Digi stavila na športové kanály, exkluzívne práva na vysielanie prestížnej európskej Ligy majstrov a viacerých zahraničných futbalových súťaží. V jej programovom rastri pribudli HD kanály, pred dvoma rokmi spustila aj mobilnú platformu Digi Go. Celkové investície, ktoré viedli k reštartu Digi – a vlastne k vytvoreniu celkom nového produktu –, vyčísľuje M. Šatanek na dve tretiny pôvodnej kúpnej ceny.
D. Švalek hovorí, že negatívne trendy, s ktorými Telekom do Digi vstupoval, sa novému manažmentu podarilo v relatívne krátkom čase zlepšiť. Zákaznícka skúsenosť nabrala dobré kontúry, klientska báza sa stabilizovala a začala sa znova zväčšovať.
„To sa odrazilo aj na pozitívnych finančných ukazovateľoch,“ dodáva D. Švalek. Zo straty viac než tri milióny eur v roku 2013 sa Digi už v ďalšom roku dostala do štvormiliónového čistého zisku. A od akvizície narástli tržby spoločnosti o štvrtinu na minuloročných 35 miliónov eur.
Podľa M. Šataneka bolo rozhodujúce, že nový manažment Digi dostal od materskej spoločnosti rozsiahlu autonómiu. Šéf Digi zdôrazňuje tiež význam vzájomnej komunikácie: „Kolegovia z manažmentu Telekomu mohli x-krát povedať: Spravíme to ako v Telekome. Ale oni, naopak, vždy vypočuli naše argumenty, keď sme prišli s niečím, čo podľa nás prinášalo hodnotu.“
Úplne iné kultúry
Digi naďalej funguje samostatne, hoci spočiatku sa posudzovala aj alternatíva, že ako separátna značka pokračovať nebude. Napokon prevážili argumenty v prospech jej prežitia. Digi a Magio (televízna služba materského Telekomu) boli a aj ostali dva rozdielne produkty s dvoma dosť odlišnými cieľovými skupinami, hoci s určitým prekrytím.
Digi sa pozicionuje skôr ako nízkonákladová platforma, kým Magio smeruje do prémiovejšieho segmentu. „Okrem toho, úplná organizačná integrácia Digi do Telekomu by stála ďalšie peniaze a jej fungovanie by sa v rámci korporácie zneprehľadnilo,“ dodáva D. Švalek.
Faktorom, ktorý rozhodol o tom, že Digi sa úplne neintegruje do Telekomu, bola aj rozdielna podniková kultúra. „Zrážka kultúr nemohla byť väčšia,“ spomína D. Švalek. Hovorí, že Digi bola oproti Telekomu malá firma, veľmi akčne riadená, so všetkými plusmi aj mínusmi: „Naopak, Telekom je veľká spoločnosť s vyladenými procesmi, ktoré typicky bežia pomalšie, s menšou schopnosťou ísť do rizika.“
Podobne to hodnotí aj M. Šatanek. „Často sme zažili, že keď sa na stretnutí manažmentov preberala nejaká téma, za Digi tam sedel jeden človek, kým za Telekom aj tucet,“ spomína.
Stretnutie podnikových kultúr bolo podľa neho prvé roky veľký boj: „Sám pochádzam z korporátneho prostredia. Veľa dobrej byrokracie som pomáhal tvoriť, ale v Digi som videl, ako sa biznis robí ľahšie a jednoduchšie. Keď sa toto stretne, riešite dilemy, čo je lepšie, robíte kompromisy, hľadáte najlepšiu cestu.“
„Rozhodujúce bolo, že kolegovia v Telekome vždy vypočuli naše argumenty,“ hovorí Marcel Šatanek (Digi). Zdroj: Maňo Štrauch
Úspory z rozsahu
Na druhej strane, vo viacerých aspektoch Telekom a Digi vystupovali spoločne, aby mohli využiť synergie spojenia. Predovšetkým, zjednotenie umožnilo zlacniť nákupy technológií, satelitnej kapacity, televízneho obsahu, prevádzkové procesy a poskytovanie služieb. „Televízny biznis je o úsporách z rozsahu a ako skupina sme získali potrebnú veľkosť,“ vysvetľuje D. Švalek.
Telekom a Digi sa zblížili, aj pokiaľ ide o televíznu ponuku. Športové kanály, ktoré sa stali „signature mark“ Digi – v súčasnosti je ich už päť –, prevzalo do portfólia aj Magio. A skúsenosti Digi s jej výrobou umožnili Telekomu vytvoriť vlastný detský kanál Ťuki TV. Exkluzívny televízny obsah je pritom jedným z rozlišovacích prvkov, na základe ktorého sa môžu zákazníci rozhodovať v konkurencii ostatných poskytovateľov pay TV.
Vo finále tak fúzia nakopla nielen Digi, ale aj Telekom. „Zo slabého čísla štyri v rokoch 2012 – 2013 sme sa koncom minulého roka stali jednotkou na trhu v počte televíznych zákazníkov,“ tvrdí D. Švalek.
Telekom a Digi sa zblížili v nákladových položkách aj televíznej ponuke
V skutočnosti to s tým prvenstvom nemusí byť ešte úplne jednoznačné. Ku koncu minulého roka vykázal Telekom 592-tisíc klientov televíznych služieb. Ich rozdelenie na Digi a Magio oficiálne nezverejnil, možno však predpokladať, že viac než polovica z nich je abonentom dcérskej značky. V každom prípade, od roku 2013 sa počet TV zákazníkov celej skupiny strojnásobil.
Porovnanie s dlhoročným pay TV lídrom Skylinkom je komplikované. Šéf Skylinku Jaromír Glisník len vágne špecifikuje, že na Slovensku má „cca 600-tisíc zákazníkov“. Jeho vyjadrenia však naznačujú, že ani sám Skylink sa nepovažuje za jednotku na trhu všetkých televíznych služieb. Skylink na rozdiel od Telekomu neprevádzkuje káblové a optické televízne siete. „Na satelite máme viac zákazníkov než naši konkurenti dohromady,“ tvrdí J. Glisník.
Mimochodom, káblová sieť Digi v desiatich slovenských mestách ostala po akvizícii Telekomom tak trocha v úzadí. Digi sa profiluje primárne ako satelitný televízny operátor, hoci naďalej má v cenníku aj káblovú TV a internet, prípadne ich kombináciu.
Rozvoj fixných – optických a metalických – sietí sústreďuje Telekom strategicky do materskej firmy. Koncom minulého roka boli rýchle prípojky pre ultrarýchly internet a televízne služby dostupné pre 1,1 milióna domácností, z toho dve pätiny boli v pokrytí optiky.
Akvizície Telekomu
2004 EuroTel
Telekom prevzal 49-percentný podiel svojich amerických partnerov vo vtedajšom samostatnom mobilnom operátorovi. Telekom neskôr EuroTel úplne pohltil aj organizačne, dnes vystupuje ako integrovaný operátor.
2005 Zoznam a Zoznam Mobile
Kúpou slovenského lídra v segmente internetového obsahu chcel Telekom podporiť predaj vlastných internetových služieb. K užšiemu prepojeniu však neprišlo, Zoznam naďalej funguje samostatne.
2010 PosAm
V poskytovateľovi IT služieb kúpil Telekom 51-percentný podiel. Jeho cieľom bolo získať kompetencie v manažovaných IT službách a vývoji aplikácií. Firmy dnes úzko spolupracujú na viacerých projektoch, napríklad v oblasti cloudu.
2013 Digi
Prevzatím konkurenčného televízneho operátora sa Telekom usiloval akcelerovať rast svojho TV biznisu. Digi ostala ako samostatná firma aj značka, fúzia však mala rozsiahle vnútorné synergie.
2018 Commander Services
Špecialista na monitorovanie a stráženie vozidiel sa stal 100-percentnou dcérskou firmou PosAmu. Firmy chcú rozvíjať riešenia na báze konceptu connected car.
Partneri projektu