Celú firmu, ktorá bola zároveň jej prvým zamestnávateľom po vysokej škole, riadi päť rokov. Ivana Molnárová je výkonnou riaditeľkou historicky prvého slovenského jobportálu Profesia.sk.

Lebo matfyz

Vyštudovala Matematicko-fyzikálnu fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. Konkrétne teoretickú kybernetiku. Čo bolo vtedy dosť netradičné, lebo v jej krúžku boli len dve dievčatá. Pre ňu bola táto škola prirodzenou voľbou, mala rada matematiku a programovanie: „Aj som si na škole povedala: Čo tu robíš? Ale väčšinu vecí, do ktorých sa pustím, aj dokončím.“ Tak sa stalo, aj keď pred ukončením štúdia už tušila, že vede a matematike sa profesionálne venovať nebude.

Pre budúce povolanie jej „matfyz“ dal veľa. Najmä rýchle logické myslenie a schopnosť tvoriť alternatívne stratégie. Prvé skúsenosti s obchodom a marketingom získala dlhoročná šéfka Profesie ešte v rodnom Humennom. Jej rodičia tam mali kvetinový stánok. V najlepších časoch zamestnávali aj osem predavačiek. Počas neprítomnosti rodičov mala chod firmy, objednávky aj predaj na starosti práve ich dcéra.

Ivana Molnárová: Nikdy nejdem pod cenu
Manažér roka je tradičné ocenenie udeľované týždenníkom TREND už od roku 2005. Desiatku nominovaných zostavuje redakcia, o držiteľovi titulu rozhodujú hlasovaním osobnosti hospodárskeho života z TREND Barometra spolu s čitateľmi TRENDU a TREND.sk.

Profily nominovaných sme uverejňovali postupne od 20. augusta. Hlasovanie v 11. ročníku ankety bolo spustené 21. októbra a skončí sa 4. novembra. Víťaza vyhlásime 10. novembra na slávnostnom večeri TREND TOP 2015.

Rozhodnite o Manažérovi roka 2015 - hlasovanie je spustené

Po vysokej škole a prvej materskej sa I. Molnárová začala rozhliadať po práci. Prijali ju do viacerých bánk, no nebola úplne presvedčená, že bankovníctvo je pre ňu to pravé. Životopis si poslala aj do Profesie, odkiaľ sa jej ozvali, aby prišla na pohovor. Na pozíciu obchodnej zástupkyne. Zistila, že ju oslovili starší spolužiaci zo školy, s ktorými sa poznala: „Keď som sa ich spýtala, prečo oslovili práve mňa, odpovedali: Lebo matfyz.“ Vedeli, čo dokáže táto škola naučiť a iného absolventa si vtedy do tímu nedokázali predstaviť.

Keď do firmy v roku 2001 prišla, internet sa ešte len rozbiehal. Pracovné ponuky sa inzerovali hlavne v ekonomických novinách. Aby si zamestnávatelia platili za túto službu na internete, to bolo čosi nepredstaviteľné.olo to veľmi zaujímavé a dynamické obdobie,“ spomína I. Molnárová. Keď sa šéf firmy Dalibor Jakuš po rokoch manažovania chystal na ročné voľno (sabatical), ponúkol jej svoje miesto výkonného riaditeľa.

Kreatívna nálada

Vo firme zažila výmenu dvoch vlastníkov, krízu a príchod renomovaných aj start-upových konkurentov. Okrem skúseností získala aj viac pokoja a nadhľadu pri rozhodovaní. Veci zväčša už nerieši hneď, vypočuje si najskôr všetky strany: „Ako manažérka môžem mať viac informácií ako ostatní, vidím ich z iného pohľadu, preto sa snažím pochopiť aj pohľad druhej strany.“

Ivana Molnárová: Nikdy nejdem pod cenu

Zdroj: Maňo Štrauch

Kľúčové pri riadení tímu je podľa I. Molnárovej vytvoriť dobrú a kreatívnu atmosféru. Odmenou je vysoká lojalita zamestnancov. Tak sa snažila nastaviť kultúru, keď firma pred rokmi zamestnávala desať ľudí, aj teraz, keď už má takmer 80 zamestnancov. Silné medziľudské väzby ilustruje nedávnou príhodou, keď ju jedna zo zamestnankýň, ktorá s ňou pracuje jedenásť rokov a vo firme začínala ako študentka, pozvala na svoju svadbu so slovami, že spolu prežili kus života a chce, aby spolu prežili aj jej veľký deň.

Firemné eventy pre klientov sa I. Molnárová snaží využiť aj na teambuilding. Ítečkári zapájajú techniku, ľudia z kancelárií rozdávajú letáky a uvádzajú hostí. Zamestnanci v praxi vidia, čo denne teoreticky riešia v kancelárii.

Kde za tie roky cíti zmenu v riadení firmy, je určite čas od zavedenia zmien po prvé výsledky. V začiatkoch firmy sa mohli veci po porade zmeniť aj hneď, teraz napríklad IT oddelenie potrebuje o zmene systému vedieť tri mesiace vopred. „V rýchlosti reakcií majú pred nami výhodu start-upy, ktorým sme boli na začiatku aj my, len sa to vtedy tak nevolalo.“

Ženský element

Na trhu má I. Molnárová povesť tvrdého vyjednávača. Sama to potvrdzuje: „Zažila som niekoľko situácií, keď druhá strana prišla na rokovanie s tým, že to bude ľahké, to vyjednáme. Lebo oproti nim mala sedieť žena. No ale nevyjednali.“ Skôr ako neústupčivosť či tvrdosť je za tým podľa nej to, že si svoju firmu váži, a preto nemôže ísť pod cenu. Ani pri najlepších klientoch. Obchodníkom nevstupuje do stanovených pravidiel a pred klientmi ich v tom vždy podrží.

Ivana Molnárová: Nikdy nejdem pod cenu

Zdroj: Maňo Štrauch

Za svoju výhodu I. Molnárová považuje to, že sa nebojí prevziať zodpovednosť a ísť do rizika. Pripisuje to (okrem iného) štúdiu na matfyze, kde sa naučila, aby si riziko vždy vopred premyslela a vyčíslila.

Ktoré obdobie bolo pre I. Molnárovú manažérsky najzaujímavejšie? „Ťažko povedať, naša firma je každý rok iná. Ako keby to bol zakaždým nový podnik.“ Čo sa podľa nej nemení, je predvídateľnosť. Údaje z Profesie predpovedajú budúce dianie na trhu. Keď na jeseň 2008 padla investičná banka Lehman Brothers, na Slovensku sa prakticky okamžite zastavila ponuka nových pracovných miest. Aj keď kríza reálne dorazila až o niekoľko mesiacov.

V Profesii tak dlho nečakali. Zareagovali hneď, spomína I. Molnárová: „Kompletne sme zastavili marketingové aktivity, začali strážiť náklady, prázdne miesta sme nenahrádzali novými zamestnancami.“ Vďaka tomu sa firma celý čas udržala v zisku. Po nastavení úsporných krokov sa I. Molnárová sústredila na upokojenie ľudí vo firme, aby vedeli, že hoci sa nebudú zvyšovať platy a ustúpilo sa od niektorých začatých projektov, tak sú v bezpečí. Firma ide ďalej. Aj keď ponuka pracovných miest na Profesii klesla v najhorších časoch aj o sedemdesiat percent.

Práca a rodina

Nie najľahším obdobím pre I. Molnárovú ako špičkovú manažérku boli aj prvé roky po narodení detí. Veľmi jej pomohli rodičia aj jej šéf D. Jakuš, ktorý ako otec štyroch detí mal pochopenie pre prácu z domu a po večeroch. Toto obdobie zvládla aj vďaka krédu, že nie je dôležité, koľko času trávila s deťmi, ale ako kvalitne.

Ivana Molnárová: Nikdy nejdem pod cenu

Zdroj: Maňo Štrauch

Pred dvomi rokmi výrazne zmenila životný štýl a začala behať: „Úplne som tomu prepadla.“ Zúčastňuje sa mnohých behov v hlavnom meste, ale aj okolitých metropolách, podarilo sa jej „rozbehať“ ľudí z firmy. Jej snom je zabehnúť Newyorský maratón, najbližšie sa na budúci rok chystá na ten v Berlíne.

Tvrdí, že behanie jej pomohlo aj pri manažovaní. Lebo tieto dve aktivity majú podľa nej veľa spoločné: „Na začiatku si vždy stanovíte cieľ, čo chcete dosiahnuť, či chcete chodiť na súťaže alebo nie. Ciele si vyberáte aj v líderstve. Potom si musíte vytvoriť komunitu, tím ľudí, ktorí sa navzájom podporujú, pretože nie vždy sa vám chce behať.“

Ďalšia analógia: po prvých úspechoch začala behávať nad svoje sily, a tak raz na tréningu nedokázala spraviť ani krok. Podobne sa dá podľa nej „prepísknuť“ aj líderstvo: „Dôležité je dopracovať sa k cieľu pomalými, systematickými krokmi.“ Práve trpezlivosť podľa nej súčasným mladým podnikateľom chýba. Spustia web a čakajú hneď zisk. Ten pritom zvyčajne prichádza po troch, štyroch rokoch. „Nie každý má však takú trpezlivosť.“

Ivana Molnárová (44)

Ivana Molnárová: Nikdy nejdem pod cenu

Zdroj: Maňo Štrauch

sa narodila v Humennom. Vyštudovala Matematicko-fyzikálnu fakultu na Univerzite Komenského v Bratislave. Jej prvým a zároveň stále aktuálnym zamestnávateľom je internetový pracovný portál Profesia.sk. Do firmy nastúpila ako obchodná zástupkyňa, od roku 2010 je výkonná riaditeľka. Za jej vedenia firmu od britskej mediálnej skupiny DMGT v roku 2012 kúpila konkurenčná fínska Alma Media. Veľkým koníčkom je pre ňu beh, zabehla už viacero polmaratónov. Je vydatá, má dve deti.

Príležitosti čakajú mladých s cudzími jazykmi

Aktuálne štatistiky hovoria o významnom poklese nezamestnanosti. Potvrdzujú to aj vaše dáta?

Áno, súhlasí to. Evidujeme tridsaťpercentný medziročný nárast inzerovaných ponúk práce. Tento rok v auguste sme ich mali dvadsaťtisíc, počas krízy to bolo okolo tritisíc mesačne. U nás sa zmeny prejavujú okamžite. Napríklad na zmrazení ponúk hneď vidíme, ak sa začne hovoriť o zmenách v Zákonníku práce. Reagujú hlavne malí zamestnávatelia.

Ktorí ľudia majú teraz najväčšiu šancu uspieť na trhu práce?

Určite mladí ľudia dobre ovládajúci cudzie jazyky. Záujem o ne majú centrá zdieľaných služieb, ktoré sú teraz veľkou témou. Nedostatkovými profesiami sú stále ľudia z IT. Aj v oblasti škôl nám vyšlo, že veľký dopyt je po učiteľoch informatiky.

Pociťujete v ponuke práce už avizovaný príchod štvrtej automobilky?

Automobilový sektor sa na nedostatok kvalifikovaných ľudí sťažoval ešte pred ohlásením možného príchodu novej automobilky. Aj doteraz, ak jedna automobilka rýchlo potrebovala viacero ľudí z rovnakého odboru, bolo najjednoduchšie preplatiť ich od konkurencie. Je preto dôležité, aby už teraz ministerstvo školstva s ministerstvom hospodárstva začali rozmýšľať nad tým, ako zabezpečiť vzdelaných ľudí pre automobilky a začali už na základných školách. Lebo keď už sú mladí na gymnáziu, strednej škole, už je neskoro. Inak bude problém zohnať o chvíľu novú pracovnú silu nielen pre novú, ale aj pre existujúce fabriky.

Partneri projektu:

Official image partner:

Ivana Molnárová: Nikdy nejdem pod cenu