Predávajú sa veľké a ešte väčšie, stredné, ba aj tie najmenšie, a to čoraz intenzívnejšie. Skrátka trend, ktorému ťažko odolať. Až sa obávam, že ak v krátkom čase nezmením svoje osobné preferencie od rozkročených športiakov smerom k vyšším siluetám, spoločensky sa znemožním.
Dnes preruším infláciu testov modelov vyšších kategórií a sprostredkujem vám výsek trhu o pár poschodí cenovo prijateľnejší. Na tento posun ma inšpirovali posledné štatistické čísla portálu carsalesbase za rok 2017, ktoré monitorujú situáciu v segmente malých SUV. „Liliputky“ zaznamenali na európskych trhoch 1,5 mil. registrácií a päťpercentný medziročný rast. Ich podiel na celkovom trhu osobných automobilov v Európe stúpol z 9,5 na 9,7 percenta. Najžiadanejším modelom v segmente ostáva Renault Captur.
Hyundai Kona 1,6 T-GDI Style Zdroj: Hyundai
Podľa počtu registrácií nasledujú: Peugeot 2008, Opel/Vauxhall Mokka, Dacia Duster, Nissan Juke, Fiat 500 X, Jeep Renagate, Suzuki Vitara, Ford Ecosport a Citroën C3 Cactus. Najvyšší podiel na raste dopytu mali vlaňajšie novinky – predovšetkým Opel/Vauxhall Crossland X a Citroën C3 Aircross.
Čo ich spája a čo rozdeľuje
Práve Opel Crossland X 1,2 Turbo Ultimate som získal na test a vzápätí aj ešte čerstvejšiu novinku Hyundai Kona 1,6 T-GDI Style. Možno si kladiete otázku, čo ma oprávňuje ich kvalifikovať za porovnateľné. V prvom rade je to veľkostná kategória vyjadrená dĺžkou rázvoru aj príbuznými vonkajšími rozmermi. Navyše importéri mi na test poskytli deriváty v najvyššej možnej úrovni štandardnej výbavy. Keď porovnávam porovnateľné, musím pripomenúť, že v oboch prípadoch sa o pohon starajú benzínové turbomotory.
Opel Crossland X 1,2 Turbo Ultimate Zdroj: Opel
Pri pohonných jednotkách sa však začínajú aj rozdiely. Kým Crossland X poháňa 1,2-litrový trojvalec všedného maximálneho výkonu 80 kW (110 k), Konu motorizuje pozoruhodne výkonný 1,6-litrový štvorvalec (130 kW/177 k). Rozdiely pokračujú prevodovkami – sedemstupňová dvojspojková na strane Kony a klasický šesťstupňový automat v Crosslande X. Diferenciácia vrcholí zásadnou informáciou – Crossland S má poháňanú výhradne prednú nápravu, zatiaľ čo Kona je štvorkolka.
Ofenzívnejší verzus uhladenejší
Napohľad priepastný rozdiel. Crossland X sa tvári viac ako MPV než crossover. Je uhladenejší, má skromnejšiu svetlú výšku aj ochrannými plastmi sa na ňom viac šetrilo. Kona vyzerá z každého zorného uhla tak ofenzívne asi ako rallycrossový špeciál na štarte. V tejto triede si zákazníci pýtajú niečo vyššie a praktické. Toto je však taký dramatický optický podnet, že si viem predstaviť, že kvôli nemu potenciálny kupec privrie viečka aj nad prípadným nedostatkom Kony.
Hyundai Kona 1,6 T-GDI Style Zdroj: Hyundai
Na mieste vodiča sa rozdiely v pocitoch začínajú vyrovnávať – hlavne ak si odmyslím také detaily ako atraktívne štepovanie sedadiel, volantu a farebne zvýraznené rámčeky v Kone. Architektúre zóny vodiča aj tak ostáva športový duch, kým palubovka v Crosslande X sa mi javí ako elegantnejšia. Sedadlo si v opli viem lepšie prispôsobiť na svoj vkus, lebo popri regulovateľnom sklone sedáka (ako v hyundai) si ho môžem podľa potreby predĺžiť. Aj bočné vedenie vnímam v prospech Crosslandu X. V Kone mi zas viac konvenuje vyššie situovaná obrazovka multimediálneho systému, ktorá aj menej zrkadlí ako v opli.
Súperom nechýba polička na indukčné nabíjanie mobilu, v oboch prípadoch oceňujem tiež osobitný panel klimatizácie a headup displej na výsuvnom podklade.
Opel Crossland X 1,2 Turbo Ultimate Zdroj: Opel