Pred pätnástimi rokmi začal manažovať vonkajšie vzťahy slovenskej dcéry holandského pivovarníckeho gigantu Heineken. Komunikoval zaň s médiami a riadil aj jeho sponzoring v športe. Pred vyše pol tuctom rokov presedlal na vlastné podnikanie, pražil kávu a obchodoval aj s energiami. Teraz začína s niečím, čo ho napĺňa ešte viac. A využije pritom znalosť slovenského športu z Heinekenu, ako aj nadobudnutý podnikateľský kumšt z vlastného biznisu.
Príprava na vysnívaný biznis
Najnovšie chce sprostredkúvať nové zamestnanie pre tisícky slovenských športovcov, ktorí každoročne končia s profesionálnou kariérou, ale ani zďaleka nemajú zarobené na živobytie toľko ako zopár hviezd z NHL, tenisu či západoeurópskeho futbalu. Bežní športovci aj z tých najvyšších líg slovenského športu zarábajú okolo jeden a pol až dve tisícky eur mesačne. Len o niečo viac ako bežní ľudia si zarobia iba top hviezdy tunajších klubov.
„Šport ma veľmi baví a už dlho som rozmýšľal, ako v ňom slušne nejakým neopozeraným spôsobom zarobiť. Po rozhovoroch s množstvom športovcov som prišiel na to, že na Slovensku síce vieme vychovávať športovcov, ale na rozdiel od najvyspelejších krajín z nich nevieme vychovávať komplexné osobnosti, ktoré si po konci športovej kariéry bez problémov nájdu novú kariéru,“ hovorí R. Krajniak.
Jeho cieľom je vytvorenie novej „zoznamky“ medzi bývalými športovcami a firmami. Lebo správne namotivovaní končiaci športovci môžu byť pre firmy svojou naučenou cieľavedomosťou a zmyslom pre tímovú spoluprácu cennou posilou. Prvý pilotný projekt už rozbieha v košickom regióne s poisťovňou Generali. Rokuje aj s ďalšími zamestnávateľmi a postupne chce novú personálnu agentúru pre športovcov pod heslom kariéra po kariére rozšíriť po celom Slovensku.
Ostrohy zo sporov i Heinekenu
R. Krajniak mal k športu blízko už od detstva. Za Martin hrával druhú dorasteneckú futbalovú ligu. Až do času, keď odišiel na Technickú univerzitu v Košiciach študovať ekonómiu, neskôr v jej štúdiu pokračoval v Bratislave. Po škole chcel od začiatku pracovať v športovom marketingu. Venoval sa mu v marketingovej i reklamnej brandži. Istý čas bol aj v tíme prvého Čecha v F1 Tomáša Engeho.
Vysokú školu športového marketingu podľa vlastných slov zažil až po nástupe do slovenskej dcéry Heinekenu. Lebo počas jeho pôsobenia v tejto firme v rokoch 2002 až 2009 bola najväčším sponzorom slovenského športu. Mladý manažér pre vonkajšie vzťahy rozhodoval o významných sponzorských injekciách.
Práve on pivovarníkov naviedol na nápad spojiť najvyššiu slovenskú futbalovú ligu s pivom Corgoň. „Pred rozbehom projektu Corgoň liga malo toto pivo na tunajšom trhu iba jednociferný podiel, ale keď brand ligu opúšťal, podiel bol výrazne dvojciferný. Bol to teda prínosný projekt pre futbal i pivovar,“ hovorí. Počas práce pre Heineken sa zoznámil s množstvom športovcov i funkcionárov. A nielen z futbalu. Pivovar podporoval aj iné športy. Kontakty chce teraz naplno využiť aj vo vlastnom projekte.
K športu sa vracia potom, ako sa od neho na zopár rokov odklonil. Po odchode z Heinekenu rozbehol so švagrom Marekom Fajčíkom pražiareň kávy Ebenica Coffee a pre energetickú skupinu Magna začal budovať sieť pobočiek na získavanie zákazníkov na odber elektriny i plynu. Dnes už v týchto biznisoch nefiguruje, keď svoj podiel v kávičkárskej firme predal švagrovi. A v rozbiehanej sieti pobočiek na predaj energií Zone Solutions prišlo dokonca medzi partnermi k nezhodám, v dôsledku čoho sa rozišli a projekt utlmili.
Pri rozchode zažil Martinčan v biznise aj dosiaľ najhektickejšie obdobie, keď jeho firme Zone Solutions vznikli nemalé dlhy na daniach i odvodoch. „Boli to ťažké časy, ale chtiac-nechtiac som sa naučil riešiť aj krízové situácie. Pre mňa je najdôležitejšie, že energetická firma postupne takmer všetky podlžnosti vyplatila. Už zostáva uhradiť len nejaké menšie sumy,“ komentuje R. Krajniak. Na zozname dlžníkov Sociálnej poisťovne k záveru júna svietilo, že Zone Solutions má zaplatiť za bývalých zamestnancov už len 145 eur.
Tisícky klientov
Už popri vymazávaní starších restov z nevydarenej energetiky chystal Martinčan nový projekt na zamestnávanie bývalých športovcov. „Najväčšie hviezdy sú už otrávené množstvom investičných poradcov, čo sa k nim chcú dostať. To robiť nejdem. Zameral som sa na novú budúcnosť nezabezpečených športovcov, čo tu doteraz nikto nerobil,“ vysvetľuje R. Krajniak.
Jeho cieľová skupina bývalých športovcov je o to širšia, že takmer všetci chcú po konci súťažnej kariéry zostať naďalej pri športe ako tréneri, funkcionári, hráčski agenti či televízni komentátori, ale takýchto pracovných pozícií je oveľa menej ako aktívnych športovcov. Navyše, nie každý z nich môže byť aj dobrým trénerom či agentom. Gro bývalých športovcov si musí hľadať novú prácu mimo športu. Podľa prieskumov Martinčana ide len na Slovensku o tisícky ľudí ročne. Hlavne z kolektívnych športov.
Bývalí športovci sú pre firmy cenní, sú cieľavedomí a majú zmysel pre tímovú spoluprácu
„Končiaci športovci sa roky plne venovali iba športu. Často si nevedia pre zamestnávateľov pripraviť ani obsažnejší životopis. Sú síce na sociálnych sieťach, no iné bežné programy neovládajú,“ vraví R. Krajniak s dôvetkom, že práve v nácviku takýchto zručností Slovensko zaostáva za vyspelejším Západom. Aj slabší rozhovor nejakého slovenského športovca v televíznom prenose podľa neho nie je jeho chybou, ale je to výsledok zlyhávajúceho zázemia domáceho športu. Na Západe učia zväzy a ligy komunikovať športovcov aj s médiami a sponzormi, a tak si potom vedia ľahšie budovať aj novú kariéru.
Martinčan chce svojím projektom obsadiť práve túto medzeru. Dnes sa na Slovensku zameriavajú na bývalých športovcov iba dve nadácie pod patronátom tenistky Dominiky Cibulkovej a niekdajšieho pokladníka SDKÚ Igora Kuceja. Tie však finančne vypomáhajú iba bývalým športovcom na dôchodku. A bohatý nadšenec džuda, biznismen Anton Siekel, zasa vypláca rentu bývalým úspešným džudistom.
Makači pre firmy
R. Krajniak nesmeruje k charite. Chce zarábať na posúvaní športovcov k novej kariére vo firmách. Končiaci športovci pritom nie sú iba mimoriadne cieľavedomí a pracovití, ale navyše ide o
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?