O vplyve nových biznis trendov na prácu s ľudskými zdrojmi diskutovali vyše dve stovky HR manažérov na konferencii Personálny manažment 2015, ktorú zorganizovali združenie HRcom a týždenník TREND. Nedospeli síce k jednoznačnému záveru, ale debata ukázala smery, akými sa bude v najbližších rokoch personalistika uberať.
Hľadanie obsahu
Ukazuje sa, že pojem „ľudské zdroje“ patrí do minulosti. „Pochádza hlboko z priemyselnej éry a vychádza z presvedčenia, že ľudí možno riadiť, najlepšie metódou cukru a biča. Je to nezmysel,“ tvrdí Zoltán Demján z Franklin Covey, bývalý personalista a potom šéf Holcimu Slovensko.
Hľadanie nového označenia pre personalistiku nie je len hrou so slovíčkami – názov by mal charakterizovať poslanie a zmysel práce s ľuďmi vo firmách. Mnohí sa prikláňajú k people managementu alebo people potential managementu. Hoci sa pre takéto spojenia zatiaľ nevžil žiaden slovenský ekvivalent, jasne signalizujú, kam smeruje personálna práca.
„V modernej firme treba vytvárať inšpiratívne prostredie, aby samotní ľudia dokázali a chceli čo najviac využiť svoj potenciál. Aby každý chápal cieľ a zmysel svojej práce,“ zdôrazňuje Z. Demján.
Nový prístup reaguje na trendy v biznise – najmä na obrovskú rýchlosť, akou sa menia podmienky na trhu i biznis modely firiem. Profesorka Nadya Zhexembayeva ich ilustruje výsledkami výskumu v Škole manažmentu v slovinskom Blede.
V minulom storočí, za priemyselnej éry, trval životný cyklus firmy okolo 75 rokov – vyše tridsať rokov kráčala na vrchol, nejaký čas si tu pobudla a mala možnosť naštartovať nový rastový cyklus. Ak sa jej to aj nepodarilo, „úpadok“ nebol nijako dramatický, trval ďalšie tri desaťročia.
Globalizácia a nové technológie všetko zmenili. Ešte v osemdesiatych rokoch sa životný cyklus firiem skrátil na pätnásť rokov a dnes trvá menej ako polovicu – v priemere sedem rokov. Znamená to nielen raketový štart, ale aj rýchly pád a najmä minimum času na prípadnú transformáciu firmy.
Zmena kultúry
Informačný a znalostný vek tak kladie na manažment úplne nové nároky. Schopnosť vyrábať, či už kvalitný cement, špičkové autá alebo počítače, sa dnes považuje za
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?