Dopredu ho posúvajú čoraz vyššie ciele. No netýkajú sa len peňazí. Za svoju životnú misiu považuje to, že bude veľa cestovať, aby mohol stretávať, učiť a inšpirovať mladých ľudí na celom svete. A zdá sa, že aj v nej sa mu darí. O šikovnom Slovákovi, ktorý kvôli biznisu nedokončil strednú školu, sa písalo na weboch magazínov Forbes, Inc., Entrepreneur Magazine či na známom The Huffington Post.

Moderný nomád

Rozhovor s Petrom robíme cez Skype. Aj so svojou priateľkou sa nachádza v Tokiu. Sám sa nazýva novodobým nomádom: rád a veľa cestuje. K práci mu stačí počítač a internet. Facebookové stratégie a kampane svojich klientov spravuje raz z Paríža, inokedy z Los Angeles alebo z ostrova Bali. To isté platí aj o jeho konzultáciách v online marketingu, o poradách s kolegami, ktorí sú roztrúsení po celom svete.

Facebookový guru z Nových Zámkov: Má len 19 a spravuje kampane za milióny

Peter ako spíker na medzinárodnej konferencii Zdroj: Archív P. Szaba

Robia pre neho marketingoví špecialisti a technici z Ameriky a Európy, ale aj z Pakistanu a Filipín. Počet spolupracovníkov Petrovej marketingovej firmy Leadovo sa postupne vyšplhal na dvadsať a má perspektívu ďalej rásť.

Problematiku ľudských zdrojov preto začal Peter riešiť so svojím 23-ročným americkým mentorom, inak tiež úspešným biznismenom. „V oblasti riadenia a vedenia ľudí mám pred sebou ešte veľký kus cesty,“ pokorne priznáva mladík, ktorý prvý milión dolárov na honorároch za služby prekročil v sedemnástich rokoch, pričom o svoje know-how sa delí už aj cez e-book a edukačné videá.

Skype začíname v slovenčine, ale po dvadsiatich minútach Peter poprosí, aby sme preskočili do angličtiny. Súhlasím a som prekvapený jeho fantastickým prízvukom, bohatou slovnou zásobou a predovšetkým ľahkosťou a samozrejmosťou, s akou sa v cudzom jazyku vyjadruje.

„Naučiť sa perfektne po anglicky bola nutnosť. Na začiatku mi, samozrejme, takto dobre nešla, ale rozhodol som sa do nej investovať a platil som si súkromné hodiny,“ hovorí. Kým sa neocitol vo svete neobmedzených biznisových príležitostí, ani si nevedel predstaviť, akým obrovským prínosom môže cudzí jazyk, obzvlášť angličtina, pre človeka byť: „Doslova mi otvorila milión dverí do sveta. Celý môj životný príbeh by bez nej vyzeral úplne inak.“

Okrem jazykov Peter mladým radí, aby sa čo najviac obklopovali ľuďmi, od ktorých sa môžu niečo naučiť. „Na začiatku som čerpal všetky svoje znalosti len z kníh a internetu. Ľudí, od ktorých som sa mohol učiť, som vo svojom okolí nemal,“ spomína.

Postupne, ako začal zarábať, si však mohol dovoliť zaplatiť aj mentorov a stretával sa s úspešnými ľuďmi na rôznych konferenciách. Peter vysvetľuje, že to, akí sme, závisí aj od toho, s kým sa stretávame, koho vplyvu a názorom sa vystavujeme: „Ak chceme rásť, ale sa obklopujeme ľuďmi, ktorí nemajú ambície, sny ani ochotu niečo pre svoje sny obetovať, nikdy sa dopredu neposunieme.“

Facebookový guru z Nových Zámkov: Má len 19 a spravuje kampane za milióny

Cestovanie je Petrovou obľúbenou aktivitou Zdroj: Archív P. Szaba

Know-how z internetu

Peter pochádza z Nových Zámkov. Keď mal desať rokov, jeho rodičia sa pustili do podnikania, ktoré im však nevyšlo podľa ich predstáv. Rodina prišla o svoje úspory aj sa zadlžila. Peter veľmi citlivo vnímal napríklad to, že v triede bol jediným žiakom, ktorého rodina nemala auto.

Ako jedenásťročný sa rozhodol, že otcovi a mame s ich finančnou situáciou pomôže. Do Googlu si zadal výraz „How to make money online“ a začal sa riadiť odporúčaniami, ktoré tam našiel. Prvé peniaze si zarobil klikaním na PPC reklamy. Za každú dostal jeden cent. „Spolužiaci by sa po takú malú sumu ani len nezohli na zem,“ hovorí. Aj preto sa mu vtedy smiali, že takto z neho boháč nikdy nebude.

Peter sa však nevzdal a pokračoval v samoštúdiu. V technických oblastiach aj v marketingu. Všetko si vyhľadal na internete. Už po krátkom čase začal online ponúkať svoje služby. Začínal s photoshopom a webdizajnom: napríklad cez stránku fiverr.com, ktorá predáva tovary a služby za päť amerických dolárov. Postupne sa učil aj pracovať s YouTubom, blogmi a videami. Vyskúšal e-mail marketing a affiliate marketing, predaj produktov niekoho iného cez svoje vlastné zákaznícke kanály.

Biznis cez Facebook

Na začiatku si Peter vyhľadával klientov cez Facebook a internetové fóra. Zapájal sa do rôznych skupín, kde zadarmo poskytoval technické a marketingové rady. Alebo priamo oslovoval firmy s nápadmi, ako by mohli zlepšiť svoje profily na sociálnych sieťach. A tie ho začali angažovať ako konzultanta a kreatívca. Peniaze postupne pribúdali, ale úspech bol vrtkavý. Niekedy zarobil tisíce eur mesačne, inokedy takmer nič. Jeho okolie si dokonca myslelo, že predáva drogy alebo spolupracuje s mafiou.

Čoskoro pochopil, že ak chce rýchlejšie napredovať, sám si nevystačí. Preto si v sedemnástich rokoch založil v Singapure firmu Leadovo a začal sa špecializovať na facebookovú reklamu pre malé a stredné firmy, ktorým tak pomáhal zvýšiť ich tržby. Mesačný gross income jeho firmy (honoráre a provízie za poskytované služby) sa dnes pohybuje okolo stotisíc dolárov.

Facebookový guru z Nových Zámkov: Má len 19 a spravuje kampane za milióny

Stretnutie s hercom Johnom Travoltom Zdroj: Archív P. Szaba

V začiatkoch svojho podnikania klientom dokonca garantoval aj výšku návratnosti investície. V závislosti od druhu kampane sa pohybovala od 300 do 1 500 percent. Inými slovami, za každý preinvestovaný dolár dokázal klientovi vďaka dobre nastavenej reklame priniesť ďalších tristo až tisícpäťsto tri až pätnásť (opravené 26. 2. 2018) dolárov v obrate. Odmena pre jeho agentúru sa potom odvíjala ako percento z tohto ukazovateľa.