Pre iných je prejavom ozajstnej snahy urobiť tomu druhému radosť. Veď to tvrdila už postava Krausa, ktorú Jiří Kodet stvárnil v kultovom filme Pelíšky. Ochota je jedna vec. No mať vhodné nástroje a hlavne zručnosť je už niečo iné. Aj Vianoce sú obdobie, keď si to uvedomia tí menej manuálne zruční. Na pomoc im prichádza 3D tlač.

Hovorí sa o nej už roky a bežný človek vlastne nevie, čo s ňou a ako ju prakticky využiť. Je pravda, že to doteraz nebolo také jednoduché. S novými službami 3D tlače na objednávku a používateľsky prívetivými aplikáciami však dnes dokáže „vlastnoručne“ vyrobiť vianočný darček ktokoľvek.

Fenomén 3D

Fenomén 3D tlače sa snažil do obývačiek bežných ľudí dostať už od osemdesiatych rokov minulého storočia. Futuristický spôsob výroby a spracovania objektov si najprv našiel silnú základňu v priemyselnej výrobe a osvojil si ho vo veľkom napríklad automobilový priemysel. V poslednom období však obľuba tejto technológie viac stúpla u nadšencov. Podľa analýzy spoločnosti 3D Printing Industry vlani predaj priemyselných 3D tlačiarní klesol medziročne o 15 percent. Naopak, predaj domácich alebo desktopových 3D tlačiarní o 15 percent stúpol.

Aj navzdory tomu sa stále nedá ani zďaleka povedať, že ide o masovú záležitosť. Podľa viacerých analytikov sa ňou ani nikdy nestanú, hoci 3D tlač ako takú čaká veľký boom. Ako hovorí pravidlo zdieľanej ekonomiky: nepotrebujete vŕtačku, ale dieru v stene.

Preto je možné očakávať, že 3D tlačiareň sa bežnou súčasťou každej modernej domácnosti ešte dlho nestane. Ak vôbec. Z rovnakého dôvodu, z akého nemusí byť v každom byte konvektomat alebo vysokotlakový čistič. Na fajnový steak je praktickejšie zájsť do reštaurácie. Detailne vyčistené auto je tiež žiadaná vec, ale drvivá väčšina z nás si zvolí radšej návštevu autoumyvárne. Alebo ešte presnejší príklad: na staré dobré analógové prezeranie fotografií vo veľkom rozmere aj vysokej kvalite si málokto bude kupovať profesionálnu veľkoformátovú tlačiareň. Namiesto toho mu stačí pár klikov a domov mu príde hotová fotokniha.

Darček v 3D? Zvládne to aj laik

Zdroj: Vectary

Hnutie tvorcov

3D tlačiarne do tejto schémy zapadajú tiež, možno ešte intenzívnejšie. Na rozdiel od spomínaných príkladov ide totiž o veľmi univerzálny nástroj. Z podstaty tejto technológie totiž vyplýva, že umožňuje vytvoriť takmer čokoľvek. Od odlomeného nadstavca mixéra cez dizajnovú vázu až po celú karosériu auta. Zároveň je to jeden z hlavných nástrojov fenoménu „maker movement“. Existuje viacero definícií tohto hnutia. Zjednodušene by sa dalo charakterizovať ako nová túžba tvoriť hmatateľné výtvory. A to v modernom šate. Už nejde len o strúhanie dreva alebo vyšívanie, ale o využívanie nových technológií. Stále je to však tvorba vecí „na kolene“ a laikmi, ktorí sú sami sebe učiteľmi. Obľúbeným nástrojom členov tohto hnutia je napríklad miniatúrny počítač Raspberry Pi za pár dolárov.

Ako teda môže služby 3D tlače využiť bežný smrteľník, ktorý by rád niečo hmatateľné vytvoril, ale nemá ani tlačiareň, nevie programovať a už vôbec nevlastní drahý softvér na 3D modelovanie? Presne takúto otázku si už položilo viacero firiem a prišli s riešeniami.

Darček v 3D? Zvládne to aj laik

3D porcelán od Bernata Cuniho Zdroj: Wikimedia

Vytlačiť čokoľvek

V prvom rade už nie je žiadny problém nechať si vytlačiť takmer čokoľvek pár kliknutiami. Lídrom v tejto oblasti je holandská spoločnosť Shapeways, ktorá bola založená pred desiatimi rokmi. Už v roku 2012 prekročili magickú hranicu milióntej vytlačenej objednávky. Vďaka desiatkam špecializovaných tlačiarní dokážu tlačiť z viac ako 60 druhov materiálov. Používateľ nahrá súbor so svojím 3D objektom, vyberie veľkosť, materiál a je to vybavené. Systém ešte skontroluje, či je fyzicky možné predmet vytlačiť, a hotový výtvor príde objednávateľovi priamo domov. Shapeways má zároveň aj e-shop s desiatkami tisíc výtvorov od používateľov. Dajú sa tam nájsť zaujímavé šperky či hračky.

Na Slovensku sa podobnou službou na profesionálnej báze zaoberá firma Tvaroch. Naopak, čisto pre laikov je bratislavské Lab.cafe. Ako naznačuje názov, ide o spojenie kaviarne a dielne, kde majú záujemcovia možnosť za pomerne nízky poplatok zúčastňovať sa na workshopoch a hlavne využívať zariadenia a stroje, vrátane 3D tlačiarní, ale aj ploterov, laserových rezákov či termolisov. Niečo podobné, ako majú k dispozícii zamestnanci centrály Microsoft v americkom Redmonde. Tamojší projekt si nazvali The Garage.