Kufor – konkurenčná výhoda

Z hľadiska priestoru pre posádku Velar neláme rekordy. Keď sa posadím za seba, sedí sa mi však celkom pohodlne, pri svojich 180 cm výšky mám pred kolenami osemcentimetrovú rezervu a nad hlavou, kde sa rozprestiera elektricky ovládaná panoramatická strecha, o tri čísla menšiu. Miesto v strede podlahy zaberá robustný tunel a prípadné prázdne miesto v strede môže obsadiť sklopná lakťová opierka. Asi chybou v špecifikácii testovacieho vozidla sa stalo, že ku koženému čalúneniu nebolo objednané aj vyhrievanie zadných sedadiel.

Kufor s kapacitou 673 litrov sa v konkurenčnom boji stáva jasnou výhodou Velaru. Aj uloženie minirezervy na dne kufra sa mi v tomto prípade viac pozdáva ako plnohodnotná zavesená zospodku na väčšom Range Roveri. Operadlá delené v pomere 40 : 20 : 40 sa dajú zvnútra sklopiť, potom sa na rozhraní s kufrom vytvorí plynulý prechod, nie však rovina.

Štvorvalcu chýba ticho

Vznetový štvorvalec 240 D nie je práve najvhodnejším reprezentantom zostavy pohonných jednotiek Velaru. Jeho naftový pôvod počuť počas voľnobehu nielen navonok, ale aj zvnútra a pri akcelerácii sa akusticky predvádza viac, ako by som v tomto SUV, ktorého urodzenosť odzrkadľuje aj cena, očakával. Navyše konkurencia podlieza cenovú latku nastavenú Velarom aj so šesťvalcami. Na druhej strane musím bez mučenia priznať, že to je asi tak všetko, čo tejto pohonnej jednotke môžem vyčítať. Má solídnu výkonovú rezervu a spolupráca s osemstupňovou automatickou prevodovkou ZF prebieha bez akýchkoľvek rušivých momentov. Trochu ma prekvapuje, že v ekonomickom móde neprechádza motor do voľnobehu. Všímam si tiež, že medzinápravová spojka pripája pohon predných kolies k primárne poháňanej zadnej náprave pri každom rozbehu z miesta, počas výraznejšej akcelerácie aj pri prejazdoch zákrut bez ohľadu na spoľahlivý grip na suchej vozovke. Nie že by mi to prekážalo, naopak, reakcia na akcelerátor je promptnejšia, agilita citeľnejšia, len sa v duchu pýtam, čo na to spotreba. Na testovacom okruhu som nameral priemerných 7,3 l/100 km. Pekný výsledok... ale štvorvalcový a výkonovo krotší Mercedes-Benz GLC 250 d Kupé 4 Matic (150 kW/204 k) na identickom okruhu zaznamenal priemerných 6,4 l/100 km a šesťvalcový zas výrazne dravší BMW X4 35d xDrive (230 kW/313 k) si zaknihoval 7,4 l/100 km.

Predvádza sa


Po večeroch skúšam LED Matrix svetlomety a som trochu na rozpakoch. Zdá sa mi, že protiidúce autá registrujú oneskorene, občas neberú na vedomie ani zadné svetlá vpredu idúcich áut. Ale je to naozaj tak? Veď nikto blikaním neprotestuje...


Pravdu povediac, nepredpokladal som, že pocit z jazdy s týmto masívnym autom bude v mojich súkromných preferenciách súťažiť s vizuálnym dojmom, ale stalo sa. Od pneumatického pruženia som príjemný prejav očakával a vskutku sa aj dostavil.

Jazdil som s najagilnejším Range Roverom


Land Rover Range Rover Velar D 240 Zdroj: Land rover

V spolupráci s 21& zimným obutím spoľahlivo žehlí vozovku. Ak by som ho mal porovnať s podobným systémom Mercedesa GLC Kupé, potom nie je až také vláčne na normálnom asfaltovom podklade, ale na výtlkoch ho je zas menej počuť. Možno nebudete veriť, ale toto auto krásne sedí na ceste a jazda na technickej trati plnej zákrut preň neznamená žiadnu komplikáciu.

Naopak, dáva Velaru príležitosť predviesť sa. Nielen v športovom móde sa v oblúkoch sotva nakláňa. Pocit zápasu s vysokou hmotnosťou sa pri tomto SUV celkom vytráca a prejazdy zákrutami mi robia nefalšované potešenie. Ani náznak ťažkého predku, ani náznak nedotáčavosti. K tomu prekvapivo ostré riadenie. So žiadnym Range Roverom som si zatiaľ tak schuti nezajazdil. Len tie brzdy – pedál sa prepadáva, akoby som šliapal na vankúš. Je to nezvyk. 

Záver

Dnes každý, kto v automobilovom svete niečo znamená, má vo svojej ponuke off-road, SUV alebo crossover. Kto ho nemá, už na ňom horúčkovito pracuje a banuje, že signály o nastávajúcom SUV-boome v nedávnej minulosti podcenil.

Vývojári britského Land Roveru by mohli zložiť ruky do lona, veď toto je od nepamäti ich parketa. Stačilo by ponuku pravidelne modernizovať na úroveň aktuálneho poznania. Oni si však nedajú pokoj a svoje portfólio ďalej košatejú. Najnovšie postavili do ringu SUV strednej triedy Range Rover Velar. Motív? Napríklad ten, aby konkurencii typu BMW X4, Mercedes-Benz GLC Kupé či Porsche Macan... oponoval britský názor na SUV, ktorí mnohí stále považujú za etalón.

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

Systém Terrain Response, vinuté pružiny, systém núdzového brzdenia (AEB) s použitím prednej kamery, monitorovanie mŕtveho uhla, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, asistencia parkovania (360 st.), systém detekcie okolitej premávky pri cúvaní, systém rozpoznávania dopravných značiek, systém detekcie okolitej premávky pri cúvaní, navigácia PRO, virtuálne TFT združené prístroje, R-Dynamic Exterior Pack, vonkajšie zrkadlá s automatickým clonením – sklopné, vyhrievané s prístupovým osvetlením, svetlomety Matrix LED s podpisovým denným svietením, elektricky bezdotykovo ovládané dvere batožinového priestoru, 20" disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Systém All Terrain Progress Control (ATPC), systém Terrain Response 2, elektricky ovládané pneumatické pruženie, elektricky ovládané panoramatická strecha, tmavšie tónované sklá, vyhrievané čelné okno, elektricky nastaviteľný stĺpik riadenia, vyhrievaný volant, čalúnenie stropu Ebony, ionizácia vzduchu v kabíne, Interier Luxury Pack, nastavenie predných sedadiel v 20 smeroch, pamäť nastavenia predných sedadiel, masážne a vyhrievané/chladené sedadlá vpredu, 21" disky kolies z ľahkých zliatin...

PLUS

• komfortne naladený podvozok

• relatívne úsporný motor

• efektná grafika infotainmentu

• prémiová kvalita materiálov v interiéri

• objemný kufor



MÍNUS


• hlučnejší štvorvalec

• mäkký brzdový pedál

Land Rover Range Rover Velar D 240

Zdvihový objem motora (ccm)1 999
Usporiadanie spaľovacieho motoraR4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]176 (240)/
4 000
Prevodovka8-st. automatická
Pohon4 x 4
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)7,3
Maximálna rýchlosť (km/h)217
Priemerná spotreba EU (l/100 km)5,8
Rázvor (mm)2 874
Objem batožinového priestoru (l)673
Cena základného modelu s DPH (€)63 161
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcu