Prvý hybridný automobil na svete postavilo Porsche už v roku 1900 pod označením Lohner – Porsche Semper Vivus, dokonca s pohonom všetkých štyroch kolies. Bol extrémne nespoľahlivý, ale fungoval. Najnovšia hybridná Panamera od Porsche demonštruje v sebe najnovšie inovácie a technológie ako hybnú silu pokroku.


Keď nezostane kameň na kameni


Priznám sa, že som nepatril k fanúšikom prvej generácie Panamery, ktorá prišla v roku 2009. Osobne som bol myšlienkou luxusného športového auta pre štyroch dospelých nadšený. Po dizajnovej stránke ma však príliš nenadchla. Na druhej strane, našla si viac ako 150-tisíc zákazníkov. Nová generácia má však s tou starou spoločné len meno a koncept.

Nová Panamera pôsobí atleticky, dravo a sexepíl z nej len tak srší. Má nezameniteľný charakter a pôsobí oveľa krajšie. Rozmermi podrástla. Na dĺžku meria až 5 050 mm, široká je 1 935 mm a vysoká až 1 423 mm. Podobne ako pri predchodcovi je k dispozícii aj verzia s predĺženým rázvorom o 150 mm na celkových 3 100 mm. Redizajn autu svedčí.

Združené zadné svetlá, výsuvný zadný spojler a 21-palcové disky prezrádzajú, že nejde o obyčajný fastback, ale o športový dostavník. Pri troche predstavivosti mi zadok pripomína model 911. Na zeleno lakované brzdové strmene a podobne ladený nápis hybrid prezrádzajú, že krotím hybridnú verziu.


Kráľovná diaľnic tankuje aj zo zásuvky

Porsche Panamer 4 E-Hybrid Zdroj: Maňo Štrauch

Vesmírna loď Enterprise


Oproti prvej generácii pôsobí na mňa interiér novej Panamery ako z vesmírnej lode Enterprise. Pri prvom usadnutí za dizajnový trojramenný volant oceňujem, že charakter porsche zostal zachovaný, štartovanie na ľavej strane, žiadny štart tlačidlom. Môj pohľad sa prirodzene upína na jediný analógový budík uprostred – otáčkomer, ktorý po oboch stranách dopĺňajú dve sedempalcové obrazovky.

Kolmo vztýčenej palubnej doske dominuje centrálny displej so šírkou 12,3 palca s označením Porsche Communication Management. Pozícia za volantom je perfektná, celkový rozsah nastavenia je široký a sedadlá s integrovanou hlavovou opierkou vás zaiste v zákrutách podržia. Keď si sadnete v Panamere na miesto vodiča, už ho nebudete chcieť opustiť. Oceňujem, že v rámci koncernu VW je porsche originálne a vysoko individuálne, v interiéri nenájdete prvky požičané z iných modelov a celkový prvý dojem je – pedatný, puntičkársky a prepychový.

Kráľovná diaľnic tankuje aj zo zásuvky

Porsche Panamer 4 E-Hybrid Zdroj: Maňo Štrauch

Keď po naštartovaní Panameru zobudíte, ukáže sa vám množstvo ovládacích tlačidiel, ktoré boli doposiaľ skryté pod čiernym klavírnym lakom. V Porsche si zakladajú na tom, aby každá funkcia bola ovládaná priamo jedným tlačidlom. Centrálny displej s rozmermi vyše dvanásť palcov má nádhernú grafiku, jeho intuitívnosť a ovládateľnosť je na úrovni najnovších smartfónov.