V pozitívnej izolácii


Keď SUV pre Európu – potom s turbodieslom. To je mantra, ktorú už aj v USA pochopili tým skôr, že európska divízia Forda je tu doma a tunajšiemu motorizmu neustále meria tep aj tlak. Preto svoje „benziniaky“ EcoBoost 2,7 l V6 a štvorvalec 2,0 l Ford ponechal tam, kde je doma – v Severnej Amerike.


Ford Edge: Americký dostavník s neamerickou spotrebou sa hrá na prémiový

Zdroj: Ford

Výkonnejší z dvoch alternujúcich „naftiakov“ ma už pri prvom zoznámení s Edge zaujal prvýkrát drsným prejavom navonok a potom zas mäkkým pradením od momentu, keď si sadnem za volant a zabuchnem za sebou dvere. Aj podvozok vybavený obutím formátu 235/55 R19 sa správa akusticky tolerantne voči nástrahám tunajších ciest do tej miery, že po krátkom čase prestávam registrovať aj väčšie výtlky v asfalte, čo si inak nedovolím ani na autách s pneumatickým pružením.

Tiež by som tipoval na stohy zvukovoizolačnej hmoty, ktorá vyplnila všetky možné aj nemožné kúty tohto auta, no viem, že je to aj práca systému aktívneho potláčania hluku prostredníctvom reproduktorov, ktoré vysielajú zvuk s fázovým posunom. Tým eliminujú tie najnepríjemnejšie zložky spektra. Až do akej miery je to jeho zásluha, priznám sa, neviem. Nenašiel som totiž spínač, ktorým by sa dal deaktivovať. Svoje, samozrejme, zohráva tiež akustické čelné okno, komfortne naladené pruženie, a tak sa cítim ako v izolácii – v pozitívnej izolácii.


Prekvapivo úsporný


Dve turbá sa starajú, že motor ťahá príjemne spojito a bez kopancov. Z takto motorizovaného Edge vyžaruje sila, no už menej dynamika. Napriek výkonu pohotovostnú hmotnosť 1 875 kg nezvláda ľavou zadnou, čiže v akcelerácii nevyniká, no nerobí ani hanbu. Je to auto, s ktorým sa dá udržiavať vysoký jazdný priemer, na systém brzda-plyn sa veľmi nehodí. Mimochodom brzdový pedál si vyžaduje viac sily.


Ford Edge: Americký dostavník s neamerickou spotrebou sa hrá na prémiový

Zdroj: Ford

Veľká čelná plocha a rešpekt vyvolávajúca hmotnosť pred meraním spotreby nedávali žiadny dôvod na optimistické očakávania. No v tomto smere sa Edge doslova prekonal. Za nameraných priemerných 6,6 l nafty na 100 km dlhom testovacom okruhu žne zaslúžený potlesk.

Nemalým dielom k dobrému výsledku zrejme prispela dvojspojková automatická prevodovka PowerShift. Tá síce rýchlosťou radenia nevyniká, no viem si predstaviť, že keby s motorom spolupracoval klasický automat, výsledok by bol o dosť iný. Tiež nastavenie systému AWD tak, aby sa zadné kolesá pripájali, len keď je to potrebné (teda minimálne), tiež prehovorilo v prospech ekonomickej jazdy.