Dnes sa však zdá, že aj tento menej vydarený zverenec Fiľovej investičnej skupiny Eco-Investment sa nadychuje na lepšie časy. A to nielen vďaka prvým ziskom či skutočnosti, že posledné roky je už aj na výrobkoch Harmony cítiť viac práce s ich dizajnom i kvalitou. Po rokoch ticha navyše M. Fiľo začiatkom minulého roku prikúpil svojmu SHP ďalšiu balkánsku posilu.
Skupine z Horehronia tak po dcérskej výrobe v Bosne a Chorvátsku pribudla aj slovinská Paloma. Tá celé SHP výrazne rozširuje, pričom s ňou do skupiny prišli aj ďalšie veľké plány. Či sa jej však podarí otočiť k dlhodobejšej rentabilite, ukážu až najbližšie roky.
SHP Group Zdroj: Miroslava Spodniaková
V samote poslabšie
To, že široký mix papierovej hygieny, od toaletného papiera cez vreckovky až po servítky, hral donedávna u Fiľa slabšie husle, ukazujú finančné výsledky z ostatnej vyše pol dekády. SHP zložené z dvoch tuzemských podnikov SHP v Harmanci a Slavošovciach, bosnianskeho závodu Celex a chorvátskej fabriky Intim-Papir prerobilo za roky 2011 až 2016 dohromady vyše osem miliónov eur. Jediným lepším za toto obdobie bol pre skupinu rok 2014 so ziskom skoro jeden a trištvrte milióna eur. No aj ten vykázala hlavne vďaka mimoriadnemu pádu cien základnej celulózy.
Na porovnanie, ružomberská celulózka Mondi SCP za to isté obdobie pri nepretržitých plusoch zarobila až 350 miliónov eur. A obálkareň Harmanec-Kuvert takmer päť miliónov eur. Dá sa predpokladať, že týmto firmám, v ktorých má M. Fiľo zhodne polovičný podiel, pomáhajú k lepším výsledkom aj globálne skúsenosti jeho zahraničných spolupartnerov. No realitou je aj to, že papierová hygiena je ťažkým biznisom pre cenový tlak obchodných reťazcov. Toaletný papier či vreckovky nezriedka patria k ťahákom zlacňovacích letákov.
Na druhej strane, lepšie ako SHP Group sa darí na Slovensku aj jeho jedinému väčšiemu domácemu konkurentovi. Žilinský výrobca papierovej hygieny Metsa Tissue Slovakia so značkou Tento, ktorý patrí fínskemu koncernu Metsa, bol síce nedávno v obdobných stratách ako SHP, ale od roku 2014 si už pripisuje vysoké zisky okolo päť miliónov eur ročne. Tržby oboch producentov, kým SHP nezískalo aj Palomu, pritom boli na podobnej úrovni 115 miliónov eur ročne.
Zdroj: TREND.sk
Po požiari trochu ospalosti
Hlbší pohľad do vývoja na domácom trhu s papierovou hygienou ukazuje, že SHP sa mohlo dostať do strát aj z toho dôvodu, že M. Fiľo s ním mohol tak trochu zaspať na vavrínoch. Keď totiž koncom 90. rokov odkúpil papierne v Harmanci a Slavošovciach, tie mali nielen doma, ale i v susednom Česku mimoriadne silné postavenie.
Na Slovensku vtedy zoskupenie držalo až štyri pätiny trhu s toaletným papierom, ktorý je dodnes nosným výrobkom jeho papierovej hygieny. V Česku malo s týmto produktom až tretinový podiel. I keď je pravda, že aj sám M. Fiľo musel hneď na začiatku popracovať na udržaní týchto pozícií. Harmanecké papierne totiž sčasti vyhoreli a on ich musel krátko po príchode obnovovať.
V každom prípade v rokoch 1997 až 2009 bola tuzemská vetva SHP iba dvakrát v strate, pričom išlo vždy len o pár stotisíc eur. Pri takýchto číslach sa M. Fiľo, prirodzene, cítil aj na ďalší rast. Bosniansky Celex prebral a oživil už v roku 2002. Po balkánskych vojnách fabrika stála bez života. A chorvátsky Intim-Papir vybudoval na zelenej lúke o štyri roky neskôr.
SHP teda rástol do šírky, no pravdepodobne mohol po prelome milénia opomenúť svoj vnútorný rozvoj. Jeho značka Harmony si ešte ako-tak držala pozície medzi lacnejšími produktmi. No vo vyšších segmentoch ju porážali iní konkurenti. Dnes v značkových produktoch SHP doma drží len štvrtinový podiel. Preskočila ho práve Metsa. V Česku mu patrí niečo viac ako pätina trhu. Tam je trojkou za švédskym SCA a fínskym Metsa.
Stratené domáce pozície vedela SHP nahradzovať novými, pomerne objemnými, kontraktmi v cudzine. Dnes je až na 42 trhoch, pričom napríklad do prestížneho Nemecka smeruje až 26 percent výroby celého SHP. No do západoeurópskych krajín sa vie dostať iba s dodávkami privátnych značiek. Ziskovejšia značka Harmony sa predáva mimo Balkánu iba na Slovensku a v Česku. A to potom ovplyvňuje aj konečné výsledky skupiny.
SHP Group Zdroj: Miroslava Spodniaková
Prebudená kvalita
Aktuálne sa SHP pomaly dostáva na lepšiu vlnu. „Naše hospodárske výsledky sa už zlepšujú a znova rastie aj náš podiel na domácom trhu s hygienickým papierom,“ hovorí predseda Predstavenstva SHP Group i najvyšší výkonný šéf všetkých jeho fabrík Slovák Richard Žigmund.
Drobný zisk z predminulého roka na úrovni 78-tisíc eur bol podľa neho iba začiatkom. Zisk totiž skupina vykázala aj za vlaňajší rok, a to až 1,3 milióna eur. Dva plusové roky po sebe si SHP naozaj už dlhšie nepamätá.
Navyše, minuloročný profit nebol iba výsledkom pričlenenia novej posily Palomy, ktorá zdvihla obrat skokovo o vyše 90 miliónov eur. „Stúpli aj tržby našich pôvodných fabrík zhruba o päť percent,“ hovorí R. Žigmund a dodáva, že celkové tržby skupiny poskočili zo 113 až na 206 miliónov eur.
Slovinskom sa SHP nezastaví. Pozerá sa po lídroch papierovej hygieny aj v ďalších balkánskych štátoch
Zlepšenie prichádza po zásadných zmenách v manažmente spred vyše dvoch rokov. Dlhoročných manažérov skupiny zameraných skôr na výrobu vtedy vymenil materský Eco-Investment za nový tím, ktorý sa viac zameral na zefektívnenie firmy i zlepšenie jej obchodu a marketingu.
„SHP začalo viac prihliadať na dosahovanie vyššej rentability a viac sme začali pracovať aj so značkou a s inováciami. V porovnaní s nadnárodnou konkurenciou sme v minulosti najviac strácali práve v týchto oblastiach,“ hovorí R. Žigmund, ktorý je v skupine tiež novou tvárou. Pred dvoma rokmi na jej čelo prišiel z postu finančného riaditeľa Mondi SCP, kde strávil až tucet rokov. Ešte skoršie skúsenosti má aj z poradenskej brandže. Pre jednu slovenskú dcéru poradcov z veľkej svetovej štvorky pokrýval audit a investičné poradenstvo. Z celulózky odišiel preto, lebo po dlhoročnej práci finančného riaditeľa si chcel vyskúšať prácu najvyššieho šéfa fabriky. A tak sa dohodol na prechode do SHP.
Ako konkretizuje, od nástupu nového manažmentu skupina nielenže zmodernizovala značku Harmony, ale popracovala aj na nových dizajnoch či vôňach výrobkov. A tiež rozšírila výrobu prémiovejších produktov papierovej hygieny. To všetko sa postupne premieta aj do rastu predaja i rentability.