozhranie ponúka obrovské množstvo položiek, v prípadných zápchach sa rozhodne nebudete nudiť. K dispozícii sú v reálnom čase aktualizované mapové podklady, Google Street View, Google Earth, predpoveď počasia, dokonca si môžete čítať e-maily. V základe máte k dispozícii 10 GB úložiska pre vaše dáta a Panamera zvládne posádke vytvoriť aj Wi-Fi hotspot. Dve veci ma však privádzajú do rozpakov. Pomocou obrazovky sa ovládajú aj výduchy ventilácie.

Troška komplikované, moderná technika v tomto prípade možno zašla ďalej, ako bolo treba, na druhej strane, v aute s cenovkou vyše stotisíc eur predsa nebudete ventiláciu ovládať jednoducho ručne. Druhá, na lesklých dotykových čiernych paneloch sú odtlačky prstov badateľné ako stopy grizlyho v čerstvom prašane. Budete sa s tým musieť zmieriť alebo nastal čas vypestovať si obsedatno-kompulzívnu poruchu. V Zuffenhausene mysleli aj na tento detail, v lakťovej opierke nachádzam utierku z mikrovlákna. Originálne.


Kráľovná diaľnic tankuje aj zo zásuvky

Porsche Panamer 4 E-Hybrid Zdroj: Maňo Štrauch

Zmena paradigmy


Najprv medzi mnou a hybridom panovala istá nedôvera. Nechápte ma zle, ale sedím v porsche a očakávam burácajúce kone pod kapotou, nie chválospevy od ekológov. Rýchlo som sa presvedčil o opaku. Výkon Panamery pozostáva z benzínového šesťvalca dopovaného dvomi turbami s objemom 2,9 litra (243 kW/330 koní) a elektromotora, ktorý pridáva ďalších 100 kW (136 koní). Porsche v tomto prípade hovorí o systémovom výkone slušných 340 kW (462 koní) a celkovom krútiacom momente 700 Nm.

Spojka, ktorá odpojuje spaľovací motor, je po novom elektromechanická, čo umožňuje rýchlejšie reakcie. S týmito údajmi šprintujem na stovku za 4,6 sekundy a ručička rýchlomeru sa zastaví až na 278 km/h. Pekelne rýchly hybrid. Aby nedošlo k zmene týchto parametrov, je v akumulátoroch vždy udržiavaná bezpečná rezerva elektrickej energie. Hodnoty sú závideniahodné, najmä výrobcom udávaná spotreba 2,5 litra benzínu, ktorá sa mi na prvý pohľad zdá nereálna. O spotrebe však neskôr.

Kráľovná diaľnic tankuje aj zo zásuvky

Porsche Panamer 4 E-Hybrid Zdroj: Maňo Štrauch

Po naštartovaní ostáva ticho, elektrickú energiu využíva Panamera hneď od stlačenia plynového pedálu, v predchádzajúcom modeli sa dal elektromotor do práce, len keď ste stlačili plyn na 80 percent. Auto mi ponúka dovedna až šesť jazdných režimov: Sport, Sport Plus, Hybrid Auto, E-Hold, E-Power, E-Charge. E-Hold zaistí uchovanie dobitých akumulátorov až do chvíle, keď budete chcieť jazdiť čisto elektricky, E-Power elektrická jazda a E-Charge režim využíva preplňovaný benzínový šesťvalec na dobíjanie akumulátorov, čo sa mi nezdá ako veľmi ekologické.

Batérie mám plne nabité, a tak prechádzam do režimu E-Power. Na moje prekvapenie Panamera v čisto elektrickom režime zvláda rýchlosť až 140 km/h. Výrobcom udávaný dojazd 50 km sme dosiahli aj napriek vyšším mínusovým teplotám. Chvályhodné. Dobitie batérií z bežnej elektrickej siete zaberie 5,8 hodiny, s palubnou nabíjačkou (7,2 kW) to však napríklad v nákupnom centre zvládnete za 3,6 hodiny. Lítium-iónové batérie sú chladené vodou. Ich kapacita je oproti predchádzajúcej generácii väčšia (9,4 vs 14,1 kWh), rozmermi je však menšia.


Kráľovná diaľnic tankuje aj zo zásuvky

Porsche Panamer 4 E-Hybrid Zdroj: Maňo Štrauch

Emisné hriechy


Skutočné kvality Panamera predvedie, keď vymeníte diaľnicu za okresné cesty. Vchádzam na Pezinskú Babu, prepínam do režimu Sport Plus, podvozok mám nastavený na najnižšiu možnú úroveň, trakčný systém porsche je odteraz značne benevolentný. Do zákrut vchádzam opatrne, hmotnosť vyše dvoch ton a fyzikálne zákony na mokrých cestách s teplotou tesne nad bodom mrazu vo mne vzbudzujú rešpekt. Kombinácia pohonu všetkých kolies a kontrola pohybov karosérie fungujú predvídavo, hladko, bezchybne.

Cítim, ako elektronika posiela väčšinu výkonu na zadnú nápravu a dovolí mi zákruty prechádzať kontrolovaným šmykom. Od podvozka neprichádzajú žiadne rany, aj na príplatkových dvadsaťjedenpalcových kolesách jazda pripomína let na lietajúcom koberci. Panamera je pretáčavá, brzdy sú nad očakávanie silné, priam až predimenzované. Auto naozaj bravúrne maskuje svoju hmotnosť.

Kráľovná diaľnic tankuje aj zo zásuvky

Porsche Panamer 4 E-Hybrid Zdroj: Maňo Štrauch

Neveriacky krútim hlavou, koľko šoférskej zábavy vie ponúknuť. Pri strate trakcie na mokrom povrchu sa môžem oprieť o pohon všetkých kolies. Riadenie spočiatku svojím citom príliš nenadchne, posilňovač to s citom nepreháňa, avšak so stúpajúcou rýchlosťou má posilňovač príjemne degresívny účinok a volant ten správny odpor. Kapitolou samou osebe je prevodovka – osemstupňová PDK, etalón triedy.

Jednotlivé prevody nemajú hluché miesto, motor prekvapuje svoju ochotou držať sa v manuálnom režime na hranici otáčok. Jednotlivé prevody PDK nemajú hluché miesto. Zmena prevodov je priam nepostrehnuteľná. Moje emisné hriechy mi hádam budú odpustené, lebo svižnou jazdou paralelne nabíjam batérie. Výsledná spotreba pri umiernenej jazde s ľahkou nohou a veľkým sebazaprením dosiahla úroveň 6,3 litra.

Ak však budete chcieť využiť potenciál motora a užiť si trocha šoférskej zábavy, počítajte s dvojnásobnou spotrebou. Že to u Porsche myslia s elektrickou energiou vážne, svedčí aj oficiálne oznámenie o vstupe do elektrickej Formuly E na rok 2019, a zároveň Porsche opúšťa závodnú kategóriu LMP 1 po troch víťazstvách v rade v dvadsaťštyrihodinovke Le Mans a dvoch tituloch majstra sveta.

Zmena orientácie u Porsche nemohla byť deklarovaná výraznejšie. Panamera rozhodne patrí k špičke športových limuzín. Výnimočný model, v ktorom automobilka zužitkovala skúsenosti a poznatky zo závodných okruhov a spojila športovú dravosť s komfortom limuzíny. 

Porsche Panamera 4 E-Hybrid


Športová limuzína od Porsche s plug-in hybridným pohonom kombinuje vpredu umiestnený benzínový šesťvalec 3,0 l (243 kW/330 k, 450 Nm) v tandeme s elektromotorom (100 kW/136 k). O napájanie a skladovanie elektrickej energie sa starajú lítium-iónové batérie s kapacitou 14,1 kWh. Výkon je prenášaný na všetky štyri kolesá. Z pokoja na stovku akceleruje za 4,6 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 274 km/h. Cena sa začína od 111 754 eur s DPH.


PLUS

• dojazd v elektrickom režime

• výkonný motor s rozumnou spotrebou

• komfort aj pri športovej jazde


MÍNUS
• drahá príplatková výbava

Porsche Panamera 4 E-Hybrid a porovnateľný model

Porsche Panamera 4 E-HybridBMW 740Le Xdrive iPerformance
Zdvihový objem spaľovacieho motora (cm3)2 8941 998
Usporiadanie a počet valcovV6R4
Maximálny výkon kW(k) pri ot./min.243 (330) / 5 250 – 6 500190 (258)/5 000 – 6 500
Maximálny krútiaci moment /Nm pri ot./min.450/ 1 750 – 5 500400/1 550 – 4 400
Maximálny výkon elektromotora kW/ (k)100 (136)83 (113)
Prevodovka8-stupňová8-stupňová
Pohon4 x 44 x 4
Akcelerácia  0 – 100 km/h (s)4,65,3
Maximálna rýchlosť (km/h)274250
Priemerná spotreba EU (l/100 km)2,52,1 – 2,5
Dojazd v elektrickom režime (km)5030
Rázvor (mm)2 9502 990
Objem batožinového priestoru (l)405420
Cena (€) s DPH111 75487 600
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov