Neúspech vo Valley
Nielen úspech Fuckup večerov, ale aj ďalšie akcie ukazujú, že spoločnosť je unavená z kultúry úspechu a dokonalosti, v ktorej sa pozornosť sústreďuje na motivačné klišé, produktivitu a výkon. V americkom Silicon Valley sú debaty o zlyhaniach súčasťou kultúry a na túto tému sa konajú celé konferencie. O zlyhaní sa tam hovorí ako o novom úspechu.
Milan Steskal, Metregram Zdroj: Natália Jakubcová
Jeden takýto má za sebou aj Milan Steskal. Dnes s kolegom Igorom Holasom stojí za úspešnou firmou Mentegram. Tá pomáha nemocniciam a lekárom stanoviť diagnózu a liečbu psychických porúch. Pacient si vďaka aplikácii nemusí pamätať a zapisovať svoje pocity na papier a následne ich referovať psychológovi napríklad na terapii, ale priebežne ich ukladá do mobilu a údaje sú posielané lekárovi. Firma má zákazníkov nielen v USA, ale aj v Austrálii či na Novom Zélande.
No kým M. Steskal uspel, musel padnúť. Pred piatimi rokmi mal nápad a vymyslel aplikáciu pre bary a reštaurácie. „Naozaj som sa do toho nápadu zaľúbil a nedokázal som si predstaviť, že by to nefungovalo,“ spomína. Problém bol v tom, že už mal naprogramovanú beta verziu, ale reálne sa rozprával len s jedným človekom z gastrobiznisu. Celý biznis plán bol postavený len na jeho domnienkach.
O aplikácii bol natoľko presvedčený, že sadol na lietadlo do Silicon Valley a tri týždne hľadal investora. Veľmi rýchlo však vytriezvel. „Od začiatku som to robil zle. Stálo ma to aj s letenkou do sedemtisíc eur a vrátil som sa s dlhým nosom. Bolo mi jasné, že investíciu tak skoro nenájdem,“ rozpráva.
Po návrate však začal robiť veci inak. Vykašľal sa na ďalšie programovanie, najal si programátora a ten mu vytvoril zoznam všetkých reštaurácií v Bratislave. Začal obvolávať jednu reštauráciu za druhou. Stretol sa asi s tridsiatimi manažérmi, ale žiadny z nich o produkt nemal záujem.
„To, o čom som si myslel, že je ich problém a prečo som aplikáciu navrhol, oni ako problém vôbec nevnímali,“ vysvetľuje podnikateľ. Nakoniec nápad vzdal a to, čo sa naučil, aplikoval neskôr do Mentegramu. Tri mesiace sa najprv stretával s desiatkami psychológov, aby získal kontakty a zistil, čo naozaj lekári potrebujú. „Cesta nižšieho rizika je v tom, že pokiaľ mám nápad, tak si najprv zistím, či rieši nejaký reálny problém. Lebo len vtedy ho viem predať,“ dodáva M. Steskal.
Keď podceníte kapacity
Hoci sa nám v súvislosti s podnikaním obvykle vybaví jeden základný neúspech, teda bankrot, spôsobov, ako v biznise či počas kariéry spadnúť na dno, je nekonečné množstvo. Niekedy stačí skutočne málo. Jaroslav Chrapko stojí za e-shopom Dedoles, cez ktorý predáva tričká s fotografickou 3D potlačou.
Jaroslav Chrapko Zdroj: Miroslava Spodniaková
Dnes pôsobí na šiestich trhoch EÚ, rastie trojcifernými číslami, ale na rok 2014 si pamätá veľmi presne. „Nedarilo sa nám doručovať zásielky včas, najmä kvôli tomu, že nám chýbal systém. Začali sa hromadiť e-maily a tesne pred Štedrým dňom sme ich mali takmer dvetisíc neprečítaných,“ rozpráva podnikateľ.
Väčšinou to boli nahnevaní zákazníci, ktorým sme nedodali tovar včas alebo sme ho nedokázali dodať vôbec. „Celé to bolo brutálne bolestivé. Vtedy som ešte robil takmer všetko sám. Mal som len jednu zamestnankyňu a aj tá si vzala cez sviatky voľno,“ vysvetľuje. A tak si sadol počas Vianoc k e-mailom a riešil ich až do Nového roka. Dnes si uvedomuje, že situáciu pred sviatkami podcenil a až po hneve zákazníkov pochopil, že musí radikálne zmeniť fungovanie firmy.
Investoval do nastavenia systému a do automatizácie základných procesov. „Poučenie je také, že biznis v istej fáze musí prejsť výraznou systematickou premenou,“ dodal s tým, že až keď to podnikateľ pochopí, dokáže firma rásť.Ľudia chcú vidieť víťazov, ktorí sa ľudsky potkli, nechcú skrachovancov. Za tým sa skrýva aj časť odpovede na otázku, prečo sa ľudia tak boja chýb. Obávajú sa totiž, že sa po potknutí dostanú do kategórie lúzrov. No nepresunie sa tam ten, kto to nevzdá. To je hlavné posolstvo večerov, kde sa otvorene hovorí o fuckupoch.
Parneri projektu Použi Rozum