Na saláme
Ostal som dlžný vysvetlenie, čo mám na mysli pod salámistickým charakterom tohto crossoveru. Asi takto – odolná hmota na príplatkovom obutí formátu 255/55 R18. Spätnú väzbu nečakajte od podvozka ani od riadenia, ktoré kladie dlaniam len minimálny odpor. Toto auto vás od reality slovenských ciest takmer dokonale izoluje. Veľké kolesá nerovnosti vyrovnávajú a čo sa vyrovnať nedá, to komfortne naladené pruženie odfiltruje. Niečo síce počujem ba aj cítim, ale akosi nezúčastnene, asi ako hádku od susedov. Tí, ktorí ste zvyknutí pozorne sledovať povrch vozovky a oblúkom sa vyhýbať nerovnostiam, za volantom tohto auta to budete robiť možno pár kilometrov a ani si neuvedomíte, že zrazu máte o starosť menej. Prestanete nadávať na otrasné cesty, naopak, začnete mať mylný dojem, že asfaltky v predvolebnom ošiali niekto rýchlo opravil.
Mám pred sebou technicky zaujímavú pasáž, nuž jasné že vyskúšam, či sa peugeot nakláňa, a zisťujem, že veru sa nakláňa. Ani do ostrých vracákov sa mu vo vysokom tempe nechce. Ale keby to nebol môj chlieb, ani by som ho to toho nenútil. V tomto aute akosi nemám chuť počúvať jačanie pneumatík. A čo ak zasneží? Neviem, nezasnežilo. Mám však príplatkový systém Advanced Grip Control, volím mód, ako že sneží, a vybehnem na premočenú lúku. Cítim, že záber kolíše bez ohľadu na stlačený akcelerátor. Kolesá občas preklzujú, väčšinou však držia. Pritom nemením tlak na akcelerátor. Neuviazol som, ale nebudem sa ani zhadzovať tvrdením, že Grip Control sa vyrovná pohonu 4 x 4. Aj po tejto skúsenosti však verím, že pomôže hlavne tým menej skúseným.
Peugeot 5008 BlueHDI 150 Zdroj: Peugeot
Záver
Mám rád nepraktické rýchle autá drsného a ešte drsnejšieho charakteru. No je to nápor na nervy, a tak mi občas dobre padne oddýchnuť si od nich. Tento crossover je ich pravý opak. Pohodlný, dôstojný, praktický, odolný a veľkokapacitný. Hotový balzam na dušu. Už chápem tých, čo na to majú, že garážujú autá na každú príležitosť.
Peugeot 5008 BlueHDI 150
Crossover s 5 + 2-miestnym interiérom poháňa osvedčený prepĺňaný vznetový štvorvalec 2,0 l s typovým označením BlueHDI 150. Dosahuje maximálny výkon 110 kW (150 k) a jeho krútiaci moment kulminuje na úrovni 370 Nm. Šesťstupňová manuálna prevodovka prenáša záber výhradne na predné kolesá. Za príplatok si možno objednať systém Grip Control, ktorý čiastočne kompenzuje pohon 4 x 4, ktorým P 5008 nedisponuje. Z pokoja na 100 km/h akceleruje za 10,8 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 207 km/h. Výrobca udáva priemernú spotrebu v kombinovanom cykle na úrovni 4,6 l/100 km. V danej konfigurácii motora a prevodovky sa predáva minimálne s výbavou Active za 28 290 eur, kým testovaná verzia s výbavou Allure sa predáva v cene od 29 590 eur.
PLUS
• zjav, ktorý predáva
• priestranný a variabilný interiér
• veľkokapacitný kufor
• vláčny podvozok
• výborná pozícia za volantom
• úsporný motor
MÍNUS
• ťažkopádnejší v ostrých zákrutách
• chýba verzia 4 x 4
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ESP, ASR, ABS, EBFD, EBA, šesť airbagov, varovanie pri opustení jazdného pruhu systém snímania únavy vodiča, rozpoznávanie dopravných značiek, dvojzónová klimatizácia, plne digitálny prístrojový panel, rádio so 6 reproduktormi kompatibilné s MP3, Bluetooth, 8" dotykový displej, kompaktný multifunkčný volant, dvojkanálové rádio, tempomat, elektrická parkovačka, halogénové svetlomety a LED denné svietenie, predné hmlovky, asistencia parkovania vzadu, tri samostatné sedadlá v druhom rade, dvojpodlahová úroveň batožinového priestoru, 17" disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Grip Control (optimalizované riadenie trakcie, kontrola zjazdu strmým klesaním, 18" disky kolies z ľahkých zliatin s pneumatikami do blata a snehu + dojazdové rezervné koleso) bezkľúčový vstup a štartovanie, elektrické panoramatické strešné okno, vyhrievané predné sedadlá, dve samostatné sedadlá v treťom rade, bezdrôtové nabíjanie smartfónu, funkcia mirror screen, 3D navigácia s rozpoznávaním hlasu, systém stability prívesu, odnímateľné ťažné zariadenie...
SUV boom
Predávajú sa. Autá kategórie SUV a crossoverov sa na Slovensku predávajú v porovnaní s Európou celkom nadpriemerne dobre, ba prežívajú boom. Podľa štatistiky Združenia automobilového priemyslu SR sa za prvých deväť mesiacov tohto roka zaregistrovalo 21 101 áut tejto vychytenej sorty. V porovnaní s rovnakým obdobím roku 2016 dopyt po nich vzrástol o zhruba 20 percent. Punc najžiadanejšieho modelu si udržuje Suzuki Vitara s 1 906 registráciami na svojom konte, nasleduje Hyundai Tucson (1 662) a Kia Sportage (1 332). Z porovnávaných 5 + 2-miestnych modelov sa najlepšie darí Škode Kodiaq, ktorá zaknihovala 1 001 registrácií, kým Mitsubishi Outlander dosiahol 266 registrácií. Čerstvé novinky – Peugeot 5008 a VW Tiguan Allspace práve vstúpili na trh a v štatistikách registrácií mali na konci septembra ešte čisté listy.
Ako na spotrebu. Už sme si povedali, že SUV (a crossovery) nemajú najlepší ekologický imidž. Čím väčšie, o to horší. Výrobcovia sa to snažia kompenzovať ponukou pohonných jednotiek donedávna nemysliteľných. Tvorcovia Peugeota 5008 sa kajajú zaradením 1,2-litrového benzínového trojvalca do zostavy motorov. V kombinovanom cykle si pýta 5,1 l/100 km. Mitsubishi Outlander sa predáva aj vo verzii plug-in hybrid, ktorá má v záprahu benzínový dvojliter s dvoma elektromotormi. Svojou deklarovanou kombinovanou spotrebou 1,7 l/100 km dôverčivým vyráža dych. P 5008, Škoda Kodiaq a VW Tiguan Allspace zatiaľ hybridnú techniku v cenníkoch nemajú, jej nasadenie však ostáva len otázkou času.