Ako veľká rodina

Ak by legislatíva poznala aj obchodnú formu rodinná firma, Osúchovci by ju iste použili. Hranice medzi rodinou a firmou sú v Marpexe len ťažko viditeľné. Ľudia si tu tykajú, na dverách visia menovky s familiárnymi označeniami ako babka či dedko, prípadne krstné mená, vybavenie pripomína priestory rodinného domu. Osúchovci pravidelne organizujú so zamestnancami športové hry, večierky, návštevy kultúrnych a športových podujatí či spoločné lyžovačky na Slovensku i v Alpách.

„Každému tvrdím, že mám štyridsať detí, pretože život našich zamestnancov je spojený s fungovaním spoločnosti, ich deti vyrastali s nami, mnohé z nich už majú vlastné deti, všetkých nás poznajú,“ hovorí M. Osúch st. Firma v roku 2012 vyhrala anketu Happy Company – Skvelé miesto pre prácu v kategórii Malé firmy.

„Zákazníci zase vedia, že ako na rodinnú firmu sa na nás môžu obrátiť aj cez piatky-sviatky, pretože je to naše živobytie. A všetci kolegovia aktívne a úplne samostatne v tom idú s nami,“ dodáva M. Osúch ml. „Za 25 rokov existencie firmy sa mi nestalo, že keď som večer alebo cez víkend, prípadne vo sviatok požiadal hocikoho o pracovnú výpomoc, aby som dostal zamietavú odpoveď. Nemusel som nič prikazovať alebo nariaďovať. Aj v tomto vidím kľúč k úspechu akejkoľvek firmy,“ konštatuje M. Osúch st.

Dedo alebo riaditeľ? Firma, kde rodina splynula s podnikom

Marpex, otec Marián Osúch st. Zdroj: Miroslava Spodniaková

Úzke prepojenie medzi firmou a rodinou sa odrazilo aj na živote detí Osúchovcov. Traja synovia Marián, Michal a Marek vyrastali spolu s ňou. „Brigádovali sme tu počas letných prázdnin, často aj s frajerkami,“ hovorí M. Osúch ml.

Mladší synovia Michal a Marek si postupne vybrali vlastnú cestu a pracujú v zahraničných korporáciách. Najstarší Marián Osúch začínal po škole v Národnej banke Slovenska, po čase sa aj s manželkou rozhodli pre návrat do rodného mesta. „Každý očakával, že po škole prejdem do rodinnej firmy, ale chceli sme s manželkou spoznať aj iné možnosti a nabrať skúsenosti,“ hovorí M. Osúch ml.

„Bez toho, aby som ho ovplyvňoval, sa rozhodol vrátiť do Dubnice a spýtal sa, či by mohol pracovať vo firme. Krajšiu otázku mi ani nemohol položiť,“ hovorí Marián Osúch st. „Syn vyštudoval ekonomiku, ale aby sa dostal do problematiky, absolvoval aj tri semestre automatizácie na strojníckej fakulte,“ dodáva M. Osúchová.

Preberanie žezla

Druhá generácia v rodinných firmách sa zväčša sústredí na časti podnikania, ktoré nesúvisia priamo s jeho jadrom alebo presadzujú technológie, ktoré staršia generácia nepozná. Podobne to bolo aj v Marpexe. Syn Marián si vzal pod palec marketing a logistiku, neskôr obchod a postupne začal navrhovať zmeny vo firme.

„Musel som si zvykať, že o firme spolurozhoduje niekto s odlišným pohľadom na vec, niekto, kto pomenúva veci, ktoré som ja nevidel alebo nepovažoval za problémy. Vydržal, aj keď som odmietal zmeny rečami: Ty tomu nerozumieš a takto to nefunguje,“ hovorí otec.

Prvá zmena, ktorú otec akceptoval, bolo zavedenie ISO normy. „Považoval som to za vyhodené peniaze, ale syn trištvrte roka bojoval za to, že nám to bude na prospech a nebude to len papier na stene. Musím uznať, že to bol dobrý krok,“ hovorí otec. Ďalšia zmena bolo rozpustenie vozového parku a prechod na operatívny lízing.

„Firma narástla a namiesto vozidiel pre troch bolo potrebné zabezpečiť dopravu pre 19 ľudí. To už zaberie veľa času, ktorý potrebujete inde,“ vysvetľuje M. Osúch ml. O rok nato presadil aj faktoring, ktorý na Slovensku využívajú skôr veľké firmy. „Firma našej veľkosti je citlivá na likviditu, za tovar musíme zaplatiť do 30 dní, ale nám za dodávku prídu peniaze často až po dvoch až piatich mesiacoch. Faktoring zjednodušuje situáciu,“ hovorí M. Osúch ml. Zmeny sa obišli bez konfliktov.

„Syn je taká povaha, že nikdy netlačil na pílu, nestaval veci na hranu, ale položil na stôl argumenty a trpezlivo vysvetľoval,“ dodáva otec.

Budúcnosť firmy

Generačná výmena vedenia vo firme zatiaľ neprebehla, no zakladateľ a doposiaľ jediný vlastník hovorí, že by ju mohol odovzdať kedykoľvek. „Predčasný odchod do dôchodku by na chode nič nezmenil, syn ma dokáže plne zastúpiť,“ tvrdí M. Osúch st. Za svoje najväčšie šťastie považuje troch synov, ktorí inklinujú k technike, a podnikanie teda má komu odovzdať. Nové generácie si Marpex vychováva aj v školách. Podporuje podnikateľské vzdelávanie a pred piatimi rokmi začal spolupracovať s priemyslovkami v Tvrdošíne a Partizánskom.

Ľudia z firmy pomohli školám aktualizovať osnovy mechatroniky, zaškolili učiteľov a dodali rôzne elektrotechnické zariadenia, na ktorých môžu študenti cvičiť. Investícia sa firme vráti, keď žiaci prejdú do zamestnaní a budú hľadať jej produkty a riešenia. „Keď uvažujem nad strategickými rozhodnutiami, pozriem sa na túto fotku s piatimi vnukmi. Vidím ich, ako o dvadsať rokov prichádzajú na moje miesto, a hovorím si – nesmiem sa rozhodnúť zle, musím im pripraviť dobrú pozíciu,“ uzatvára M. Osúch st. pohľadom na rodinnú fotku na stene kancelárie.

Odborná spolupráca na seriáli Rodinné firmy: